Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frank.N.Steen skrev (1 time siden):

Forsøker å oppdatere lage noe nye fra tid til annen, men blir liksom aldri noe av, men alltids moro og interessant er det jo, å sjekke ut andres favoritt lister, watchlister osv, og langt mer når det er fra folk man har noenlunde kontakt med fra tid til annen. 

 

Jeg har ei liste der som heter have you seen? Muligens noen der du ikke har sett som kanskje kan være av interesse. Flesteparten er fra 90 tallet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (8 minutter siden):

Jeg har ei liste der som heter have you seen?

I følge Letterboxd hadde jeg sett 65 av dem, og etter en kjapp gjennomgang, at vi har noenlunde lik smak, hvert fall når det gjelder 80 og 90-talls filmer, men nå ser det jammen meg ut til at et skikkelig møkkavær (like greit med litt variasjon og kanskje litt mer kjølig vær temperatur utover kvelden) med torden og det hele vil brake løs, ikke så glad i slikt, så kommer til å skru av alt av strøm osv, "i panikk modus", om ikke lenge. 

Så rekker ikke nevne alle filmene, men skal definitivt sjekke nærmere på den lista di, for er jo sånne der er interessante og morsomme å gå gjennom, å ikke bare for å sammenligne, men kanskje det dukker opp noen usette titler man jo gjerne vil få sett. 

Lenke til kommentar
Radovan skrev (2 timer siden):

Sitter i kjellern hvor det er kaldt og godt ellers hadde jeg ikke gidda se film nå , avkjøling er et must

Savner det gamle kjellerrommet mitt fra barndommen, et must på varme sommerkvelder, minuset var jo en solid mengde av uønskede 8-beinte gjester, som gjerne ville kravle, krype og dukke opp der man minst ønsket det.

Klart, i ettertid har jeg jo blitt mer på "lag" med disse skapningene, kjekke vaktbikkjer/dørvakter, så lenge dem ikke blir for store da.

Nei, til ære for Jaws (1976), så tenkte jeg å kjøre i gang filmene igjen, men i motsatt rekkefølge.

Ettersom man allerede så unna den herlige 80-talls svindler-komedien Dirty Rotten Scoundrels (1988), tenkte jeg at Michael Caine kan få levere nok en artig opplevelse, denne gang til sjøs, og da via Jaws 4: The Revenge  (1987). 

Skal bli interessant, for huskes som en komisk film, der bare tittelen og ideen om en hai der hevner seg, og attpåtil bedriver fysisk og psykisk terror, er jo rettere sagt, genialt!

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å høre på en ny filmpodcast som heter The Rewatchables, og litt avhengig av hvor man hører den (egen nettside, via Stitcher eller på youtube) er innholdet litt forskjellig. Men stort sett går de gjennom en film fra 80 eller 90-tallet og har mange kategorier (most rewatchable scene osv) 
Bill Simmons og Chris Ryan er verter men det kan også dukke opp noen damer (ei hadde en veldig irriterende "knirkestemme") Ser at Quentin Tarantino er med på episoden om "Unstoppable" (og "King of New York") men den har jeg ikke hørt enda. Sett filmen så det gleder jeg meg til. 
Uansett så er det veldig givende å høre på og episodene er ikke altfor lange heller. Den siste episoden jeg hørte på var "Reality Bites" filmen fra 1994 og det ble en liten diskusjon om denne filmen er den ultimate "Generation X"-filmen. Sammen med "Singles" (1992) er "Reality Bites" (1994) et tidsvitne om hva denne generasjonen tenkte og følte og hvilke utfordringer de stod overfor for. 
Jeg har begge filmene på dvd og jeg liker veldig godt "Reality Bites" kanskje fordi jeg er på samme alder med dem som spiller i den.
Noen andre som har tanker rundt disse filmene? Eller Generation-X-filmer? 
Fant en liste på imdb (kanskje ikke alle filmene passer inn her men en god liste) 
https://www.imdb.com/search/keyword/?keywords=generation-x

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dengelgen skrev (4 minutter siden):

Ser at Quentin Tarantino er med på episoden om "Unstoppable" (og "King of New York") men den har jeg ikke hørt enda. Sett filmen så det gleder jeg meg til. 

Denne må jeg få med meg, godt tips forresten. Får se å komme i gang med disse filmrelaterte podcastene, men usikker på dette med tid og lengde, for den med Tarantino og King of New York (som jeg fant meg frem til, varer i over 2 timer, og, tja, det blir litt vel lenge for min del. Kanskje jeg for sjekke om det er noen kortere klipp hvor de diskutere King of New York.

