Gå til innhold

Et hundespørsmål.... om bånd og sånt


j_hammer

Anbefalte innlegg

HEia...

 

har et spørsmål jeg lurer litt på.

 

Jeg har en hund som er rimelig godt dressert. hun går bra fot, er veldig lydig og vant til å gå uten bånd.

Vi bruker aldri bånd på henne og hun hører etter kommandoene hele tiden. Når hun går uten bånd er hun "på jobb" og bryr seg minimalt med andre ting enn meg. når jeg "parkerer" henne utenfor butikker, el lignende så ligger hun der hele tiden, også når noen prøver å lokke henne til seg med godterier.

nå vi avogtil slipper henne er hun jo selvfølgelig like propell som alle andre hunder, men det er jo normalt for sorten :)

 

spørsmålet da er: bryter jeg båndtvangen? bor i Bodø, og der er det båndtvang hele året på plasser der folk normalt ferdes.

 

Noen jeg har snakket med mener jeg bryter båndtvangen når jeg går med hunden uten bånd, mens jeg mener at jeg har mye bedre kontroll på hunden min enn en som har en hund som stikker med en gang den kan... med dette mener jeg at jeg har kontroll på hunden hele tiden når jeg vil det, mens en som har en hund som man MÅ ha bånd på for å ha kontroll ikke vil ha det hvis man mister båndet, eller hunden kommer løs.

 

en annen ting.. hvis det er sånn at man må ha bånd i hunden HELE tiden.. hvordan kan man da dressere den skikkelig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet jo at det er en lov mot det.. er jo ikke det jeg spør om, men hvordan er tolkingen av den loven?

 

feks.. søstra mi har en rottweiler, og har et 4mm band til hunden.. hunden river av båndet hvis søstra mi stopper og hunden går normalt fremover... nå er den hunden så dressert at den stopper, og hvis den sliter båndet så går den ingen plass.. er det lov etter firkantreglene??

 

jeg mener fremdeles det at en dressert hund uten bånd er tryggere enn en vill hund med bånd..

 

MEN det er egentlig uinterresant for det jeg lurer på er om denne saken håndheves... jeg er fullstendig klar over at det er et påbud der, men håndheves det overnfor "snille, dresserte hunder"?

 

i norge har man jo endel sovende og ikke fullt så sovende regler, nå er ikke fartsgrensene som det ble snakket om her i forrige innlegg en sovende paragraf, heller tvert om.

Lenke til kommentar

Du bryter nok båndtvangen når det er båndtvang tider dog akkurat nå er den over. Er usikker på om det gjelder i din komunne men generelt er båndtvangen over nå borsett fra i enkelte steder og på offentlige steder. Du kan få bot om politiet ser deg gå rundt med hund uten bånd. Du skal aldri stole 100% på at en lydig hund ikke kommer til å stikke av. Å binde en hund utenfor butikker er fullstendig ulovlig og spesielt etter at det har vært episoder der folk og spesielt barn har gått bort til hunder som har stått bindt utenfor og blitt bitt. At du "parkerer" hunden utenfor UTEN bånd er fullstendig idiotisk. :no:

 

Eg slipper ofte hunden løs men da er det på åpne sletter der eg vet at folk ikke ferdes noe særlig og der eg ikke bare har kontroll over hunden men viktigst av alt at eg har kontroll over omgivelsene der eg kan på flere hundre meters avstand se om det kommer folk og hunder. Det er noe som heter langline forresten.

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article257528.ece

Lenke til kommentar

Våres hund og var sinnsykt godt dressert, den kunne gå i hagen uten å rømme, så vi slapp den ut i hagen når den ville ut, og hentet den der når den bjefet en gang. Kunne være ute i mange timer, men er alltid i hagen.

 

Vi gikk alltid uten bånd og alt fungerte perfekt i mange år. Men en dag når den var blitt litt eldre, var den i slagsmål med en annen hund, altså, det var den andre hunden som gikk på. Pappa, det var ikke jeg som gikk med hunden da, tenkte ikke noe mer på det og gikk bare videre.. De gikk på en sånn skogsløype og der er E6'en rett under. Av en eller annen grunn løp hunden ned på den og sto der. uansett om den kanskje hadde gått der 300-400 ganger gjennom livet sitt, kanksje mer også. Den viste at den ikke skulle gå der. Pappa prøvde og kalle seg til den og løp ned og skulle hente den, men den bare sto der, og da kom det jo en bil. Hunden sto på kvit stripa på kanten og bilen var helt alene, men kjørte rett på den. :no: Hunden døde momentant og bilen kjørte bare videre :mad:

 

Og noen dager senere fikk vi regning fra mannen som hadde kjørt på huden, på bulk i støtsfanger og noe andre greier, Det viste seg å være legen til søstra mi, som hadde vært dårlig på den tiden. Det var en trist uke :no:

Endret av spinxzer
Lenke til kommentar

hmm.. doberman på torgalmenningen.. vet ikke helt.. tror nok tilogmed jeg ville sett at jeg kanskje skremte folk.. men som det sto, så hadde han nektet å flytte seg. så da må det da betyr at politiet hadde bedt han ta med seg hunden bort, og når han da nektet hadde han fått bot....

