Gå til innhold

Hvordan liker du spillutviklingen?


Anbefalte innlegg

Med spill som RO(red orchestra) og ArmA(Armed assault) synes jeg det er en økende utvikling i forakt for slike spill. Med en gang det ikke er snakk om et run-and-gun førstepersons spill blir det sutring.

 

Nesten alle store spill for tiden går mainstream ser prikk likt ut som den samme dritten vi har fra før. Det skal jo sies at det kommer jo nye "simulator"- spill, men det er serdeles lite. Utviklerene av STALKER, shadow of Chernobyl kuttet ut alle unike sider med spillet og gjorde det til et vanlig FPS.

 

Er det noen andre som er drittlei av at fjortissene styrer markedet, hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg synes det er altfor lite variasjon i de nyere spillene som har kommet. Det er for det meste det samme gamle som går igjen, og det liker jeg ikke noe spesielt. De fleste spillene har også en noenlunde samme story. Bare litt endringer her, og en hovedperson som heter Bob i stedet for Jack. Synes også det er dumt at alt absolutt skal være FPS- og MMORPG-spill.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Er selv ganske stor fan av FPS, og er delvis enig med deg.. Mange av de nyeste spillene har bydd på veldig lite variasjon.. Virker som om alle prøver å være det Half Life var.. Som f.eks Prey.. Spillet var bra og hadde noen nyskapende elementer, men det kunne ha vært mye bedre..

 

Men tviler sterk på at ArmA kommer til å bli et typisk "spray and pray" spill. Spillet fungerer jo som en oppfølger til Operation Flashpoint, som var veldig nyskapende for sin tid. Til og med i dag synes jeg det er det beste taktiske FPS spillet der ute på markedet..

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker er at mange spill blir ødelagt av det jeg liker å kalle "konsollofisering". Ta Deus Ex f.eks, det kunne vært veldig bra, men neida. Hvem fant på at alle våpnene skulle bruke samme ammo? Det blir bare for dumt.

 

Oblivion kunne også vært skikkelig bra, men så kommer de her og ødelegger spillet med denne level-scalinga. Og det latterlige kompasset som holder deg i handa og viser vei kunne de også ha spart seg. Det virker om det ikke er lov å lage slike spill der man faktisk må tenke selv lenger.

 

Og ellers synes jeg det blir mye oppgulp, sånn som NFS-serien har blitt. Det blir jo bare mer og mer av nesten det samme.

Lenke til kommentar

Deus Ex er et science fiction spill. Det har en svært god historie og interessante karakterer. Så blåser ihvertfall jeg en lang marsj i om våpnene bruker identisk ammunisjon. Det har t.o.m. blitt forklart hvorfor det er slik. Nå husker jeg ikke om dette også gjelder eneren, men det er vel ihvertfall slik i DE2, som jeg på tross av mange forsøk aldri har giddet å spille ferdig. DE2 = sovepille.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke liker er at mange spill blir ødelagt av det jeg liker å kalle "konsollofisering". Ta Deus Ex f.eks, det kunne vært veldig bra, men neida. Hvem fant på at alle våpnene skulle bruke samme ammo? Det blir bare for dumt.

 

Enig.

 

Jeg personlig har "kapitulert" for konsollene nå. Har kjøpt både ps2, xbox 360 og nintendo ds i år etter mange år utelukkende pc-spilling. Konsollene har masse varierte, flotte spill... mens de store titlene på pc stort sett er fps, mmorpg. Trist men sant.

 

Når det er sagt; det var en del spennende pc-ting på E3 i år, blandt annet fordi det blir skikkelig "julaften" når det gjelder rpg: både Gothic III og Neverwinter Nights II er jo kjømda. Får se om ting bedrer seg videre..

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Generelt missliker jeg en del av de nye spillene i dag. Hvis man prøver et litt eldre spill (gammlere enn 2000-tallet), så ser man at de fleste spill er mere varierte, og at de krever litt mere av spilleren. Personelig tror jeg at grunnen til dette er fordi at utviklerene og utgiverene ønsker seg et bredere marked, dermed gjør dem spillene lettere slik at man kan sette seg ned med et spill uten å være f.eks. strategisk begavet, osv.

 

En annen ting er at spillene i dag virker veldig like, den eneste forskjellen er liksom bare tittelen, "hovedrollen", grafikken og små endringer i historien. Prinsippene er stortsett like i alle sjangre. En ting som jeg _liker_ med en del nye spill er at gameplayet er forbedret i forhold til eldre spill. I dag er det mye lettere å spille et spill effektivt i forhold til før, man trenger altså ikke å bruke flere timer på å sette seg inn i spillet. Men desverre så virker det som om at en del idéer allerede er oppbrukt.

 

Så konklusjonen min er at spilleutviklere burde så på en del gammle spilletitler, og bruke disse til inspirasjon, istedet for å se på hva konkurentene kaster ut på markedet. Selv om ikke dette er akkurat nyskapende, så er det iallefall en god del nytt i forhold til hva som er på markedet i dag. Det meste som er å finne av spill i dag er allerede prøvd en eller flere ganger før, bare i en annen innpakning.

Lenke til kommentar

Kan ikke være mer enig med det du skriver, co2.

 

Problemet mitt er at alle de nye spillene blir så hypet at man får stooooore forventninger, og så blir spillet ræva i forhold til hva som var lovet. Og ja, jeg hater "fjortis"-syndromet i spill.

 

Jeg hadde forsåvidt stoor forventning til den originale utgivelsen av Team Fortress 2 (der man hadde en kommandør-spiller i pansret kjøretøy). Spillet ble skrinlagt pga arbeid med Halflife 2. Den nye TF2'ern ser også gøy ut, selvfølgelig, men jeg tør ikke forvente noe av den.

