Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil ping i trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg byttet nettopp PC, og dermed trådløst nettverkskort (RTL8187). Det trådløse nettverket mitt har alltid vært litt ustabilt, slik de gjerne er, men først i det siste har det blitt virkelig merkbart. Etter noen merkelige lag-opplevelser i BF2 pinget jeg routeren min for å se hva som var på gang. Pingen ligger stort sett mellom 1ms og 17ms, men gjør sporadiske hopp opp mot 1000ms. Dette skjer gjerne med noen minutters mellomrom.

 

Eksempel:

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=13ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=917ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=17ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=1ms TTL=64

Svar fra 10.0.0.1: byte=32 tid=13ms TTL=64

 

Ping-statistikker for 10.0.0.1:

    Pakker: sendt = 330, mottatt = 330, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

    minimum = 1ms, maksimum = 917ms, gjennomsnittlig = 17ms

 

Dette har ikke så mye å si for nettbruken generelt, men online-gaming er jo bare å glemme.

 

Har prøvd en rekke justeringer, og har i alle fall kommet fram til at i dette tilfellet har det ingenting å gjøre med Windows Zero Config, Kanalvalg eller Hastighetsvalg (802.11b eller 802.11g).

 

Merket en reduksjon i ping-tidene ved a sette "short preamble" på 802.11b, men dette gjør jo også at det meste går tregt.

 

Alle tilgjengelige drivere har selvsagt blitt testet, og signalstyrken ligger alltid på godt over 80%.

 

Noen som har andre forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde akkurat samme problem selv. Har et D-link DWL-G520+ kort, og en Linksys WRT54GL v1.1 router med DD-WRT firmware. Prøvde det meste, men ble aldri kvitt disse problemet med "ping spikes"..

 

Endte opp med at jeg kjøpte meg Jensen Homelink 385 homeplug. Nå kan jeg spille BF2 uten å bli kastet ut av servere, samtidig med at jeg har WLAN til laptopene mine.

 

 

Er veldig spent på om du finner ut av dette problemet, så vennligst post event. løsninger i denne tråden!

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problem selv. Har et D-link DWL-G520+ kort, og en Linksys WRT54GL v1.1 router med DD-WRT firmware. Prøvde det meste, men ble aldri kvitt disse problemet med "ping spikes"..

 

Endte opp med at jeg kjøpte meg Jensen Homelink 385 homeplug. Nå kan jeg spille BF2 uten å bli kastet ut av servere, samtidig med at jeg har WLAN til laptopene mine.

 

 

Er veldig spent på om du finner ut av dette problemet, så vennligst post event. løsninger i denne tråden!

6751551[/snapback]

 

Har samme problemet med ping spikes selv med et trådløst nettverk og det er et hælvete å spille med. Signalstyrken ligger på 4 av 5 i XP.

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problem selv. Har et D-link DWL-G520+ kort, og en Linksys WRT54GL v1.1 router med DD-WRT firmware. Prøvde det meste, men ble aldri kvitt disse problemet med "ping spikes"..

 

Endte opp med at jeg kjøpte meg Jensen Homelink 385 homeplug. Nå kan jeg spille BF2 uten å bli kastet ut av servere, samtidig med at jeg har WLAN til laptopene mine.

 

 

Er veldig spent på om du finner ut av dette problemet, så vennligst post event. løsninger i denne tråden!

6751551[/snapback]

 

Har samme problemet med ping spikes selv med et trådløst nettverk og det er et hælvete å spille med. Signalstyrken ligger på 4 av 5 i XP.

6751599[/snapback]

 

Hvilken type router har du?

Lenke til kommentar

Etter å ha testet det meste av konfigurasjoner på både den bærbare og den stasjonære har jeg kommet fram til at problemet definitivt er isolert til nettverkskortet i den stasjonære. Kortet er integrert i et Asus MN32-SLI Deluxe hovedkort.

