Gå til innhold

Flyttet en mappe, og mistet tilgang til den!


Anbefalte innlegg

Dette er årets nøtt. Jeg inviterer alt fra nybegynnere til avanserte brukere og til og med moderatorer til å knekke denne.

 

Den som klarer det, får ære og cred.

 

Ok: Jeg hadde en mappe på C disken, og denne skulle jeg slette.

Den var for stor, og jeg slettet den permanent. Men mappen ble værende, bare filene i den ble slettet.

 

Så skulle jeg flytte en annen stor mappe fra samme område til et annet. Dette for å rydde litt. Pga litt ustabil trådøs mus, dumpet jeg mappen ned i den slettede mappen, den som bare var mappe uten filer.

 

Nå får jeg ikke tilgang til den! Begge er skrivebeskyttet, og fjerner jeg beskyttelsen, kommer den på med en gang.

 

Hvordan kan jeg få tak i den mappen som skulle til et nytt sted, men som ble fanget i en egentlig slettet mappe og nå ikke kan organiseres videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk!

 

Skjønt, jeg er ganske rød på en del ting, men grønn på dos.

 

Hadde du giddet å hinte om en fremgangsmåte, eller et sted alle kommandoene?

 

Hvordan jeg endrer tilgang, til dømes.

 

Jeg tenkte det ble for detaljert, men jeg bør legge til at jeg før post 1 omdøpte mappen og flyttet den innen for mappeområdet der den lå, en systemmappe på Mediacenter som heter noe ala 7g3fgfvgfsdg6.

 

Nå er undermappen forsvunnet, og på feilmedingen kommer det opp et helt annet navn enn hva mappen heter. Den låner navn fra en annen slettet mappe.

 

Forvirrende.

 

Er det ikke noen måte å gjenopprette mappene på, Xp-gjenoppretting fungerer vel ikke på fil-nivå. Eller en avansert "undo"?

Endret av Syn-Sam
Lenke til kommentar
Nå får jeg ikke tilgang til den! Begge er skrivebeskyttet, og fjerner jeg beskyttelsen, kommer den på med en gang.

6746176[/snapback]

Vær klar over at alle mapper i XP ser ut som om de er skrivebeskyttet.

You Cannot View or Change the Read-Only or System Attribute of Folders

 

Skrivebeskyttelse ville dessuten ikke hindret tilgang til å lese.

 

Det høres ut som det er blitt noe rot i filsystemet, så du bør kjøre chkdsk.

Det kan være lurt å ta backup av viktige filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...