Gå til innhold

Et hundespørsmål.... om bånd og sånt


j_hammer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ha nå bikkja di i bånd.

 

Verste jeg vet om når det gjelder hunder så er det folk som går med de uten bånd.

Spessielt når bikkja skal komme å snuse. Pleier bare å skrike på bikkja når den kommer mot meg, så blir den redd å stikker til eiern.

6752192[/snapback]

 

Det høres jo smart ut. Synd de ikke biter deg :tease:

Lenke til kommentar
Ha nå bikkja di i bånd.

 

Verste jeg vet om når det gjelder hunder så er det folk som går med de uten bånd.

Spessielt når bikkja skal komme å snuse. Pleier bare å skrike på bikkja når den kommer mot meg, så blir den redd å stikker til eiern.

6752192[/snapback]

 

Det høres jo smart ut. Synd de ikke biter deg :tease:

6752366[/snapback]

Jeg liker ikke bikkjer.

 

Hadde en bikkje bitet meg, hadde jeg klint til den alt jeg makter, av panikk og sinne.

Og er det ikke sånn at jeg kan få den avlivet for å bite meg?

Lenke til kommentar

Hadde kommet helt ann på skaden bittet hadde gjort.

 

Hadde jeg bare fått et lite sår så hadde jeg driti i det, men eiern hadde nok fått høre.

 

Men hadde jeg fått varige mèn, som hadde hindret meg i å gjøre ting som jeg gjør til vanlig. Ja da er det bare å hente sprøyta.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri krevd at hunden skulle bli avlivet om den hadde bitt meg. Hvorfor skulle jeg det? jeg hadde nok overlevd. Og mest sannsynlig hadde jeg gjort noe så den hadde følt seg truet.

6752497[/snapback]

Problemet med en hund som velger fryktaggressjon som løsning, er at den opplever at det fungerer. Og dermed har man ingen forutsetninger for at det ikke skal skje igjen, dessverre. Da har hunden allerede senket terskelen for å bite, for det funket jo!

Lenke til kommentar
Ha nå bikkja di i bånd.

 

Verste jeg vet om når det gjelder hunder så er det folk som går med de uten bånd.

Spessielt når bikkja skal komme å snuse. Pleier bare å skrike på bikkja når den kommer mot meg, så blir den redd å stikker til eiern.

6752192[/snapback]

 

Det høres jo smart ut. Synd de ikke biter deg :tease:

6752366[/snapback]

Jeg liker ikke bikkjer.

 

Hadde en bikkje bitet meg, hadde jeg klint til den alt jeg makter, av panikk og sinne.

Og er det ikke sånn at jeg kan få den avlivet for å bite meg?

6752395[/snapback]

 

Du har uansett en idiotisk holdning til bikkjer, uavhengig om du liker dem eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri krevd at hunden skulle bli avlivet om den hadde bitt meg. Hvorfor skulle jeg det? jeg hadde nok overlevd. Og mest sannsynlig hadde jeg gjort noe så den hadde følt seg truet.

6752497[/snapback]

Problemet med en hund som velger fryktaggressjon som løsning, er at den opplever at det fungerer. Og dermed har man ingen forutsetninger for at det ikke skal skje igjen, dessverre. Da har hunden allerede senket terskelen for å bite, for det funket jo!

6753583[/snapback]

Om en skal bruke avliving, så skal det være absolutt siste utvei. De fleste bittskader gir ikke varige mèn. Jeg krever ikke at folk som banker meg skal bli avlivet :p

Lenke til kommentar
Om en skal bruke avliving, så skal det være absolutt siste utvei. De fleste bittskader gir ikke varige mèn. Jeg krever ikke at folk som banker meg skal bli avlivet :p

6753965[/snapback]

Nei, du ville kanskje kommet deg over det med ikke andre varige skader enn ett arr - problemet er at hunden blir uberegnelig :)

Det er forskjell på dyr og mennesker. Hunder reagerer mye mer ut ifra innstinkt, og trekker ikke slutninger. Har ikke noen samvittighet, heller!

Dæven. Jeg virker jo skikkelig som en hundeglad jente :!:

 

Edit: Fikset en gæren quote.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Om en skal bruke avliving, så skal det være absolutt siste utvei. De fleste bittskader gir ikke varige mèn. Jeg krever ikke at folk som banker meg skal bli avlivet :p

6753965[/snapback]

Nei, du ville kanskje kommet deg over det med ikke andre varige skader enn ett arr - problemet er at hunden blir uberegnelig :)

Det er forskjell på dyr og mennesker. Hunder reagerer mye mer ut ifra innstinkt, og trekker ikke slutninger. Har ikke noen samvittighet, heller!

