Gå til innhold

TEST: Lenovo ThinkPad T60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder det utvendige har ThinkPad-serien lenge fulgt mantraet "if it ain't broke, don't fix it".

Hvis det ikke er blakk, ikke fiks det?

6746004[/snapback]

 

 

Som alltid vanskelig å vite om noen på et forum prøver å være morsom eller ikke. :ermm:

 

Det kan uansett opplyses for alle og enhver at det skrives "broke" i dette uttrykket, uansett hvor rart (og feil) det kan høres ut.

 

Se forøvrig her, her eller her.

Lenke til kommentar
stygg, råtten pc... etter min mening

6746089[/snapback]

 

Tåpelig inlegg, har du testet en noengang? :roll: Blir så oppgitt over sånne innlegg uten noen forklaring på hvorfor du mener det!

 

Batteritiden var bra ja, men ellers synest jeg mange av spesifikasjonene var for dårlige til prisen, men så er den nok ikke beregnet på brukere som meg.

6746189[/snapback]

 

Vet egentlig ikke hvem denne PCen er ment for jeg, selger aldri så lavt spekkede Thinkpad'er... Men er jo viktig å få med seg at Lenovo selv sier at de ikke på noen måte er ute etter å konkurrere på pris med en Thinkpad, de skal bare lage den mest solide bærbare for kresne brukere som skjønner at det lønner seg over tid!

Lenke til kommentar
stygg, råtten pc... etter min mening

6746089[/snapback]

 

Tullprat!.

 

Har selv en T60 med T2500 (2.0Ghz), 2GB ram, ATI X1400, 14.1" LCD med 1400x1050, Multibrenner. Dette er en kanonbra PC med et KLASSISK tidløst design. Noen synest kanskje det er litt gammelmodig, men jeg synest det har vokst med tiden og har ingenting i mot det, i motsetning til mange andre mye mer klumpete design fra f.eks. Dell, etc

 

Men det som jeg er mest fornøyd med er byggekvaliteten. Her er det klasseforskjell mot mange andre maskiner på markedet. Har selv hatt ett uttall Dell'er før (Lattitude L400, C610, C400, mm). I motsetning til disse er det nå en hel verden i forskjell i kvalitet. Aldri mer skal jeg ha Dell bærbar PC med påfølgende diskkrasj og trackpoint/touchpads som beveger seg selv i hytt og pine...

 

Pris: 14 364,- for billigste konfigurasjon i Prisguiden ved publisering

 

 

var jo bare en helt latterlig pris for ingenting...

6747027[/snapback]

 

De er ofte dyre i butikkene, men det er nok litt fordi IBM tradisjonelt sett har henvent seg til bedriftsmarkedet, og her med priser som er helt andre enn det som de koster i butikkene. Selv kostet min PC (men med 1GB ram istedenfor 2 som min er spekket med, ellers lik) ca 10.500. Synest ikke det er spesielt dyrt.

 

 

Skal jeg ha noe å klage på når det gjelder IBM/Lenovo bærbare PC'er, så må det være all den OEM programvaren de "spammer" PC'ene med: Google Desktop Search, Picasa. Toolbar, Diskeeper Lite, Symantec Security Suite, samt 15-20 egne IBM utviklede programmer under "ThinkVantage" banneren. Mange av ThinkVantage programmene er bare litt forbedrede utgaver av eksisterende Windows programmer, og kan derfor være et "helvete" i bedrifter hvor man har PC'er fra mange andre leverandører. Både med tanke på reinstalleringer og helpdesk support, da det da blir mange flere faktorer å ta hensyn til...IBM kunne godt iallefall ha fjernet all Google programvaren, antivirusen (som kun har noen få måneders gyldighetstid (de fleste bedrifter har jo egne bedriftslisener på AV programvare uansett), og halvert ThinkVantage programvaren til de få som faktisk trengs for å bruke de unike IBM featurene (fingeravtrykkleser, harddiskbeskyttelse, etc).

 

Ett annet ankepunkt er at det mangler SD kort leser og mini Firewire port som de har klart å få plass til i de mye mindre X60/X60s modellene. De kunne vel fått plass til det her også? kanskje hvis de fjernet modem utgangen (de som trenger modem kunne brukt en liten USB modem, vil selv heller hatt firewire 800 her...)

