Gå til innhold

prog. som gir mer plass på HDD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows har jo en sånn hardiskkomprimernings funksjon. Denne skal fungere "passe" bra. Men jeg har ikke testet den siden windows 95 av frykt for at noe skal gå galt. Men den gav meg på sett og vis mere plass i den forstand at alt ble komprimert, og dermed tok mindre plass. Noe tap i ytelsen var ikke merkbart etter hva jeg kan huske. jeg testet forsåvidt denne funksjonen på en 486 maskin, så hvis det ikke gikk tregere der, så tviler jeg på at det blir å gjøre det på en nyere maskin.

Lenke til kommentar
Windows har jo en sånn hardiskkomprimernings funksjon. Denne skal fungere "passe" bra. Men jeg har ikke testet den siden windows 95 av frykt for at noe skal gå galt. Men den gav meg på sett og vis mere plass i den forstand at alt ble komprimert, og dermed tok mindre plass. Noe tap i ytelsen var ikke merkbart etter hva jeg kan huske. jeg testet forsåvidt denne funksjonen på en 486 maskin, så hvis det ikke gikk tregere der, så tviler jeg på at det blir å gjøre det på en nyere maskin.

6748940[/snapback]

så det du sier er at det faktisk er mulig, uten tap på ytelse? det vil ikke gå tregere å dra ting over til og fra andre pc'er? ettersom at man må komprimere alt

Lenke til kommentar
Det vil bruke mer ressurser i filoverføringen, men det betyr jo ikke at det vil ta lengre tid med moderne PCer.

 

Men det er ingen vits, vinningen går nesten alltid opp i spinningen.

6749079[/snapback]

 

man får jo ikke noe fysisk bedre harddisk av noe program :p Øke antall Gb er ikke muilig :p

Lenke til kommentar

Disse programmene fungerer med at det opprettes én stor fil på harddisken (sammenlign med en .zip eller .rar -fil) og all info som normalt ville ligget "direkte" på disken havner inne i denne fila. Programmet "lurer" så windows til å lese denne komprimerte fila som en egen harddisk, og gjemmer i de fleste tilfellene den opprinnelige disken.

Fordelene er ganske enkle; Du får mer ledig plass! Og i enkelte tilfeller kan du også øke lesehastigheten fra "disken" siden 10MB fysisk lest data kan være 20MB når det har blitt dekomprimert.

Ulempene er økt ressursbruk på grunn av at alle data behandles av cpu før de leses/skrives, samt at det er ikke alle filtyper som kan komprimeres særlig mer enn de er fra før. F.eks. er MP3-filer ikke så mye å hente på, og zippede filer er ingenting.

Lenke til kommentar
en venn av meg sier han har fått tak i et program som gjør at man har mer plass på hardisken... personlig tror jeg han er full BS, men man vet jo aldri... finnes det noe slik? virker jo ikke akkurat realistisk :dontgetit: ....han sier også at han ikke husker hva programmet heter :hrm:  noe som gjør det mer suspekt

6748207[/snapback]

Hvis du bruker NTFS filsystem er det innebygget funksjonalitet for å komprimere filer og/eller kataloger. De komprimerte filene vises i blå skrift i utforsker. Avhengig av filtype kan du spare endel diskplassplass.

 

Det kan være greit å bruke på filer som sjelden er i bruk, men jeg tror du får litt tregere system om du bruker det på hele c: driven. Disk cleanup nissen i egenskaper for diskene har et valg for å komprimere lite brukte filer. Det kan spare endel plass uten at det går merkbart ut over hastigheten.

 

Allerede komprimerte filer som mp3, jpg, avi og zip er det ingen vits i å komprimere. De blir ikke mindre enn de allerede er.

Lenke til kommentar

For en tid tilbake leste jeg om noe fra en relativt pålitelig kilde hvor man kunne doble plassen på HDD-en. Likevel var jeg ung og dum på den tiden, og kan ikke huske verken hva det var, programmer eller om det i det heletatt var realistisk. Kan se om jeg finner en link, selv om jeg er skeptisk til innholdet :hmm:

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...