Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"CPU Fan Error" Hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, har et lite problem.

 

Har nylig satt opp en datamaskin og alt virker helt fint bortsett fra ei feilmelding i oppstarten der det står "CPU Fan Error" (og ganske mye piping fra speakern, tre korte pip og 2 lange eller noe slikt - kan undersøke nærmere hvis det trengs), så er det et prompt hvor jeg trykker F1 for å gå videre. Har hatt maskinen på lenge og CPU'en er nesten alltid under 30 grader celsius, så jeg går ut ifra at det er noe settings på hovedkortet som lager dette maset.

 

Hovedkortet er av typen Asus P5W DH Deluxe og CPU'en er en Core 2 Duo E6600 med ei Zalman CNPS9500 LED som vifte.

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være mulig å gå inn i BIOS og fikse på dette. CPU'en min er vannkjølt (uten vifte) så når jeg startet opp den hørte jeg noen korte pip, etterfulgt av "CPU fan Error). Jeg gikk inn i BIOS og endret på dette. Det skal være noen instillinger i BIOS. Bare let deg fram litt...

Lenke til kommentar

jess, genialt! takk for hjelpen. :cool:

 

fant ut at jeg måtte sette en cpu fan-ting i bios fra N/A til ignored så slutta han å plage meg med 7 pip hver gang jeg booter.

 

det som er tingen med vifta er at den er sånn 3pin sak på power-kabelen og CPU_FAN sloten på hovedkortet er 4pin, så jeg måtte bruke en annen header. har sånn fan buddy til zalman-vifta så kjører den bare på fullt nå i starten, cpu'en ligger alltid på en 25 grader celsius i idle tjohei.

 

et lite bonusspørsmål sånn helt på slutten:

 

lurte på er hva som er vanlig temp for et hovedkort i idle? jeg syntes den temperaturen jeg får i bios hardware monitor er en smule høyt, men kanskje det er feilmåling? ligger liksom alltid på 50 grader celsius (tror ikke jeg har sett en annen verdi på det).

 

hovedkortet er et asus p5w dh deluxe.

 

takker uansett karer, sykt deilig å bli kvitt den pipinga \\o

Lenke til kommentar

har brukt distanseskruer ja, men det var de som fulgte med til lian li kabinettet og jeg syntes de var en smule korte (sånne som man trykker igjennom bak istedet for å skru rett på framsia).

 

skal trekke ut hele greia å se hvilken klarering det egentlig er.. må vel nære noe slikt som gjør at det blir så varmt skulle man tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...