 

Av nye spill som kommer er det få som skiller seg ut. Jeg gir en stor F i grafikken. Kan aldri kjøre ting på maks alikevel. Jeg har forventninger til Hellgate:London, men er redd for at den blir en standard Diablo II etterligning, med førti millioner fjortiser.

 

Jeg har holdt meg unna CS, slår ihjel en time i ny og ne med RTCW:ET, som jeg slipper å ha noe forventinger til. Jeg vet hva jeg får, og spillet krever lite av maskina i forhold til nye ting. Det eneste problemet i min verden er knaillgode spillere (les: irriterende gode fjortiser) og de som bruker aimbot, men det er skjeldent.

Lenke til kommentar
Hva er forresten dette tullet med at alle spill er FPS eller MMORPG? Her er Gamer's liste over utgitte spill i 2005, de to sjangerene er absolutt ikke overrepresentert på listen. Faktisk er det ca. like mange strategispill, sportsspill eller rollespill.

6748251[/snapback]

 

Det kan stemme ganske bra, det med at ikke alle spill er FPS og MMORPG. Forsåvidt så er det ingen som har påstått at alle spill i dag er FPS og MMORPG.

 

Sportsspill er forsåvidt det ultimate eksemplet på melking. Fifa spillene har så vidt jeg vet kommet ut siden 1998, noe som gir 8 "ordinære" Fifa Football spill, itillegg har det kommet ut et nytt fifa spill i forbindelse meg hvert EM og VM fra 1998 (VM i 98 er ikke med regnet), noe som gir 4 spill. Også har du fifa street 1 og 2, også sist men ikke minst fifa manager 06 (er usikkerpå om det er kommet noen tidligere, så jeg går ut i fra at 06 er det første).

 

Dette gir altså 15 Fifa spill på 8 år. I tillegg kommer det spill i fra andre sportsgrener også, og spill i fra andre utviklere enn EA Games. Så man kan lett se at tallet sportsspill i løpet av de siste 8 årene begynner å bli ganske høyt.

Det eneste nye i fra fifa spillet som kom ut i 1998, og fifa 06 er oppdaterte lister med spillere og graffiken. Thats it!.

Lenke til kommentar
Din siste påstand er en ren faktafeil, jeg gidder ikke diskutere et spill med en person som ikke har spilt spillet. Og dessuten er det jo off topic.

 

Og jo, vist du hadde lest tråden ser du at folk påstår at alle spill er MMORPG og FPS.

6748426[/snapback]

 

Den siste påstanden er satt veldig på spissen, jeg er klar over det. Selvfølgelig er gameplayet forbedret en god del i fra det første Fifa spillet, men det forandrer ikke saken i det heletatt. Dessuten kan det legges til at jeg har vært eier av et par Fifa spill, så du skal ikke være så kjapp med å si at jeg ikke vet hva Fifa dreier seg om.

Dessuten er det ikke off-topic, det jeg skrev om fifa spillene er mitt syn på spilleutviklingen.

 

Edit: Jeg kan jo legge til at det er svært begrenset med utviklingsmuligheter i et så spesifikt spill som Fifa xxxx. Men det virker som utviklerene har spart litt på kruttet for å si det slik. Man kunne lett ha fjernet en del spill i fra Fifa serien, ved å pakke de ordinære Fifa spillene med funksjoner i fra Fifa Street og Fifa Manager spillene.

 

 

Når det kommer til det med FPS og MMORPG, så må jeg bare beklage at jeg ikke hadde lest tråden skikkelig før jeg svarte på det. :blush:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Din siste påstand er en ren faktafeil, jeg gidder ikke diskutere et spill med en person som ikke har spilt spillet. Og dessuten er det jo off topic.

 

Og jo, vist du hadde lest tråden ser du at folk påstår at alle spill er MMORPG og FPS.

6748426[/snapback]

 

Regner med at du til dels sikter til min post her. Noe sleivete formulering fra meg - selvfølgelig kommer det ut andre ting også, så jeg trekker tilbake den. La meg heller si det slik; fra min vinkel kommer det mye likt på pc, og lite av det evner iallfall å fenge meg. Det gjør derimot mange spill på konsollene for tiden - og dette kommer fra en som primært har spilt spill på datamaskiner fremfor konsoller i 15-20 år (c64->amiga->pc). Som noen sa lenger opp: de gamle gode dagene på konsoll er nå. :) Jeg har fått betydelig mer ut av sære titler som Phoenix Wright på DS og We love Katamari på PS2 enn noen av de store pc-utgivelsene jeg har testet i det siste.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Hva er forresten dette tullet med at alle spill er FPS eller MMORPG? Her er Gamer's liste over utgitte spill i 2005, de to sjangerene er absolutt ikke overrepresentert på listen. Faktisk er det ca. like mange strategispill, sportsspill eller rollespill.

6748251[/snapback]

 

Det er størst hype rundt monotone, repetive, og kjedelige FPS-spill, som f.eks. UT2007. Dessuten er det for mye fokus på multiplayer.

Lenke til kommentar
Dessuten er det for mye fokus på multiplayer.

6748611[/snapback]

 

Indeed!. Jeg ble litt skuffa over Battlefield Vietnam og Battlefield 2. Jeg kunne godt ha tenkt meg en kampanje i disse spillene.

6748643[/snapback]

 

jeg er helt uenig. BF spillene er utviklet for å være multiplayer spill, og hadde ikke passet som singelplayer i det heletatt. jeg synes det er en god ting at noen fokuserer på singelpalyer og noen fokuserer på multiplayer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...