Gå til innhold

Ingen tilgang til dynamisk disk etter formatering


Lapsy

Anbefalte innlegg

Jeg formaterte akuratt pc'n min. Jeg har 2 harddisker, en WD 160GB og en WD200GB.

jeg formaterte bare 160giggeren ettersom det der den med windows på. Det burde jo gå bra men det gjorde det ikke.

Formaterte fra XP Pro cracket til XP Home fra en ubrukt pc jeg hadde liggende.

 

Når jeg åpner diskmgmt.msc vises den, men den vises som en dynamisk disk og det står jeg må formatere den for å få tilgang til den. Men jeg skulle gjerne hatt en måte der jeg kunne ha beholdt filene mine :>

Endret av gran3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig som det bemerkes fra de andre brukere om dynamisk og xphome.

 

Disken din var initialisert under WinXp Pro som dynamisk (noe som xppro er glad i å gjøre) og har fått et system ID (system ID bestemmer hvilket volum type du har på disken).

 

System ID 0x42 som er byte offset 0x01C2 på partition table på disken din kan ikke behandles av xpHome. Derfor får du den meldningen du får.

 

Det går å fikse det men du må vite litt mer om hvordan partition table ser ut på disken din.

 

Det enkleste dog for deg er å få disken din under xppro igjen., kopiere ta vare på det du vil for så å slette partition og initialisere disken under xpHome som basic eller som en extended partition hvor du kan opprette mange logiske volumer.

Lenke til kommentar

En liten thread-hijack: Gjelder dette også for eksterne USB harddisker? Jeg har 2 eksterne usb disker som jeg lagrer allt på, som jeg ikke har formatert og er brukt som de er rett ut av pakken.

OS er XP Pro på systemdisken, får jeg da problemer med å lese disse diskene når jeg kobler dem til den nye maskinen min som har XP Home?

 

Beklager hvis jeg har kapret tråden, men jeg tenkte det var bedre å spørre her isteden for og lage en ny tråd... :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg formatert og har dermed måttet installere win 2000 fordi jeg ikke har en gyldig win xp pro key. Begge lagringsdiskene er dynamiske. den ene sata disken fungerer faktisk i win 2000 men den andre hdi disken er unreadable :cry:

Hvis jeg nå kjøper en win xp pro key og instalerer dette igjen vil jeg få tilgang til alle tingene på diskene mine da ?

 

Hilsen *en som er litt fortvilet*

Endret av Boller_brus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...