Dell'ene pleide også ha utgang til TV...noe jeg også savner for å vise digitale bilder rett på TV'en.

 

Noen som vet om det finnes noen gode metoder for dette? (USB eller PCMCIA/PCMCIA Express basert f.eks)

 

Til sist synest jeg at Lenovo opererer med alt for mange undermodeller for hver hovedmodell.... F.eks har de ett uttall undermodeller av IBM Thinkpad T60. Med og uten blåtann, fingertrykkleser, med forskjellige prosessorer, skjermer, skjermkort, etc. Hovedproblemet er at mange modeller er unike for de forskjellige markeder. Det betyr at vi ikke klarer å få en 100% lik standard for PC for alle avdelinger vi har rundt om i verden.

Endret av Grim_Fandango
Lenke til kommentar
stygg, råtten pc... etter min mening

6746089[/snapback]

 

 

Du stiller deg ganske åpen etter en sånn kommentar, og jeg lar meg ikke be to ganger.

Din mening er basert på din kunnskap, og den virker til å være svært begrenset.

 

Det du tydeligvis ikke har fått med deg, er at dette er en proff-pc. Ikke et plastikklektøy som du kjører CS og Bareshare på.

En proff-pc skal ikke se ut som et juletre skrudd sammen av en fjortis.

 

Som de sier: Det er bedre å holde kjeft og la dem tro du er en idiot en å åpne munnen og fjerne enhver tvil.

 

----------------------------

 

 

Testen var faktisk god. Synd det ble brukt en svak modell men det er ingen biggie.

En annen ting jeg savnet var litt kommentarer i forhold til byggekvalitet. Som feks magnesium skjermdeksel og titankompositt chassi og hengsler. Dette er viktig når man drasser rundt på maskinen 5-6 dager i uka, og den går opp og ned av vesken mange ganger om dagen.

Lenke til kommentar
stygg, råtten pc... etter min mening

6746089[/snapback]

 

Tullprat!.

 

Har selv en T60 med T2500 (2.0Ghz), 2GB ram, ATI X1400, 14.1" LCD med 1400x1050, Multibrenner. Dette er en kanonbra PC med et KLASSISK tidløst design. Noen synest kanskje det er litt gammelmodig, men jeg synest det har vokst med tiden og har ingenting i mot det, i motsetning til mange andre mye mer klumpete design fra f.eks. Dell, etc

 

Men det som jeg er mest fornøyd med er byggekvaliteten. Her er det klasseforskjell mot mange andre maskiner på markedet. Har selv hatt ett uttall Dell'er før (Lattitude L400, C610, C400, mm). I motsetning til disse er det nå en hel verden i forskjell i kvalitet. Aldri mer skal jeg ha Dell bærbar PC med påfølgende diskkrasj og trackpoint/touchpads som beveger seg selv i hytt og pine...

 

Pris: 14 364,- for billigste konfigurasjon i Prisguiden ved publisering

 

 

var jo bare en helt latterlig pris for ingenting...

6747027[/snapback]

 

De er ofte dyre i butikkene, men det er nok litt fordi IBM tradisjonelt sett har henvent seg til bedriftsmarkedet, og her med priser som er helt andre enn det som de koster i butikkene. Selv kostet min PC (men med 1GB ram istedenfor 2 som min er spekket med, ellers lik) ca 10.500. Synest ikke det er spesielt dyrt.

 

 

Skal jeg ha noe å klage på når det gjelder IBM/Lenovo bærbare PC'er, så må det være all den OEM programvaren de "spammer" PC'ene med: Google Desktop Search, Picasa. Toolbar, Diskeeper Lite, Symantec Security Suite, samt 15-20 egne IBM utviklede programmer under "ThinkVantage" banneren. Mange av ThinkVantage programmene er bare litt forbedrede utgaver av eksisterende Windows programmer, og kan derfor være et "helvete" i bedrifter hvor man har PC'er fra mange andre leverandører. Både med tanke på reinstalleringer og helpdesk support, da det da blir mange flere faktorer å ta hensyn til...IBM kunne godt iallefall ha fjernet all Google programvaren, antivirusen (som kun har noen få måneders gyldighetstid (de fleste bedrifter har jo egne bedriftslisener på AV programvare uansett), og halvert ThinkVantage programvaren til de få som faktisk trengs for å bruke de unike IBM featurene (fingeravtrykkleser, harddiskbeskyttelse, etc).