Dæven. Jeg virker jo skikkelig som en hundeglad jente :!:

6754323[/snapback]

Er bare det at jeg mener å ta livet av et dyr er ikke noe man skal ta lett på.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.

Men jeg mener at vi mennesker har en tendens til (i forhold til hunder) å innse realiteter for sent. Altså.. Vi vil ikke ta det skrittet å gi opp en problemhund, eller avlive hunden som biter. Omplassering. Alle de er ting som mange ser på som et nederlag og tap. Så jeg tror det er mange alt for ustabile hunder som får gå, fordi eier tenker at joda, bare en er forsiktig nok, så skal de nok klare det.

Lenke til kommentar

en hundeeier bør vel lese hundeloven.?

Akkurat som en bileier bør kunne veitrafikk loven.?

 

Ja du bryter loven for bodø komune når du ferdes på offentige steder uten bånd.. Heggmoen er vel eneste sted det er båndfritt om jeg husker riktig...

 

hold hunden i bånd, det gjøre vertfall at folk du møter føler seg tryggere, grund nok egentilg..? Vet ikke om du har stor eller lite hund, høres ut som en sheltie.?

 

 

Jeg bruker alltid langlinje når vi er på fjellturer og altid kort/politikobbel når vi går i byen. (38kg)

 

I loven står det noe sånt som at det ikke er lov å parkere hunden I UMIDDELBAR NÆRHET av inngangen... vinglete begrep, å det beste er seff å ikke ta med hunden på butikkturer, men må man, så parker langt unna inngangen for hundens del også...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Hei, det er bra at du selv som hundeeier tar opp temaet. I hundeloven der båndtvangen er nedfelt, står det at dyret skal holdes forsvarlig bundet slik at den ikke kan jage eller skade blant annet tamrein, storfe og vilt, med forlengelse til å gjelde urbane strøk. Det sier seg selv da at et lite bånd som rives i stykker da en hund prøver å jage, ikke er tilstrekkelig.

 

Det er typisk at hundeeiere sier at hunden er så lydig, og kan aldri finne på å skade noen. Ovenfor en som er redd hunder, så hjelper ikke det her. En person som er redd hunder vil føle seg mye sikrere når hunden er i bånd OG under kontroll. I hht § 3 i hundeloven skal hundeeieren søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Nå er det ikke sånn at Onkel politi kommer løpende etter deg hvis hunden ikke er i bånd, rett og slett fordi det ikke er en "viktig" lov. Men man bør huske på at hvis ulykken først er ute, så hjelper det lite å si at hunden er så lydig og jeg trodde aldri hunden min kunne gjøre noe slikt. En må ha i minne at en hund er ett dyr, og kan velge å forsvare seg selv, eller eieren hvis den skulle føle seg truet på noe som helst vis.

 

En løs lydig rottweiler/doberman hjelper ikke akkurat på redselen til en som ikke er så glad i hund. Vær så snill, ikke gi disse folkene en grunn til å prøve å få istand et generelt forbud mot hundehold i byer.

 

Når det kommer til avliving av hunder grunnet skade på et menneske, skal det være snakk om "vesentlig skade". Hva som menes med vesentlig skade vet jeg ikke. Hvis hunden har skadet et barn er det normalt avlivning. Andre faktorer som spiller inn er faren for gjentakelse og hendelsesforløpet. Hvis en person har gått bort til en bundet hund som har gitt tydelige signaler på at den kom til å forsvare seg, synes ikke jeg at hunden skal straffes for dette. Hvis derimot hunden har vært løs og gått til angrep på et menneske, bør hunden vurderes avlivet.

Lenke til kommentar
Når det kommer til avliving av hunder grunnet skade på et menneske, skal det være snakk om "vesentlig skade". Hva som menes med vesentlig skade vet jeg ikke. Hvis hunden har skadet et barn er det normalt avlivning. Andre faktorer som spiller inn er faren for gjentakelse og hendelsesforløpet. Hvis en person har gått bort til en bundet hund som har gitt tydelige signaler på at den kom til å forsvare seg, synes ikke jeg at hunden skal straffes for dette. Hvis derimot hunden har vært løs og gått til angrep på et menneske, bør hunden vurderes avlivet.

6760303[/snapback]

Helt enig. Man går ikke bort til en hund som bjeffer. Er man så dum så er det den personen som går bort til hunden som bør avlives og ikke hunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...