Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Her er jeg litt enig.

Jeg klarer det ikke når tale og tekst er to forskjellige språk jeg forstår. Da blir jeg sittende å både høre og lese, og bedømme kvaliteten på oversettingen.

Men jeg må ha tekst om jeg ser på noe, ellers sliter jeg med å få med meg hva folk sier. Engelsk tekst på engelsk tale, og norsk tekst på norsk tale.

Skulle se på The Imitation Game på Netflix nå i helgen, men det var bare norsk tekst tilgjengelig. Da måtte jeg dessverre skru av. Litt rart at Netflix ikke alltid har engelsk tekst som mulighet i Norge.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (17 timer siden):

Jeg så nettopp Titane på dvd, en syk og vridd symbolsk film...

Starter "normalt" med en seriemorder og så tar det helt av i en vri...

Interessant foraldel og modig...

Traileren lyver veldig, dette er en vridd og symbolsk drama. Og ikke noen normal action typ som traileren hinter til.

Hehe, nå har jeg ikke sett den enda, men det skal ikke mye til for å finne ut hva slags film Titane er. Og det er vel ingen som har påstått det er en actionfilm, så litt mer enn traileren kan kanskje være greit å se 😛

Drama Horror SciFi, bare kombinasjonen av sjangre på imdb burde gi litt hint.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Hehe, nå har jeg ikke sett den enda, men det skal ikke mye til for å finne ut hva slags film Titane er. Og det er vel ingen som har påstått det er en actionfilm, så litt mer enn traileren kan kanskje være greit å se 😛

Drama Horror SciFi, bare kombinasjonen av sjangre på imdb burde gi litt hint.

Det er surrealistisk symbolikk som feks en Lynch film, det begynner som en vanlig Thriller action, men istedenfor politiet så får man brannvesenet, og den spiller på kjønns-normer og roller og provoserer litt.

 

Titan som metall fungerer helt annerledes, og selvom vi har Cronenbergs Crash så går det ikke an å ha ekte sex med en bil, og bli gravid..

Det jeg ikke fikk helt for meg er om hun kledde seg ut til en forsvunnet gutt, eller om hun var gutten. Siden hun fødte et barn regner jeg med at hun faket seg til å forestille gutt. 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg liker å ha engelsk tekst, er rett og slett enklere for meg å følge med på handlingen på engelsk. 

Jeg misliker at de kun har CC engelsk teksten som vel er for hørselshemmede.

Og jeg som er litt nerd hater når de endrer oversettelse.

Feks på kinesisk språk... "Alt under himmelen" i Hero på DVD lyder mye mer filosofisk og pent enn Kinakommunistiske "Vårt Land" på Hero Blu-ray

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Greit med tekst. Men da Må teksten stemme med det som blir sagt. 

Netflix er grusomme der. Teksten er ofte til originalspråket og engelsk dialogen er ikke helt lik. (de få gangene eg heller vil se engelsk versjonen....) 

Samme gjelder en haug med barnefilmer. Teksten er ofte til den engelske lyden mens den norske dialogen er litt annerledes. Da er det bare å hive den av. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg så den ferdig The Last Duel, litt skuffende hadde forventet mer av Scott, men må vel peke på Damon og Affleck sitt script som kanskje ikke er eksperter på sånt..

Skuespillere og filming var bra gjort, likte at det var...

 

Tre versjoners vitnemål og en rå lang klimaks på slutt

Jeg puttet det i spoiler, men er vel ikke så hemmelig iforhold til tittelen...

Filmen var for lang, ble for lang for kona som gikk til sengs før midtveis...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 17.1.2022 den 15.49):

Jeg klarer ikke å ignorere de, og ofte så er teksten feil.
En starter å lære Engelsk i første klasse nå, så tekst er unødvendig. 

Jeg kan engelsk, men på film med engelsk tale og ikke minst slang og dialekter så sliter jeg ofte å få med meg handling...

Er synd for er ille unødvendig å ha tekst på skjermen, men jeg må jukse og lese litt av og til.

Ikke på filmer jeg ser om igjen, men på nytt.

Ikke noe problem med engelsk tekst, skulle gjerne hatt mer av det uten Hørselshemmede. Norske oversettelsen har blitt bedre enn før, før kunne de bomme noe så på trynet.

Sverige er verre da men i sine stormannsgalskap titler.

Hva sies om Stjärnornas Krig- Rymdimperiet Slår Tillbaka....

Skikkelig Pippi Langstrømpe på den tittelen.....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 timer siden):

Så Last Stand med Arnold Schwarzenegger.

Det er en skikkelig kick ass stjernespekket action, som både jeg og kona rådigget.

