Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Filmvenn said:

Synes også denne kronikken er grei om hvorfor filmen ikke er en "left wing"-film

No, 'One Battle After Another' Is Not a 'Left-Wing' Movie

Tycker mest han visar at det er en "left wing" film med sina resonemang. Antar att många til venster liker filmen på grund av politik och sen klagar man på att höger siden kallen filmen en "left wing" film. 

Tyckte filmen var bra som vanlig film, men rätt lång, som politisk kommentar tyckte jag inte den var så givande men möjligt at jag ikke förstod konteksten för filmen, vilket år den handlade om, vilket samfun den handlade om etc. Var väl inte ens så tydligt at filmen handlade om en framtid i en politistat? (trodde filmen mest handlade om imigranter vid grensen och der er det garanterat en massa militär och politi og väntande folk redan idag).    

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gouldfan skrev (35 minutter siden):

Det var det at de sprenger kontorer osv og raner banker og skyter "uskyldige" jeg tenkte mest på.

Jeg står litt langt til Venstre selv jeg, men jeg er imot å terrorbombe eller drepe tilfeldige uskyldige.

Hva fikk deg til å tenke at filmen romantiserte disse handlingene? 

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (9 timer siden):

Hva fikk deg til å tenke at filmen romantiserte disse handlingene? 

Helheten, the good guys vs the bad guys... Og derfor mener jeg den må ses på som en stereotypisk western, der karakterene driver filmen... Framfor en politisk kommentar.

Skrevet (endret)

Virkelig verden Bombere, ranere og terrorister er Baader–Meinhof Group venstre radikale, Una Bomberen (en anti stat loner), og al Qaida gruppen (Islam ekstremister...)

Nettopp derfor mener jeg de romantiserer venstre ekstremisme... Du ser dette i fokus på Spreng teknikk osv, i en romantisert vri med kul musikk i bakgrunnen.

Felles for alle terrorister inkludert gruppen i filmen er at de tror på "saken" sin.

Men jeg tror ikke Skaperne av filmen egentlig ville drive politisk kommentar, det er litt tidsaktuellt, men ikke realistisk.

Så altså som en Western action med good og bad guys... Og med en kul story, for det er det.

Om du tar noe rått og ekstremt, som vold, terror eller narkotika, og putter kul emosjonell musikk bak så kalles det ofte Romantisering.

Eksempelvis Trainspotting og Pulp Fiction som romantiserte feks narkotika og gangstere.. med fin eller tøff musikk bak.

Vs Gomorra filmen og serie fra Italia som er realisme om "hvordan det egentlig er" mht Mafia og gjenger...

Jeg sier ikke at jeg er imot Western eller Pulp fiction eller Trainspotting, Eller One battle after Another, men det er klart Romantisering. Ville vesten i forhold til Western sjangeren var et lovløst og farlig og kjipt samfunn, særlig om du var indianer eller fattig... Men romantiske helte epos med Ennio Morricone film musikk i bakgrunnen med nærbilder av ansikter er selvfølgelig mye mer populært blant publikum.... Og der mener jeg One Battle after Another låner ideer, derfor jeg nevner Western, nærbilder og Duell vibber osv.

Og Trainspotting, å være virkelig heroin junkie i Oslo eller Skotland er ikke særlig romantisk, boka var hardere og mer sosial-realisme, men film-vinklingen ble romantisk...

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Helheten, the good guys vs the bad guys... Og derfor mener jeg den må ses på som en stereotypisk western, der karakterene driver filmen... Framfor en politisk kommentar.

Filmen portretterer ikke aktivistene som "good guys", men bare som "guys". 

De bedriver ulike former for ulovlig aktivisme for en sak de tror på, ikke nødvendigvis en sak regissøren tror på. Det er feks. ingen romantisering i scenen hvor Perfidia dreper en sikkerhetsvakt. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

Hvorfor må politikk holdes utenfor filmer og tv? Det er vel langt i fra utenkelig at vi kommer i en ny situasjon der revolusjon må på banen igjen. 

Hva tenker dere om V for Vendetta? Lider denne av noen problemer også? Eller så vi den før polariseringshelvete blomstret for fullt? 

• Hjerte 1
Skrevet
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Filmen portretterer ikke aktivistene som "good guys", men bare som "guys". 

De bedriver ulike former for ulovlig aktivisme for en sak de tror på, ikke nødvendigvis en sak regissøren tror på. Det er feks. ingen romantisering i scenen hvor Perfidia dreper en sikkerhetsvakt. 

Men derimot mye i scenene der de lager tennstifter til bomber???

Skrevet (endret)
disk skrev (5 timer siden):

Hvorfor må politikk holdes utenfor filmer og tv? Det er vel langt i fra utenkelig at vi kommer i en ny situasjon der revolusjon må på banen igjen. 