 

Den bærbare (en sliten Centrino fra Dell) har en ping på mellom 1ms og 6ms under samme forhold som den stasjonære.

 

Nå har jeg bestilt et trådløst USB adapter fra 3Com for å se om det blir noe bedre.

Hvis ikke, så får jeg vel vurdere homeplug jeg også...

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problem selv. Har et D-link DWL-G520+ kort, og en Linksys WRT54GL v1.1 router med DD-WRT firmware. Prøvde det meste, men ble aldri kvitt disse problemet med "ping spikes"..

 

Endte opp med at jeg kjøpte meg Jensen Homelink 385 homeplug. Nå kan jeg spille BF2 uten å bli kastet ut av servere, samtidig med at jeg har WLAN til laptopene mine.

 

 

Er veldig spent på om du finner ut av dette problemet, så vennligst post event. løsninger i denne tråden!

6751551[/snapback]

 

Når du snakker om Homeplug regner jeg med at du snakker om Nettverk via strømnettet.?

 

Bruker du det på samme krets, eller er det plassert på forskjellige kretser.

 

Hvordan er du fornøyd med dette, hvordan er stabiliteten og hastigheten?

Tenker spesiellt i forhold til trådløst som kan være både ustabilt og med Ping-spikes. Først og fremst i spilling men også i vanlig surf/nedlasting osv.

 

Sitter å vurderer det i stedet for det trådløse jeg bruker nå, men er nysgjerrig på hvordan dette funker i praksis.

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problem selv. Har et D-link DWL-G520+ kort, og en Linksys WRT54GL v1.1 router med DD-WRT firmware. Prøvde det meste, men ble aldri kvitt disse problemet med "ping spikes"..

 

Endte opp med at jeg kjøpte meg Jensen Homelink 385 homeplug. Nå kan jeg spille BF2 uten å bli kastet ut av servere, samtidig med at jeg har WLAN til laptopene mine.

 

 

Er veldig spent på om du finner ut av dette problemet, så vennligst post event. løsninger i denne tråden!

6751551[/snapback]

 

Når du snakker om Homeplug regner jeg med at du snakker om Nettverk via strømnettet.?

 

Bruker du det på samme krets, eller er det plassert på forskjellige kretser.

 

Hvordan er du fornøyd med dette, hvordan er stabiliteten og hastigheten?

Tenker spesiellt i forhold til trådløst som kan være både ustabilt og med Ping-spikes. Først og fremst i spilling men også i vanlig surf/nedlasting osv.

 

Sitter å vurderer det i stedet for det trådløse jeg bruker nå, men er nysgjerrig på hvordan dette funker i praksis.

6768300[/snapback]

 

Oppleves som like stabilt som vanlig kablet nettverk. Pinger nå den trådløse routeren på mellom 2-7 MS. Ingen spikes. Jeg har ikke oversikt over hastighet mellom disse "homeplugene" da jeg ikke har testet overføring av filer o.l. Har skjult elektrisk anlegg i huset, så jeg vet ikke om de går på samme kurs. Det funker i alle fall meget bra! Opplever mye bedre båndbreddeutnyttelse på div. fildelingstjenester.

 

Det medfølgende programmet rapporterer bra kvalitet, og en hastighet på rundt 40Mbps. Dette er vel ikke helt reelt men... Kunne sikkert fått mer optimale forhold på andre stikkontakter, men dette er ikke nødvendig for meg. Jeg bruker herved trådløst kun på mine laptoper.

Lenke til kommentar

USB adapteret fra 3Com gjorde susen, gitt!

 

I de første ping-testene lå pingen på 1-2ms, men med ett og annet pakketap. Ved å sette ned hastigheten fra 54Mbps til 48Mbps forsvant pakketapene fullstendig, og pingen ligger fjellstøtt på 1-2ms.

 

Jeg kan med glede meddele at jeg ikke lenger har problemer med mitt trådløse nettverk! :)

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg også bruker et aksesspunkt fra 3Com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...