Gå til innhold

regler for stigning på nroske veier?prosent/grader


jasonbourne

Anbefalte innlegg

jeg er i en ganske heftig diskusjon med min far om hvordan stigningen på veier beregnes. og i den sammehng håper jeg noen har peiling på hvordan det beregnes?

 

spørsmålet er nemlig om prosent og graders stigning er omtrent det samme? altså at om du kjører på en vei med 10 prosents stigning er nesten det samme som en vei med 10 graders stigning? spørsmålet blir da om prosentstigningen regnes ut i fra 360grader eller 90 grader? tilsvarer 10 prosents stigning 36 graders stigning, eller omtrent 10 grader?

 

ganske viktig diskusjon, så om neon har peiling er jeg takknemlig for svar (gjerne med en link til en side som beviser det, hehe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er i en ganske heftig diskusjon med min far om hvordan stigningen på veier beregnes. og i den sammehng håper jeg noen har peiling på hvordan det beregnes?

 

spørsmålet er nemlig om prosent og graders stigning er omtrent det samme? altså at om du kjører på en vei med 10 prosents stigning er nesten det samme som en vei med 10 graders stigning? spørsmålet blir da om prosentstigningen regnes ut i fra 360grader eller 90 grader? tilsvarer 10 prosents stigning 36 graders stigning, eller omtrent 10 grader?

 

ganske viktig diskusjon, så om neon har peiling er jeg takknemlig for svar (gjerne med en link til en side som beviser det, hehe)

6927872[/snapback]

 

 

Når man bruker % så er det i forhold til hvor langt man har kjørt. Det vil si at hvis du har en stigning på 10% kommer man opp 10 meter for hver 100 meter bilen har kjørt.

 

Så hvis du har planer om å regne det rett ut til grader må du regne ut forholdet mellom motstående og hosliggende katet i en rettviklet trekant. Og da får du ca 5,71 grader for 10% stigning

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

takk for svar, mulig at jeg har litt tungt for det : men, jeg mener at norske veier har en mye høyere stigning enn ca seks grader, som det blit antydet her ( eller har jeg misforstått) det er ikke lenge siden at jeg kjørte opp noen skikkelig bratte veier, som jeg ikke kan skjønne annet enn at maåtte ha en vinkel på minst 20 grader... eller er jeg på jordet?

 

ps. diskusjonen har roet seg. hehe :p

Lenke til kommentar
takk for svar, mulig at jeg har litt tungt for det : men, jeg mener at norske veier har en mye høyere stigning enn ca seks grader, som det blit antydet her ( eller har jeg misforstått) det er ikke lenge siden at jeg kjørte opp noen skikkelig bratte veier, som jeg ikke kan skjønne annet enn at maåtte ha en vinkel på minst 20 grader... eller er jeg på jordet?

7090623[/snapback]

Ved 25° er det høy fare for snøskred i fjellet (hvis de andre faktorene også er tilstede). Hvis du har prøvd å stå på ski i slike bakker vil du fort merke at det umulig kan kjøre biler i samme hellingen.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...