Gå til innhold

Jeg får alltid blurry bilder


Anbefalte innlegg

Kameraet mitt er et HP R507, og hvert bilde jeg tar med det har et "blurry" preg. Det kunne vært meg som er ustø på hånda, men bildene har óg blitt slik når apparatet har stått stille på et bord. Det er ikke det dyreste apparatet, men skal jeg skylde på det?

 

Her et er helt vanlig bilde som demonstrerer problemet:

hpim1434hs5.jpg

 

Bildet mangler på e måte dybde som får gutta til å se interessante ut. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette slørete preget som bildene mine får?

 

(Har dere tips om hvordan jeg kan få det bedre vha. bildebehandlig, tar jeg gjerne imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

første jeg fant når jeg søkte etter kameraet ditt på google: :cry:

 

Blasse bilder

Photosmart R507 har fått en bildebrikke på 4 megapiksler. I tillegg har kameraet en 3x optisk zoom, levert av Pentax. Overraskende nok er optikken faktisk mer lyssterk enn på den dyrere Photosmart R707, men bildekvaliteten er dessverre ikke upåklagelig.

 

Bildene har en tendens til å bli blasse i fargene, og mangler dessuten noe kontrast. Bildene preges tidvis av cyanstikk, og dessverre også endel støy.

 

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=253922

Lenke til kommentar

Ser ikke helt sylskarpe ut, men nå er det vel slik at du får hva du betaler for også. Dette bildet er jo tatt inne i dårlig lys og derfor er det kanskje også litt lang lukkertid. Kan være vanskelig å holde kameraet stødig da.

 

Har du et bilde tatt ute til sammenligning? Helst i fullsize uten noen form for komprimering.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha dem så skarpe som f.eks. disse helt vilkårlige pikene:

helt vilkårlige piker

 

Bildet mitt er også flatt og kjedelig, mangler dybde, men det er vel fordi de sitter inntil en vegg at det blir slik.

6749463[/snapback]

 

Utifra taggen på det bildet du linker til er det tatt med ett digitalt speilrefleks med ett mye, mye bedre objektiv enn det som sitter på kamera ditt. Du kan rett og slett ikke sammenligne ett billig kompaktkamera med dSLR på bildekvalitet...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Bildene har en tendens til å bli blasse i fargene, og mangler dessuten noe kontrast. Bildene preges tidvis av cyanstikk, og dessverre også endel støy.

 

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=253922

6749446[/snapback]

 

 

Det sitatet var så velpresisert og fanget til de grader hva dette apparatet sliter med. Cyanistikken temmer jeg ved å sette hvitbalansen til såkalt "shade".

 

Her kommer et utendørsbilde. Dette er ikke pent.

ford60rk1.jpg

Lenke til kommentar

Bildet er ikke helt skarpt, samtidig er det stor dybdeskarphet. Dermed så flakker øynene rundt uten å finne noe spesielt å feste seg ved.

 

Større brennvidde, større bildebrikke, skarpere optikk, større blenderåpning og oppskarping av bildene etter de er blitt skalert er ting som vil hjelpe. Du kan også gå nærmere tingen som du tar bilde av eller få ryddet området sånn at det blir mindre rot rundt om kring.

Lenke til kommentar
Det ser bedre ut det der, men å måtte photoshoppe hvert eneste bilde blir for mye arbeid. Jeg burde nok heller investere i et apparat som tar gode bilder.

6751951[/snapback]

 

He he. Da må du ihvertfall ikke kjøpe speilrefleks som er brukt på de bildene du linket til. Dette gir veldig bra resultat, men det betinger tid med redigering......

Lenke til kommentar
Det ser bedre ut det der, men å måtte photoshoppe hvert eneste bilde blir for mye arbeid. Jeg burde nok heller investere i et apparat som tar gode bilder.

6751951[/snapback]

 

He he. Da må du ihvertfall ikke kjøpe speilrefleks som er brukt på de bildene du linket til. Dette gir veldig bra resultat, men det betinger tid med redigering......

6752208[/snapback]

 

Javel? Trenger ikke redigere alle bildene for å få gode bilder. Litt redigering gjør at du får bildene helt optimale ja, men de fleste bildene funker da uten redigering.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...