Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
""" skrev (Akkurat nå):

Så bra! Planet Terror er tross alt helt kanon.

Jeg må si jeg ikke er så veldig begeistret. Litt overrasket over at jeg ikke liker den noe særlig. Får se om det blir bedtr iløpet av filmen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (13 minutter siden):

En av de nær 3000 titlene på watchlista som er helt glemt. Bumpet

Den var helt grei. Men jeg personlig ville nok ikke sett den på ny. 

Lenke til kommentar

Jeg så filmen Ted på Viasat tv dekoderen.

Det var en interessant biodramatisk film om en kjent Svensk artist.

Jeg var ikke klar over at han også var en lovende tennis spiller som spilte mot Björn Borg.

 

Blond som jeg nevnte minnet endel om Joker. Bare med annet kjønn.

Nå begynner jeg å forstå at det er traumer å vokse opp med ukjent far.

Lenke til kommentar

Må jo spørre i denne tråden også:
Nok en gang MÅTTE jeg se opp igjen Schindler's List! Dette er jo en utrolig rørende film (snufs!) og det er nok en av grunnene til at jeg ser den så ofte... Filmen er jo på 3 timer og 16 minutter, den er hovedsaklig i svart hvitt og mitt foretrukne eksemplar er i 4k med Atmos lyd. Finnes det noen her som IKKE har sett denne??
https://www.imdb.com/title/tt0108052/?ref_=nv_sr_srsg_3

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 timer siden):

Må jo spørre i denne tråden også:
Nok en gang MÅTTE jeg se opp igjen Schindler's List! Dette er jo en utrolig rørende film (snufs!) og det er nok en av grunnene til at jeg ser den så ofte... Filmen er jo på 3 timer og 16 minutter, den er hovedsaklig i svart hvitt og mitt foretrukne eksemplar er i 4k med Atmos lyd. Finnes det noen her som IKKE har sett denne??
https://www.imdb.com/title/tt0108052/?ref_=nv_sr_srsg_3

Har sett den en gang men fikk ikke den store opplevelsen. Bør kanskje se den igjen. Pianisten traff meg mye bedre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Woff said:

Må jo spørre i denne tråden også:
Nok en gang MÅTTE jeg se opp igjen Schindler's List! Dette er jo en utrolig rørende film (snufs!) og det er nok en av grunnene til at jeg ser den så ofte... Filmen er jo på 3 timer og 16 minutter, den er hovedsaklig i svart hvitt og mitt foretrukne eksemplar er i 4k med Atmos lyd. Finnes det noen her som IKKE har sett denne??
https://www.imdb.com/title/tt0108052/?ref_=nv_sr_srsg_3

Det er en veldig bra film, men den typen film har jeg sjelden lyst til å se mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Woff skrev (20 timer siden):

Må jo spørre i denne tråden også:
Nok en gang MÅTTE jeg se opp igjen Schindler's List! Dette er jo en utrolig rørende film (snufs!) og det er nok en av grunnene til at jeg ser den så ofte... Filmen er jo på 3 timer og 16 minutter, den er hovedsaklig i svart hvitt og mitt foretrukne eksemplar er i 4k med Atmos lyd. Finnes det noen her som IKKE har sett denne??
https://www.imdb.com/title/tt0108052/?ref_=nv_sr_srsg_3

For min del er det en film som ble litt "ødelagt" i sin tid da vi så den på ungdomsskolen (før en tur med Hvite Busser til konsentrasjonsleire i Polen/Tyskland) på harde stoler, dårlig oppløsning (tidlig 2000talls projektor) - og generell tenåringsutholdenhet. 

Lenke til kommentar

Kan også sterkt anbefale dokumentaren shoa, som en apropós.
Claude Lanzmann, regissøren av shoa, lot seg ikke begeistre så veldig av Steven Spielbergs produksjon;
(Uten at jeg dermed sitter på samme kunnskap eller mening som Lanzmann, men jeg synes det virker apt å åpne for problematisering av fremstillinger av folkemord i underholdningsfilm, samtidig som jeg annerkjenner at Spielbergs film antagelig har lykkes i å male frem shoas grusomheter til et større publikum.)

Quote

The whole film is attached to the personal story of Schindler: Schindler and women, Schindler and sex, Schindler and money, Schindler who is a gambler of sorts. That appeals; it is a bit like Raiders of the lost Arc. Yet, when you see Schindler at work, having diner with German officers or SS-people to implicate them in the story, these figures certainly appear corrupt, but at the same time, they are not wholly unsympathetic in their beautiful uniforms. This is, exactly, the problem of the image, of the picture. Nothing of what has happened resembled this by far, even where everything has an authentic ring to it. In fact, I fail to see how actors could convey deported people who had suffered months, years of agony, misery, humiliation and who died for fear.

