Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer egentlig WDS?


Anbefalte innlegg

Som topic sier, hvordan fungerer egentlig wds?

 

Har en vanlig trådløs router uten wds og en med, kan jeg da koble den med wds mot den uten og dermed utvide rekkevidden på den uten wds?

 

Må begge:

 

ha samme ssid?

 

ha samme channel?

 

ha lik kryptering, wep/wpa?

 

Noen som kan gi meg en liten innføring i hvordan man setter opp et nettverk med wds, både med det scenariet ovenfor og med annet utstyr hvor alt støtter wds og nødvendige funksjoner...

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som topic sier, hvordan fungerer egentlig wds?

 

Har en vanlig trådløs router uten wds og en med, kan jeg da koble den med wds mot den uten og dermed utvide rekkevidden på den uten wds?

 

Må begge:

 

ha samme ssid?

 

ha samme channel?

 

ha lik kryptering, wep/wpa?

 

Noen som kan gi meg en liten innføring i hvordan man setter opp et nettverk med wds, både med det scenariet ovenfor og med annet utstyr hvor alt støtter wds og nødvendige funksjoner...

 

Erik

6742421[/snapback]

 

Begge routerne må ha WDs for at dette skal fungere. Er ofte også lurt å kjøre like routere da wds ikke nødvendigvis er kompatibelt på tvers av de forskjellige merker.

 

WDS eller Wireless Distribution System kommuniserer på mac niva routerne imellom, derfor kan du også velge om de skal kjøre samme sid eller ikke,men de må kjøre på samme kanal for at wds skal fungere. Ang kryptering kan du kryptere med konstant wep, men ikke wpa eller nyere. Krypteringen på wds linken må også være lik den du har ellers på wlan'et.

 

Ellers ta en kikk her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Lenke til kommentar
Men det beste vil være å kjøre samme SSID?

 

Hva med dhcp osv?

6755995[/snapback]

 

De må kjøre samme SSID ja.

 

angående dhcp antar jeg det er mange muligheter, kommer kanskje an på hvilke muligheter ruteren/AP'en har. Men mener det skal kunne gå an å motta info fra den som er koblet mot internett eller sette det manuelt i det andre punktet som kan dele ut info til de som er koblet til det igjen. (sorry for elendig forklaring jeg har ikke våknet enda)

Lenke til kommentar
Det kan være litt frustrerende å sette opp, jeg gjorde det i det forrige kollektivet mitt, tok litt tid før det fungerte helt som det skulle.

6757502[/snapback]

 

Ja, merker det... forstår meg ikke helt på hva som gjør at ting plutselig går, eller ikke går...

Lenke til kommentar
Ja, merker det... forstår meg ikke helt på hva som gjør at ting plutselig går, eller ikke går...

6757560[/snapback]

I know, til slutt bare fungerer det.

Tror man må ha litt flaks med innstillingene og sakte ta for seg hvert AP uttover i rekken.

1 av gangen

Det har holdt seg stabilt i det kollektivet nå over ett år etter at jeg flyttet

 

OT: Tegn gjerne ditt i Tegn nettverket ditt når du har fått det til.

 

Edit: Innlegg nummer 1000 :w00t:

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...