Gå til innhold

Søker informasjon om gammel kamera


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Var på loppemarked i dag, og kjøpte meg et gammel kamera.

 

Kamera fungerer teknisk bra (trenger en runde smøring), men søkeren er veldig difus. Så ellers forholdvis pent ut. Fikk prutet prisen til kr 150,- uten helt å vite hva jeg kjøpte.

 

Så ble jeg litt nysgjerrig, og søkte litt på nettet uten å bli så veldig mye klokere.

 

Derfor håper jeg at noen på dette forumet har sett et liknende kamera før, eller vet noe om det.

 

Tenker på ting som alder, opprinnelse, bakgrunn eller hva som helst folk sitter med informasjon om (selvfølgelig relatert til kamera :p ).

 

Er det noen som vet hva slags film kamera bruker, og hvor jeg evt. kan få tak i sånn film, hadde vært gøy å prøve det.

 

Har lagt ved noen bilder av kamera, dersom noen ønsker bilder fra andre vinkler er det bare å si ifra.

post-70015-1156628724_thumb.jpg

post-70015-1156628735_thumb.jpg

post-70015-1156628746_thumb.jpg

post-70015-1156628756_thumb.jpg

post-70015-1156628765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det likner veldig, og kameraet er nok fra samme epoke som det du fant fram.

 

Objektivet er nesten det samme, men på mitt kamera er største blenderåpning f6,3.

 

Huset er veldig likt, men det står Vollenda trykt på det i steden for Librette. Det er litt mer fancy å pakke sammen kamera mitt.

Lenke til kommentar

Hva står det på kameraet?

Selve kontrsuksjonen ble vel benyttet i perioden 192x-1960. Det fantes mange produsenter. Sjekk om navn står på baksiden av kameraet eller om det det finnes en ledetråd på front, evt. rundt linsen.

Er forøvrig enig med øvrige svar om at det antaglig er 120-film. Den var dominerende for forbukerkameraer i denne perioden. 135-fil dukket opp fra rundt 1960 og ble fort populær ettersom det var samme fil som ble/var benyttet i produksjon av film. Dette ga prisfordeler, spesielt på farvefilm.

Lenke til kommentar

Her kan du lese om 120 film (mellomformat)

Wikipedia

 

Nagel Vollenda ser ut til å være ganske vanlig. Dette kameraet er til salgs på eBay til 60 Euro. Nå ser også kameraet ditt ut til å være i fin stand, og det er alltid forskjell i pris, noen modeller er dyre og andre billige, det gjelder helt fra de er nye til gamle hvor det helst dreier seg om tilgjengelighet og etterspørsel.Nagel Vollenda

 

Classic Camera

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Tusen takk, er det noen som vet hvor det er mulig å finne slik film?

6751201[/snapback]

Firmaet www.retrophotographic.com har det meste av film.

6763544[/snapback]

 

Nå må dere slutte og tulle enhver fotoforetning med respekt for seg selv har vel mellomformatsfilm. Skal vel ikke være nødvendig å dra til Oslo eller bestille den på internett. Bare stikk ned til den største fotoforetning i Fredrikstad så regner jeg med at de har det der, i hvertfall hvis det er en litt klassisk butikk med respekt for seg selv. Dette er ikke et antikvarisk filmformat, det var inntill de digitale kameraene dukket opp standard formatet for studio fotografer, mange bruker det faktisk fortsatt. Det er samme filmformat som populære kameraer som Hasselblad og Rolleiflex bruker.

Endret av modin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er riktig som modin skriver at det ikke er noe problem å få tak i 120-film. Det produseres fremdeles en mengde forskjellige modeller til det formatet, og det ser ikke ut som om det kommer til å forandre seg med det første. Man er nemlig fremdeles avhengig av mf og storformat for å kunne lage skikkelig store forstørrelser, hvis man ikke har 300.000 kroner å legge ut for en 39mp Hasselblad. Selv har jeg en liten boks i fryseren med både s/h og fargefilm. Kjekt å kjøpe inn noen ruller når man finner den filmen man liker, siden langt fra alle butikker selger dem. Uansett er jeg ikke bekymret for tilgang til film for min Rollei, og kommer kanskje til å kjøpe enda flere mf-kameraer i fremtiden.

Til kamera har jeg lite å legge til. Uansett fabrikat er det en typisk folkemodell fra sin æra. Slørete søker var ikke uvanlig, så det er neppe en skade. Grunnen til at jeg kaller det en folkemodell, er at det er utstyrt med den klassiske konsumentkonstruksjonen Anastigmat. Den var nok ikke i samme klasse som de samtidige konkurrerende konstruksjonene som Tessar, men en del nedblendet skal den gi deg gode resultater. Selv har jeg samme objektiv på en Zeiss Ikon og en Zeiss Ikoflex TLR. Det var også samme objektiv som stod i min russiske Lubitel Universal TLR. Jeg syntes i de dager at jeg fikk ganske skapelige resultater med disse kameraene. Man får jo tross alt den skikkelige mf-følelsen, og ingenting annet enn storformat slår den.

Kos deg med ditt foldekamera. Du kommer sikkert til å lære mye av å jobbe med det kameraet. Det er litt deilig å bruke litt tid på hver eksponering, av og til.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...