In a way, I am incapable to substantiate of my claims. Either one understands them or one does not. It is a bit like the Cartesian ego: at the end one gets stuck, that is the ultimate knot, you cannot go further. The holocaust is unique in that, with a circle of fire, it builds a border around itself, which one cannot transgress, because a certain absolute kind of horror cannot be conveyed. To pretend that one is nevertheless conveying it makes one guilty of an offence of the utmost rudeness. Fiction is a transgression, I am deeply convinced that there is a ban on depiction. Schindler's List evoked the same sort of sensation I got from the Holocaust series. Transgressing or trivializing, in this case they are identical. The series or the Hollywood film, they transgress because they trivialize, and thus they remove the holocaust's unique character.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

jeg synes det virker apt å åpne for problematisering av fremstillinger av folkemord i underholdningsfilm

Nå er vel ganske så mange filmer basert på krig og elendighet, så å lage problemer av det blir for dumt ja.
For å tøye akkurat den strikken så så jeg akkurat nå filmen Summerland, et romantisk drama som har sitt utspring i WW2 og alle problemene derfra.. Men altså en filmatisering av ting som kunne / skjedde i krigen.. Hvorfor vi ikke skal kunne se fantastiske filmer om krig fatter jeg dog ikke. Dette er historie på linje med Braveheart! 😉 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Woff said:

Nå er vel ganske så mange filmer basert på krig og elendighet, så å lage problemer av det blir for dumt ja.

Det synes jeg ikke, problematiseringen er enten så god eller dårlig som argumentet i seg selv ér, jeg synes Lanzmanns reservasjoner er forståelige og gode, uten at jeg dermed mener at Spielbergs film er dårlig, eller ikke kan sees.

Quote

For å tøye akkurat den strikken så så jeg akkurat nå filmen Summerland, et romantisk drama som har sitt utspring i WW2 og alle problemene derfra.. Men altså en filmatisering av ting som kunne / skjedde i krigen.. Hvorfor vi ikke skal kunne se fantastiske filmer om krig fatter jeg dog ikke. Dette er historie på linje med Braveheart! 😉 

Det er ingen som sier at du ikke skal få se hva du vil, eller at man ikke kan lage film om hva som helst.
Man bør likevel ikke kategorisk avstå fra å se kritisk på hvordan hvilke ting fremstilles i masse-media, da bilder ikke kan ungå å informere oss på et eller annet plan, så er det nyttig å være bevisst hva man intar og hvilken effekt dette kan skape.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (16 minutter siden):

så er det nyttig å være bevisst hva man intar og hvilken effekt dette kan skape

Joda, jeg tror nok de aller fleste voksne er fullt klar over HVA de ser!  Men å problematisere film basert på "krig" blir dumt. Uhyggelig mye er basert på dette, Star Wars er vel en av de mest kjente? 🙂 Vil tro at blant mine nå 7 839 filmer (hva jeg har av 'kjøpefilm') er mesteparten innom en eller annen form for krig / kamp mellom folk..

HUSK at film skal NYTES!   

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Woff said:

Joda, jeg tror nok de aller fleste voksne er fullt klar over HVA de ser!  Men å problematisere film basert på "krig" blir dumt. Uhyggelig mye er basert på dette, Star Wars er vel en av de mest kjente? 🙂 Vil tro at blant mine nå 7 839 filmer (hva jeg har av 'kjøpefilm') er mesteparten innom en eller annen form for krig / kamp mellom folk..

HUSK at film skal NYTES!   

Mengden filmatiseringer av et gitt tema er ikke nødvendigvis noe argument i seg selv, men så ser du også ut til å argumentere utifra at man forsøker å nekte folk å lage film med krig som komponent, og det er jo overhode ikke kritikken Lanzmann kommer med.
Jeg er ikke av den oppfatning at man slutter å nyte noe i det øyeblikket man ser mer kritisk på det, tingene jeg liker best er jo ting som har vokst under et kritisk blikk, og blitt bedre i møte med flere tanker.
Men ja, det er ikke egentlig noe å diskutere, hvis du er uenig med Lanzmann så er ikke det egentlig min sak.
Hvis du ikke liker filmteori eller kritikk, så står du fri til å ikke involvere deg i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...