Uansett, meget tøft at de løfter frem den Abel Ferrara filmen, synes den er langt bedre og mer underholdende enn hans mer kjente eller omtalte Bad Lieutenant (1992), der har en fantastisk prestasjon av Harvey Keitel, men sjeldent jeg gidder å se den igjen, mens King of New York (1990) kan jeg se flere ganger i året. Walken og Laurence Fishburne er fantastiske i den, og nei, min favoritt gangster film fra det året, foran Goodfellas og Millers Crossing, uten at det sier noe annet enn hvilken jeg liker best av de tre "store" gangster-krim titlene fra 1990.

Lenke til kommentar
dengelgen skrev (12 minutter siden):

Noen andre som har tanker rundt disse filmene? Eller Generation-X-filmer? 
Fant en liste på imdb (kanskje ikke alle filmene passer inn her men en god liste) 
https://www.imdb.com/search/keyword/?keywords=generation-x

Var nok litt for ung på den tiden til å sette meg særlig inn i den type film og underholdning, annet enn at mye av musikken og klestrender osv gjør meg jo nostalgisk, men filmene ble en nok mer oppmerksom på før i de senere årene. 

Klart, en kjapp kikk på den lista (meget innholdsrik forresten) ser jeg jo at her det mye gull, og både kjente og kjære titler, samt typen man jo ønsker å se, men enda ikke fått tid til.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (4 minutter siden):

Klart, en kjapp kikk på den lista (meget innholdsrik forresten) ser jeg jo at her det mye gull, og både kjente og kjære titler, samt typen man jo ønsker å se, men enda ikke fått tid til

Første gang jeg så den lista så ble jeg litt nysgjerrig på "That Thing Called Love" (1993) av Peter Bogdanowich med River Phoenix, Samantha Mathis og Sandra Bullock (i en mindre rolle) men country og generation-x var en SVÆRT dårlig kombinasjon. Synd at River Phoenix siste film var en så stor flopp. 

Lenke til kommentar
dengelgen skrev (5 minutter siden):

country og generation-x var en SVÆRT dårlig kombinasjon

Usikker på om noen av banda forbindes særlig med gen-x eraen, men de hadde nå likevel ei viktig innflytelse på utviklingen av alternative-country, eller "ku-pønk", og der spesielt Meat Puppets ble vel et stort forbilde for blant andre Nirvana og Kurt Cobain, mens britiske The Mekons gjenoppsto etter ei lengre time-out, og der på midten av 80-tallet slo sterkt tilbake med ei rekke enorme rocke album som var sterkt inspirert av amerikansk country musikk, og synes den slags er i grunn utrolig tøff og stemningsfull musikk å lytte til.

Og på filmfronten hadde en jo flere meget fine og underholdende titler som svingte innom country/western preget, særlig best i skrekk og sci-fi genrene, der spesielt utgivelser som Near Dark (1987), From dusk till Dawn (1996) og Vampires (1998) tok godt i bruk denne heftige blandingen.

 

 

Lenke til kommentar

Ikke lenge siden han ble diskutert på forumet her. Mye utskjelt(mest pga Batman ). Men har levert mye bra, faling down er fantastisk. Lost boys, st.elmos fire og flatliners er jo kjente.

 

Personlig likte jeg filmene number 23(Jim Carrey er god og mørk),  phone Booth og 8mm. Sistnevnte sett minzt 6 ganger. 

Lenke til kommentar

Ikke verdens største fan av Joel Schumacher, men The Lost Boys er legendarisk bra, Phone Booth er en noe oversett perle av en film og Blood Creek er undervurdert som bare det. Rå film. Også har han noen andre gode (og ikke minst herlig komiske filmer), men det er først og fremst disse som gjelder for min del.

Lenke til kommentar

Trist å høre om Joel, og ja, han ble jo bragt opp for knapt et par dager siden, og har vel alltid vært mest glad i filmene The Lost Boys og Falling Down, mens de senere mot tampen av 90 og frem til og med tidlig 2010 tallet, tja, jeg velger å unnlate å dra inn noe negativt om mannens senere verker, føler det ikke er passende nå. 

Batman filmene er jeg sugen på å se igjen utover sommeren, tenkte mot midten av juli, da de hadde vel premiere i Norge på den tiden for 25 år sia. Og kanskje også se igjen Flatliners og St Elmos Fire i samme slengen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...