Hva tenker dere om V for Vendetta? Lider denne av noen problemer også? Eller så vi den før polariseringshelvete blomstret for fullt? 

V for Vendetta er et helt annet samfunn, et diktatur.

Battle er i et vanlig amerikansk samfunn med mye "økonomiske" flyktninger.

Man sprenger ikke politikontorer, statsadministrasjon banker og flyktninge mottak i et demokratisk samfunn, man går til stemmeurnene og avlegger stemme..

Usa er på dårlige veier med Trump nå, men fortsatt et demokrati akkurat nå...

Sorry det var off topic, men om man ikke ser at Battle romantiserer venstre-ekstremisme så ser man ikke klart.

Jeg likte filmen som sagt, men ser den som en Western inspirert action med stereotypier på helter og bad guys.

Endret av Gouldfan
Skrevet

Anders Thomas Jensen & co har gjort det igjen. Den siste viking ligger nå ute og skuffer ikke. Litt mer tilbake til røttene enn Rettferdighetens ryttere var. Mads Mikkelsen gjør igjen en strålende rolle, selv om det er en karakter det var litt uvant å se akkurat han i.

• Liker 1
Skrevet
On 12/31/2025 at 4:18 PM, disk said:

En litt mer "lystig" film som også tar for seg en ikke helt urealistisk samfunnsutfordring er jo Don't Look Up

Jeg tror vi trenger sånne filmer. For å holde folk litt opplyst. Nå er jo den filmen mye mer satire enn realisme, men fortsatt nok til at den kan la folk begynne å tenke litt kritisk.

Skrevet
30 minutes ago, Nimrad said:

Anders Thomas Jensen & co har gjort det igjen. Den siste viking ligger nå ute og skuffer ikke. Litt mer tilbake til røttene enn Rettferdighetens ryttere var. Mads Mikkelsen gjør igjen en strålende rolle, selv om det er en karakter det var litt uvant å se akkurat han i.

Har ikke fått sett den enda, men Anders Thomas Jensens filmer er alltid gode.

Skrevet

Påstand: Snabba Cash trilogien er den beste filmserien i Skandinavisk historie. 

Vet det setter fyr på flere sinn,men uansett. Det er min favorittserie av Nordiske filmer. Sett de uendelig mange ganger.

Skrevet
BamseMums80 skrev (4 minutter siden):

Påstand: Snabba Cash trilogien er den beste filmserien i Skandinavisk historie. 

Vet det setter fyr på flere sinn,men uansett. Det er min favorittserie av Nordiske filmer. Sett de uendelig mange ganger.

😅

Den var ny. Nå er jeg ikke storfan av noen skandinaviske filmserier som jeg kommer på i farten, men snabba cash er i beste fall middelmådig underholdning i boka mi.

• Liker 1
Skrevet
34 minutes ago, Nimrad said:

😅

Den var ny. Nå er jeg ikke storfan av noen skandinaviske filmserier som jeg kommer på i farten, men snabba cash er i beste fall middelmådig underholdning i boka mi.

Det er ikke jeg heller forøvrig. Sjelden jeg ser noe fra denne regionen. Men hva er i tilfelle bedre? 😅

Skrevet
BamseMums80 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke jeg heller forøvrig. Sjelden jeg ser noe fra denne regionen. Men hva er i tilfelle bedre? 😅

I kina spiser de hund, Gamle menn i nye biler, Rettferdighetens ryttere? 👍😁

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, Duriello said:

Fair. Alle valid valg. Likevel. Står for mitt valg. 😁

• Liker 1
Skrevet (endret)

Av Skandinaviske filmer - Mener å huske at Containerkuppet også var litt morsom (caveat: har ikke sett den siden den kom ut). Kim Bodnia er (fortsatt) en ganske dyktig skuespiller med en del artige roller. 

Endret av Wheeljack
Skrevet
Duriello skrev (22 minutter siden):

Den er nok min favoritt etter litt betenkningstid. Oslo-trilogien til Trier står også høyt på min liste(bare ikke så høyt som i film-Norge generelt kanskje).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville trukket fram utvandrarna-nybyggarna, Pusher-serien, Golden heart-triologien til Lars von Trier, også skulle jeg gjerne inkludert noe Moodysson, og Bergman men jeg tror ikke de har noe som beskrives som serier utover tilsammans, og romantriologien, som er gode, men ikke mine favoritter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, BamseMums80 said:

Alle Anders Thomas Jensen filmer, mange av Thomas Vinterberg sine filmer som feks Festen, Flere av Lasse spang olsens filmer som feks I kina spiser de hunde, pusher filmene, La den rette komme inn m.m. Det er mye bra film i skandinavia, spesielt fra Danmark og Sverige. 

Endret av Reg2000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...