Kona lo og storkoste seg.. veldig bra lyd også.

En av de beste filmene til guvernør Arnold synes jeg... 

Hvert fall den jeg likte mest, av hans comeback (etter 2012) solo filmer, i hop med Escape Plan med Sly, men der var han jo ikke hovedrolleinnehaver, mer kompis/gjesterolle. 

Håper på en til, med de to actionlegende, helst en skikkelig godfilm, og ikke noe DTV/VOD ræl, i siste liten. 

Kun sett Last Stand 1 eller 2 ganger, men tror jeg ga den ei 6,5/10 (mulig 7/10 er i nærheten, ved et gjensyn, og er i det rette humøret). Synd en del av hans andre og senere filmer, sjeldent var mye å juble over. Klart, langt mindre bidrag fra hans side, men Aftermath (2016), den overrasket meg positivt.

Ser han er i følge rykter, i gang med en ny film:

Spoiler

arnold-schwarzenegger-zeus-336x420.jpg

Nesten umulig å ikke tenke på kult-kalkunen Hercules in New York, og hva som kunne ha blitt, om den mye omtalte (på tidlig 00-tallet) King Conan ble realisert, og tror også The Rock var ryktet å spille sønnen til Conan. Men det er jo evigheter siden nå. Denne skal i følge posteren utgis denne måneden, og med tanke på hvor lite interesse og nyss rundt den, det har vært blant action og Arnie fansen, blir det vel ny runde med DTV/VOD generisk møl, igjen, dessverre.

Arnold burde heller få unnagjort en langfilm av Hamlet:

 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (På 2.2.2022 den 13.40):

Ser han er i følge rykter, i gang med en ny film:

  Vis skjult innhold

arnold-schwarzenegger-zeus-336x420.jpg

Nesten umulig å ikke tenke på kult-kalkunen Hercules in New York, og hva som kunne ha blitt, om den mye omtalte (på tidlig 00-tallet) King Conan ble realisert, og tror også The Rock var ryktet å spille sønnen til Conan. Men det er jo evigheter siden nå. Denne skal i følge posteren utgis denne måneden, og med tanke på hvor lite interesse og nyss rundt den, det har vært blant action og Arnie fansen, blir det vel ny runde med DTV/VOD generisk møl, igjen, dessverre.

 

 

Beklager å måtte komme med dårlige nyheter, men dette bli nok bare en super bowl reklame.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Spartapus said:

Last Action Hero er en undervurdert film. En slags parodi på 80-talls actionfilmer med Schwarzenegger er et fantastisk konsept. 

Konseptet var vel bedre enn filmen. Mange gode skuespillere, morsomme referanser og mye selvironi men helheten mangler. Jeg synes også gutten ødelegger mye av filmen. Ikke nødvendigvis pga skuespilleren men rollen han har. 

En film som parodierer 80-talls action burde også hatt en høyere aldersgrense. 

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (2 timer siden):

Virker imidlertid ikke som den fikk noen særlig anerkjennelse da den kom, i det minste husker jeg ikke at det ble sagt noe særlig positivt om den den gangen.

En film som ofte (både da og i etterkant) virker å splitte fansen til Arnie (samt tilhengere av 80-90-talls action). Ikke mange årene siden, at filmen ofte lå på en rekke lister over 90-tallets "verste filmer", og hadde elendig ratings på diverse filmsider (IMDb så lå den vel under 3,9 i en tid), og virka som en "alle" hatet, fordi den var starten på Arnolds fall fra tronen som Hollywood leading man.

Dårlig promotering, meget lang spilletid (varer vel oppunder 2 timer og 20 minutter), uheldig med at en av 90-tallets største suksesser i Jurassic Park, ble utgitt i samme periode, og selvsagt forventningene til nok ei sommer blockbuster, etter den enorme suksessen med Total Recall (1990) og T2 (1991), gjorde nok sitt i at det lå nesten i kortene, at Last Action Hero ville slite med å levere til alles forventninger.

Selv elsker jeg filmen, og ser på den som kanskje hans beste, etter Total Recall og T2 (fra 90-tallet og beyond). True Lies sørga vel for at Arnie fikk et fint comeback året etter (med kompisen Cameron). Men skaden var nok gjort, og få (eller ingen) av hans filmer etter, greide å få han tilbake på topps igjen. 

Uansett, fortsatt sinte og skuffa Arnie fans, flere tiår senere, der har den liggende nederst, i hop med Twins og Batman & Robin, som hans verste, mens andre har den helt i toppen, med de beste ala Terminator 1 og 2, Total Recall og Predator. 

 

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...