 

mener det er helt forkastelig å bruke sånn elektrostøt greier for å ha kontroll på hunden...

 

i bodø er det båndtvang hele året.. men samtidig så har politifolk kommet å kommentert at hunden er lydig og pen og sånt.. uten å nevne noe om bånd.. har tilogmed hjelpt politiet med å få tak i løse hunder med hunden min.. med det var jo mer tilfeldig at jeg kom da, men alikavell..

 

tror det er mer en paragraf for å kunne ta folk som opptrer feil og kan virke truende for andre...

 

når jeg startet denne tråden er det fordi at jeg lurer på hva folk mener om dette, er ikke sånn at jeg drasser rundt med hunden overalt.. men mer sånn at jeg vil ha en skikkelig oppdratt hund, og da må man også bruke tid på å dressere den, og i den prosessen inngår det også å utsette den for fristelser, og belønne rikelig når hunden ikke tar fristelsene, men følger kommandoen.. gjør jo selvfølgelig ikke dette hvis jeg ikke er 90% sikker på at hunden vil lystre.. og i de tilfellene hunden ikke lystrer så gjør den ikke noe galt, bar snuser litt å prøver å finne meg. har aldri sett at hunden opptrer truende eller skremmende på noe vis.

 

og det er da jeg mener at purken burde ha forståelse for at jeg ikke har bånd på hunden..

 

hunden min er forøvrig en blanding av colli, retriver, gordon sette. mye roligere enn gordon, men utseende etter gordon og colli.

 

hun kan da selvfølgelig være meget aktiv og veldig nyskjerrig, men når vi går uten bånd så er hun veldig opptatt på å gå fint, og lystre, så da går det fint. bruker dette mye som øvelse for å gi henne "arbeide", men ikke det.. hun går veldig bra i bånd også, og det hender at vi bruker det :)

 

ang det med langline.. hva er vitsen når hun går 10 cm fra kneet mitt hele tiden.. det er jo bare til plage....... derimot greit hvis vi leter søk i skog og mark

Endret av j_hammer
Lenke til kommentar
Våres hund og var sinnsykt godt dressert, den kunne gå i hagen uten å rømme, så vi slapp den ut i hagen når den ville ut, og hentet den der når den bjefet en gang. Kunne være ute i mange timer, men er alltid i hagen.

 

Vi gikk alltid uten bånd og alt fungerte perfekt i mange år. Men en dag når den var blitt litt eldre, var den i slagsmål med en annen hund, altså, det var den andre hunden som gikk på.  Pappa, det var ikke jeg som gikk med hunden da, tenkte ikke noe mer på det og gikk bare videre..  De gikk på en sånn skogsløype og der er E6'en rett under. Av en eller annen grunn løp hunden ned på den og sto der. uansett om den kanskje hadde gått der 300-400 ganger gjennom livet sitt, kanksje mer også.  Den viste at den ikke skulle gå der. Pappa prøvde og kalle seg til den og løp ned og skulle hente den, men den bare sto der, og da kom det jo en bil. Hunden sto på kvit stripa på kanten og bilen var helt alene, men kjørte rett på den.  :no: Hunden døde momentant og bilen kjørte bare videre :mad:

 

Og noen dager senere fikk vi regning fra mannen som hadde kjørt på huden, på bulk i støtsfanger og noe andre greier, Det viste seg å være legen til søstra mi, som hadde vært dårlig på den tiden. Det var en trist uke :no:

6745420[/snapback]

 

leit det der..

 

vet om det med ansvar og det. bruker som sagt dette mest som trening på hunden, trener også agility og søk med den, og den funker fint til det.

