Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to trådløse switcher?


Anbefalte innlegg

Dit jeg skal flytte nå er det ikke mulig å få bredbånd, men naboen har et trådløst nettverk og jeg kan bruke det mot å dele kostnadene. Laptopen min plukker opp signalen relativt dårlig og det jeg kunne tenke meg er å få min trådløse switch(Linksys WRT54G) koblet mot naboens, dette blant annet for å koble på IP telefon adapteret mitt!

Lar dette seg gjøre?

 

Takknemmelig for svar på dette da skole etc, er dønn avhengig av en nettforbindelse!

 

Cheers!

 

Flyby

Endret av flyby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis din linksys og naboens ruter støtter wds så er det mulig. Ellers så kan det kanskje være mulig å bruke noen ethernet-adaptere som du kan plassere på en plass som mottar signalet bedre?

7193257[/snapback]

 

Jeg sliter med akkuratt samme problem.

Jeg har akkuratt kjøpt meg en linksys trådløs switch

Men det må da vel stå ett eller annet sted hvordan jeg kobler min inn på hans.

Lett overalt på nettet snart

Lenke til kommentar

Det er en WRT54GV22 jeg har!

Naboens trådløse router står 50-60 meter unna, likevel er signalstyrken ganske dårlig.

Det kan helt sikkert fikses med en antenne.

 

Problemet er at jeg trenger å få både den stasjonære opp på nett og IP tlf adapteret igang og der kommer min trådløs router inn i bildet.

 

Å dra en kabel fra et hus til det neste blir bare træl så det er ikke en løsning!

Lenke til kommentar
Det er en WRT54GV22 jeg har!

Naboens trådløse router står 50-60 meter unna, likevel er signalstyrken ganske dårlig.

Det kan helt sikkert fikses med en antenne.

 

Problemet er at jeg trenger å få både den stasjonære opp på nett og IP tlf adapteret igang og der kommer min trådløs router inn i bildet.

 

Å dra en kabel fra et hus til det neste blir bare træl så det er ikke en løsning!

7194467[/snapback]

 

 

Noen må vel vite om det går ann å få det i orden med to trådløse rutere?

 

Han som bodde her jeg bor nå har nå fått det til før.

Lenke til kommentar

Nix, ikke samme person eller kjennskap til for den del.

Hvor kommer en slik antagelse fra??

 

Spørsmålet i all sin enkelthet står altså enda, kan to trådløse rutere kobles sammen og isåfall, hva må gjøres for å få det til?

 

Info om naboens ruter får jeg i dag eller i morgen om det er relevant!

Endret av flyby
Lenke til kommentar
Det er en WRT54GV22 jeg har!

Naboens trådløse router står 50-60 meter unna, likevel er signalstyrken ganske dårlig.

Det kan helt sikkert fikses med en antenne.

7194467[/snapback]

 

Du har altså wrt54g v2.2 (står under routeren)

 

Om så kan du legge inn dd-wrt firmware som da gjør at den støtter wds (wireless distribution system)

 

Men igjen det krever at nabon din`s router også støtter wds.

 

Så hvilken router har naboen din?

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Som folk har nevnt, så er WDS stikkordet her. Routere som støtter/kan støtte dette er bl.a Linksys, 3Com, Buffalo, Asus. Muligens også noe SMC. Usikker på hvordan det er med D-Link. Så lenge naboen din ikke har kjøpt det billigste han fant på elkjøp så er muligheten der. Og selv om routern ikke støtter WDS i utgangspunktet, så sjekk etter firmwareoppdateringer før du gir opp. Litt eldre 3Com får bl.a WDS støtte i nyere firmware. Dette kan også være tilfelle med andre merker.

 

For din del kan det også være aktuelt å koble på en litt bedre retningsstyrt antenne som peker mot naboen. Om signalene kan "møtes" via et vindu, så skader sikkert ikke det. Og ikke glem at plassering av antenne nesten er viktigere enn hvor kraftig antenna er (til en viss grad).

 

Søk forresten på google etter "linksys wiki" så finner du en del interessant ;)

Lenke til kommentar
WRT54Gv2 kan man koble opp mot naboens router (uansett merke) i clientmode.

Dette krever hyperwrt eller dd-wrt firmware.

7207406[/snapback]

 

Det høres da lovende ut :)

Er det noen som kan gi meg en enkel oppskrift på oppdatering av firmwaret??, har aldri gjort dette før!

Lenke til kommentar

http://www.hyperwrt.org/Downloads.shtml

 

1. Download and unzip HyperWRT.

2. Goto http://192.168.1.1/ and enter your username/password (default is admin/admin).

3. Goto "Administration -> Firmware Upgrade", browse to HyperWRT and flash it.

4. Do NOT interrupt the flashing process and patiently wait until the router has rebooted.

5. (Optional Step) Goto "Administration -> Factory Defaults" and Restore Factory Defaults.

6. You now should notice an increase in Wireless Range and Performance. See the manual on this site for info on the added features.

 

 

NB: Bruk ALLTID KABEL-tilkoblig når du oppgraderer firmware.

 

Les også denne:

Annen diskusjon

Lenke til kommentar
http://www.hyperwrt.org/Downloads.shtml

 

  1.  Download and unzip HyperWRT.

  2.  Goto http://192.168.1.1/ and enter your username/password (default is    admin/admin).

  3. Goto "Administration -> Firmware Upgrade", browse to HyperWRT and flash it.

  4. Do NOT interrupt the flashing process and patiently wait until the router has rebooted.

  5. (Optional Step) Goto "Administration -> Factory Defaults" and Restore Factory Defaults.

  6. You now should notice an increase in Wireless Range and Performance. See the manual on this site for info on the added features.

 

 

NB: Bruk ALLTID KABEL-tilkoblig når du oppgraderer firmware.

 

Les også denne:

Annen diskusjon

7210439[/snapback]

 

Kjempegreier, dette var midt i blinken :thumbup:

Endret av flyby
Lenke til kommentar

 

NB: Bruk ALLTID KABEL-tilkoblig når du oppgraderer firmware.

 

 

 

Bare av ren nysgjerrighet, funker det ikke uten kabel eller er det for å sikre at ingenting skjærer seg under oppgraderingen??

7213111[/snapback]

 

Riktig. Det "funker" trådløst. Men kabel mye sikrere.

Mister du linken til routeren under en firmware-oppgradering, er det sannsynlig vis bare å kaste den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...