 

Ett annet ankepunkt er at det mangler SD kort leser og mini Firewire port som de har klart å få plass til i de mye mindre X60/X60s modellene. De kunne vel fått plass til det her også? kanskje hvis de fjernet modem utgangen (de som trenger modem kunne brukt en liten USB modem, vil selv heller hatt firewire 800 her...)

Dell'ene pleide også ha utgang til TV...noe jeg også savner for å vise digitale bilder rett på TV'en.

 

Noen som vet om det finnes noen gode metoder for dette? (USB eller PCMCIA/PCMCIA Express basert f.eks)

 

Til sist synest jeg at Lenovo opererer med alt for mange undermodeller for hver hovedmodell.... F.eks har de ett uttall undermodeller av IBM Thinkpad T60. Med og uten blåtann, fingertrykkleser, med forskjellige prosessorer, skjermer, skjermkort, etc. Hovedproblemet er at mange modeller er unike for de forskjellige markeder. Det betyr at vi ikke klarer å få en 100% lik standard for PC for alle avdelinger vi har rundt om i verden.

6748254[/snapback]

 

Veldig godt innlegg som tydelig viser at du vet hva du snakker om.

 

Ville bare informere deg om at firmaet dit helt fint kan få tak i helt identiske maskiner til kontorene i hele verden... Hvis du ønsker å vite hvordan er det bare å sende meg en PM! :-)

Lenke til kommentar
...

 

Har selv en T60 med T2500 (2.0Ghz), 2GB ram, ATI X1400, 14.1" LCD med 1400x1050, Multibrenner. Dette er en kanonbra PC med et KLASSISK tidløst design.

 

...

 

De er ofte dyre i butikkene, men det er nok litt fordi IBM tradisjonelt sett har henvent seg til bedriftsmarkedet, og her med priser som er helt andre enn det som de koster i butikkene. Selv kostet min PC (men med 1GB ram istedenfor 2 som min er spekket med, ellers lik) ca 10.500. Synest ikke det er spesielt dyrt.

 

...

 

Kan jeg spørre deg hvor du får tak en T60 så billig? Er nemlig utkikk etter en ny bærbar. Har lyst på T60, men ca 15-16k for en T60 med 14.1" LCD med 1400x1050 blir for dyrt for meg.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre deg hvor du får tak en T60 så billig? Er nemlig utkikk etter en ny bærbar. Har lyst på T60, men ca 15-16k for en T60 med 14.1" LCD med 1400x1050 blir for dyrt for meg.

6753658[/snapback]

 

Dette er priseksempel som er forhandlet mellom mitt firma når maskinen kjøpes direkte fra IBM/Lenovo.

 

Jeg ønsket å nevne dette for å presisere at prisen for bedriftsmarkedet, som etter min mening er den hovedgruppen som disse maskinene er beregnet for, er noe helt annet enn de prisene som oppgis av 3.parts forselgere slik som Komplett, etc.

 

Dette for å sette i perspektiv at pris vs. konfigurasjon ikke er så ille egentlig for den kundegruppen som IBM/Lenovo helst vil selge til.

 

Skal du kjøpe maskinen privat må du nok gå til en av disse 3.parts forselgerne å betale de ekstra tusenlappene. Da er jeg enig i at de med engang ikke er like fordelaktige, og jeg ville nok selv også heller vurdert andre merker...En fordel uansett med å kjøpe fra disse 3 parts selskapene, er at du får maskinen med kort leveringstid. Bedrifter som mitt må vente i ukevis før maskinene kommer fra Kina...Dette er "prisen" vi må betale for billigere maskiner.

 

PS. Med lanseringene av de nye seriene til Lenovo (3000 serien) kan det tyde på at Lenovo vil henvende seg mer til privat markedet i fremtiden enn hva IBM tradisjonelt sett har gjort.