 

var ute å gikk i marka for en stund siden med to jenter på 3 og 5 år. da vi var nesten med en lekeplass møtte vi en fyr med sjæfer. hunden hans dro veldig i båndet og skulle opp til oss. hunden min var jo løs så jeg kallte henne til meg og trodde at det var den som var problemet, holdt i hunden slik at den andre skulle roe seg ned, og da sa han som hadde sjæfern at det var ikke hunden den reagerte på, men ungene, for den likte ikke unger.... det synes jeg var merkelig.. da han gikk forbi, på noen meters avstand snudde hunden og ville til oss.. men fyren dro hunden med seg opp i skogen.. et stykke oppi sklei han fordi at sjæfern dro sånn og hunden løp ned mot oss.. eller mot jentene.. de var gåt tinn på lekeplassen, og jeg og hunden min sto ved siden å så på. da sjæfernkom løpende ned mot jentene, og eiern ropte på den, gikk min hund mellom jentene og sjæfern som kom løpende. min hun stillte seg opp å viste tenner og gjødde... da stoppa sjæfen opp og ble mer forsiktig..

 

hvis jeg ikke hadde hatt min hun der da, hva hadde skjedd da?? jeg vet jo at sjæfern hade tatt hunden min hvis den hadde prøvd, men hunde min så vel skummel nok ut :) heldivis.. etter dette har jeg ikke gått mer der, likte ikke den opplevelsen.

Lenke til kommentar
Å binde en hund utenfor butikker er fullstendig ulovlig

jaha? hvorfor er det da oppmerkede "hundeparkeringer" ved opptill mange butikker her da?

6745489[/snapback]

 

loven kom vel i fjor på denne tida? eller var det før.. er iallefall ikke tvil om det, det er forbudt..er vel for å begrense mulighetene for at barn skal gå å klappe fremmede hunder... som kan være skummelt...

 

det med kroker i veggen og hundeskilt er fra gammelt av da dette var vanlig...

Endret av j_hammer
Lenke til kommentar
Å binde en hund utenfor butikker er fullstendig ulovlig

jaha? hvorfor er det da oppmerkede "hundeparkeringer" ved opptill mange butikker her da?

6745489[/snapback]

Om det er godkjente hundeparkering der så sier det seg selv at det da er lovlig men å binde hunder utenfor innganger er forsatt ulovlig. Det er lov å binde hunden på steder der folk ikke ferdes men eg ville ikke gjort det uansett pga folk som stjeler hunder og unger som vil klappe eller plage hunder.

 

 

Hadde eg fått en krone for hver gang eg har hørt "H*n har aldri gjort der før" :ermm:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Båndtvangen er jo til for både hunden og andres sikkerhet. Båndtvangen varierer også fra kommune til kommune, så det er greit å sette seg inn i reglene. Hvordan disse håndheves, varierer vel også. Som hundeeier har man et stort ansvar, og man bør overholde de regle som gjelder. En ting du kan sjekke er om du har et område i nærheten hvo du har lov å slippe hunden. Vet det er noen som har begynt med inngjærede hundeparker.

Lenke til kommentar

Som hundemenneske plager det ikke meg om noen har hunden sin løs dersom de har full styring på den.

Når det er sagt, har man aldri 100% kontroll. Om hunden din kan gå pent i bånd, så ser jeg ikke noe problem med at du skulle bruke bånd. Forskjellen er at du må holde noe i den ene hånda, men det venner du deg til ;)

Hunder er bare dyr, og de kan få spontanreaksjoner de også. Katt, spennende bil, noe på andre siden av veien.. Man kan aldri vite.

 

Siden jeg har veldig stor hund selv, er jeg vant til å ta ekstra hensyn rundt folk, og da særlig med tanke på å ha bånd på henne. Hun er ikke sånn kjempeinteressert i folk, ser hun et menneske vil hun jo snuse litt på dem, men ikke annet enn at hun kanskje hadde løpt bort snust, og så ikke brydd seg mer. Med en liten hund ville det vært søtt og koselig og hele pakken - med min hund tror folk at de skal dø.

Og av respekt for loven burde du jo også holde henne i bånd. Det er ikke sikkert de neste politimennene du støter på finner henne like søt ;) Og da koster det fort penger.

 

Ang. å binde hunder utenfor butikk, sier ikke reglene at hunden bare ikke skal bindes rett ved inngangen? Slik at man kan gå inn og ut uten å bry seg om hunden i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Ang. å binde hunder utenfor butikk, sier ikke reglene at hunden bare ikke skal bindes rett ved inngangen? Slik at man kan gå inn og ut uten å bry seg om hunden i det hele tatt..

6749418[/snapback]

Jo som sagt skal den kunne bindes ute men ikke ved innganger. Enkelte steder har satt opp godkjente hundeparkering og da snakker eg ikke om en krok i veggen man binde fast hunden men båser med nøkkel og lås.

 

Forresten er det en del folk som er livredde hunder og når de da ser en person gå med hunden sin ved siden av seg ser de ikke en lydig flink hund men en løs hund som KAN angripe. Er flere med hundefobi enn man skulle tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...