Gå til innhold

Installere all medfølg. software? [Acer 8204]


Fredriao

Anbefalte innlegg

HAr tenkt på dette tidligere også:

Har nettopp mottatt en ny laptop (Acer travelmate 8204wlmi) og denne kom med en "milliard" forhåndsinstallerte utilitys. (Det ligger 33 linjer under oppstart i msconfig!)

NOrmalt pleier jeg å reformatere og installere ren windows, for så å installere minimalt med sånt...

 

Så tenkte å få litt input på hva som lønner seg. Er det bare fjollete at forhandlerne installerer programvaren til alle mulige medfølgende dippedutter? Mye av dette kan jo håndteres tilfredsstillende av windows. SOm f.eks etter service pack 2 har jeg kun benyttet windows sin håndtering av trådløs nettverkstilkobling.

 

Forøvrig følger det ikke med noen recovery disk, så denne måtte jeg brenne selv etter at språk og andre innstillinger var satt opp. Derfor vet jeg ikke om jeg får kjørt ren xp installasjon?`

 

F

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HAr tenkt på dette tidligere også:

Har nettopp mottatt en ny laptop (Acer travelmate 8204wlmi) og denne kom med en "milliard" forhåndsinstallerte utilitys. (Det ligger 33 linjer under oppstart i msconfig!)

NOrmalt pleier jeg å reformatere og installere ren windows, for så å installere minimalt med sånt...

 

Så tenkte å få litt input på hva som lønner seg. Er det bare fjollete at forhandlerne installerer programvaren til alle mulige medfølgende dippedutter? Mye av dette kan jo håndteres tilfredsstillende av windows. SOm f.eks etter service pack 2 har jeg kun benyttet windows sin håndtering av trådløs nettverkstilkobling.

 

Forøvrig følger det ikke med noen recovery disk, så denne måtte jeg brenne selv etter at språk og andre innstillinger var satt opp. Derfor vet jeg ikke om jeg får kjørt ren xp installasjon?`

 

F

6747771[/snapback]

Det er vel kanskje en grunn til at de installerer masse hersens drit på maskinen din da?

 

Penger! ;)

 

Installer windows selv du, så har du orden på alt!

Lenke til kommentar

Har man krav på å få windows installasjons-cden ettersendt? (for en rimelig penge)

Man kjøper jo i den tro at man får med Windows XP på kjøpet.

 

Installer windows selv du, så har du orden på alt!

6747790[/snapback]

hvordan skal man gjøre det når en ikke har fått med Win installasjon cden? Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Etter at jeg hadde startet opp, skrevet inn navn, info språk osv fikk jeg beskjed om å sette inn en DVD for å brenne en recovery disk. Så med den kan jeg installere på nytt, men da frykter jeg at jeg får med all den samme driiiten på nytt.... noen som vet? (Jeg kan jo prøve seff :))

Lenke til kommentar
Etter at jeg hadde startet opp, skrevet inn navn, info språk osv fikk jeg beskjed om å sette inn en DVD for å brenne en recovery disk. Så med den kan jeg installere på nytt, men da frykter jeg at jeg får med all den samme driiiten på nytt.... noen som vet? (Jeg kan jo prøve seff :))

6747903[/snapback]

Du kan jo prøve å få tilsendt en Install-XP-disk da?

 

Er jo bare å høre.

 

Nei, jeg tror ikke at den samme dritten følger med. Recovery disk er vel kun windows, andre ting er etter-installert, etter windows, men før du trykker på maskinen.

Lenke til kommentar

AHA. Det burde jo funke selvsagt. Har noen xp cd'er liggende (lovlige faktisk), og lisensen er klistret på maskinen.. Vi prøver :)

 

edit: [Prøvde dette, men fikk da beskjed om at lisensnøkkelen var ugyldig :ermm: ]

 

Så faktisk også at disken var formatert i FAT32, er ikke det litt rart??

Endret av Fredriao
Lenke til kommentar

Lisenskoden som står klistret på tilhører en såkalt "Volume lisens" som Acer bruker på sine maskiner. Alle maskinene har sin egen lisens, men du kan ikke bruke en OEM eller en Retail-versjon sammen med koden som står påklistret selv om cd'en du bruker er original. Når du kjører Acers recovery-cd/dvd (den man får med eller den man får beskjed om å lage

etter oppstart) inneholder dessverre _alle_ de fæle utilities'ene.

 

Grunnen til at de fleste produsentene ikke sender med recovery-cd nå lenger er at det er så mange som mister den eller opplever at den blir ødelagt. I stedet ligger de en skjult recoverypartisjon på disken. Fra denne kan man kjøre recovery ved å f.eks trykke F11 ved boot eller så får man mulighet til å brenne den ut som en recovery-cd/dvd.

 

Acer, IBM og Packard Bell er så vidt jeg vet de eneste som ikke leverer OS-cd, drivercd og program/utilities cd separat. Veldig dumt selvfølgelig...

 

EDIT: ang. FAT32. Filsystemet er raskere enn NTFS. Mulig det er derfor det er satt opp slik fra produsentens side. Ofte er vel evt. lagringspartisjoner NTFS da man ofte lagrer store filer som f.eks egenproduserte DV-filmer der.

Endret av zacka
Lenke til kommentar

Takk for litt nyttig info :)

Ja, fant ut det at det ikke funket med en annen installasjonscd, men hadde en som ikke var aktivert - så da har jeg sponset ms med en ekstra lisens på denne pc'en :p

Så nå har jeg bare lastet ned drivere og utilitys etter behov.

 

NTFS vs FAT32. Merker man forskjellen i ytelse tror du? og eneste fordelen med ntfs er noe tilgangskontroll og kryptering og greier?

 

Nå som jeg har gjort en helt annen installasjon, kan jeg ta recover fra den recovery-partisjonen (Den har jeg ikke slettet enda) fortsatt? (Recovery-DVD'en jeg brant funket faktisk ikke.. haha)

 

F

Lenke til kommentar

Her er en link som beskriver forskjellene og fordelene/ulempene med NTFS kontra FAT32:

 

http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63

 

Nå vet jeg ikke sikkert hvilket program Acer bruker for å lage image på disse recoverypartisjonene, men bruker du Ghost/True Image/Drive Image er det mulig du kan brenne ut imaget på den skjulte partisjonen på nytt. Jeg tror de bruker Ghost.

 

Hvis ikke du får det til ville jeg latt være å fjerne den skjulte partisjonen. Det dreier seg sikkert "bare" om 3 - 5 GB allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...