 

PPS. Som en anekdote kan det være interessant å se på Dell som nesten ikke gir noe mer rabatter til bedrifter sammenlignet med privatkunder. Dette skyldes nok mest at maskinene i utgangspunktet er så lavt priset, men det viser nok litt at Dell er like interessert i privat markedet som i bedriftsmarkedet (?)...Kanskje Lenovo også bør selge PC'ene billigere via 3.parts kanaler slik at de kan få ett større salg hos privatpersoner, og derfor bli sett på som et mer reelt alternativ til Dell, Acer, Fujitsu-Siemens, etc...

Lenke til kommentar

IBM sine priser er et lite mareritt å forholde seg til.

 

Sist jeg kjøpte ny bærbar ble det en T43, 2.0Ghz, 80GB, 15" 1440x1050 skjerm og 1GB RAM. Denne kjøpte vi fra leverandøren vår og kostet rett i overkant av 14.000.-

Dette er snart et år siden.

 

Kjøper man denne på feks Stretto.no, så er dagens prise 20.000.-

Lenke til kommentar
IBM sine priser er et lite mareritt å forholde seg til.

 

Sist jeg kjøpte ny bærbar ble det en T43, 2.0Ghz, 80GB, 15" 1440x1050 skjerm og 1GB RAM. Denne kjøpte vi fra leverandøren vår og kostet rett i overkant av 14.000.-

Dette er snart et år siden.

 

Kjøper man denne på feks Stretto.no, så er dagens prise 20.000.-

6754210[/snapback]

 

Lenovo har en komplisert prisstruktur for uinnvidde. Med unntak av TopSeller sortimentet, så er prisene 'villedende'.

 

Dette vet de fleste bedriftene, men privatpersoner er gjerne ikke oppmersom på det.

Lenke til kommentar
...

 

Har selv en T60 med T2500 (2.0Ghz), 2GB ram, ATI X1400, 14.1" LCD med 1400x1050, Multibrenner. Dette er en kanonbra PC med et KLASSISK tidløst design.

 

...

 

De er ofte dyre i butikkene, men det er nok litt fordi IBM tradisjonelt sett har henvent seg til bedriftsmarkedet, og her med priser som er helt andre enn det som de koster i butikkene. Selv kostet min PC (men med 1GB ram istedenfor 2 som min er spekket med, ellers lik) ca 10.500. Synest ikke det er spesielt dyrt.

 

...

 

Kan jeg spørre deg hvor du får tak en T60 så billig? Er nemlig utkikk etter en ny bærbar. Har lyst på T60, men ca 15-16k for en T60 med 14.1" LCD med 1400x1050 blir for dyrt for meg.

6753658[/snapback]

 

For min del jobber jeg i en bedrift som kjøper servere og Pc'er for millioner av kroner i året. Da får man rabatter så det monner.

 

Må si at T60 (som jeg skriver på nå) er en solid jævel av en PC. Har en med 1 gig minne og X1300 grafikk. Klarte fint å snurre rundt hitman bloodmoney på sene regntunge kvelder i sommerferien. Denne er i bruk MANGE timer om dagen HVER dag og fraktes fram og tilbake til jobb. Da er det kjekt med en PC som tåler en trøkk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv T43 og kjøpte en T60 lik til den testede til min søster!

 

Har ingen betenkeligheter med å anbefale denne til alle som bruker maskinen som et arbeidsverktøy til jobb eller studier!

 

Maskinen er kanskje ikke den beste "bang for buck" løsningen om det eneste den skal brukes til er spilling.

 

Er forøvrig av den formening at spill hører hjemme på stasjonære maskiner!

 

MEN: Den slår det meste annet jeg kjenner til langt ned i støvlene når det gjelder å fungere som et verktøy i det daglige. Med en slik maskin kan du bruke tiden din på å få jobben gjort, istede for å krangle med maskinen! Skulle det mot formodning være noe gale, så er IBM/Lenovo greie å forholde seg til. (knuste dekselet til HD, nytt dagen etter for lite penger).

 

Drasser min med meg overalt, og den er omtrent som en gammal mercedes, den bare går og går!

 

Problemet med tester av laptoper, er at det er vanskelig å teste kanskje den viktigste egenskapen, driftsikkerheten!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...