Gå til innhold

6 år gamel pc og GNU/Linux...


Anbefalte innlegg

Har ein 6 år gamel pc som står her og ikkje gjer noko nytte for seg... Har prøvd å instalere Ubuntu 6.06 men det gjekk ikkje serleg bra. Har XP på den no og det funker så og seie ikkje, for den minste ting eg gjer så henger den seg :cry:

Så eg er ute etter ein GNU/Linux som ikkje krever så mykje av pcen, den skal kun brukast til å vere på internet med.

 

CPU: 1.2GHz

RAM: 128 MB (kunne faktisk ikkje tru at det var 128 MB)

skjermkort: Usikker men trur det er 64 MB

 

Nokon som kan hjelpa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbefaler å laste ned alternate CD`en i stedet for Live CD`en til ubutnu ettersom du har lite ram. Alternate CD`en til ubuntu bruker ikke det grafiske brukergrensesnittet til å installere.

 

En kompis prøvde å installere fra Live CD med 194 ram eller no, og han fikk ikke starta live cd`en. Så han måtte bruke alternate CD`en i stedet.

Du bør kanskje finne ut hvilket skjermkort du har før du instalerer fra alternate CD`en og hvordan du finner eventuelle drivere til skjermkortet hvis du ikke får starta X.

 

Edit: Ubuntu krever 256mb ram for å starte live-CD

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Trur eg prøver FreeBSD, men det er så mangen anternativer,men kven av dei skal eg velga..? Har intel prosessor.

6742234[/snapback]

Du velger FreeBSD/i386. Det er den de fleste velger. Og hvis skjermkortet ditt er fra nVIDIA kan du også få full støtte for skjermkortet ditt, uansett hvor gammelt det er. De har drivere for nyere kort, men de har også begynt å gi ut legacy-drivere som er som skapt for kort som TNT2, GF256, GF2 GTS osv.

Lenke til kommentar
Sjermkorte er i hovedkorte... så det er sikkert noko jalla mekk...

6742260[/snapback]

Daså. X.Org har 2D-drivere for de fleste grafikkontrollere. Det finner du sikkert fort ut av. Bare finn ut hva slags chipset du har, så klarer du sikkert å spore opp hvem som har laget grafikkontrolleren din, og du vil være i stand til å gjøre de rette valgene i oppsettet av X.

Lenke til kommentar

Hei. Linux skal gå fint på den pc`en der. Kjører selv Slackware 10.2 med Dropline-Gnome 2.14.2 på min laptop med Intel Pentium III, 800MHZ, 128 MB ram, 20 GB harddisk og 8 MB skjermkort. Det fungerer da fint det. Maskina kjører Slackware i dualboot med Windows 2000. Begge systemene fungerer fint. Begge systemene bruker ca. like lang tid på å starte opp. Slackware er vel kanskje hakket forran når det gjelder oppstart.

Men jeg synes det fungerer bra til mitt bruk. Bruker maskina til Office ting, database, regneark, tekstbehandling, musikk, chatting, bilder også srufing da.. Det fungerer ypperlig synes no jeg.

Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror at Dropline-Gnome er litt tyngere enn KDE, men er ikke sikker på dette.

 

som stigfjel sier så er Slackware lettdreven, eneste som vel drar litt er jo KDE eller den Window Manager`n du kjører.

Lenke til kommentar

Tja, På ein så gammal maskin, så vil ein nokk merke forskjell på i386 og i586/i686 optimaliserte distroer, og på om programma er kompilert med -O1 eller -O2 (event -O3), m.t.p. at maskina har lite minne.

Det er også ein fordel med ein distro som leggerinn minst mulig "unødig" programmvare, da det er mykje enklare å legge til det du treng, enn å fjerne ein masse som du ikkje treng.

Lenke til kommentar
Har ein 6 år gamel pc som står her og ikkje gjer noko nytte for seg... Har prøvd å instalere Ubuntu 6.06 men det gjekk ikkje serleg bra. Har XP på den no og det funker så og seie ikkje, for den minste ting eg gjer så henger den seg :cry:

Så eg er ute etter ein GNU/Linux som ikkje krever så mykje av pcen, den skal kun brukast til å vere på internet med.

 

CPU: 1.2GHz

RAM: 128 MB (kunne faktisk ikkje tru at det var 128 MB)

skjermkort: Usikker men trur det er 64 MB

 

Nokon som kan hjelpa?

6742165[/snapback]

 

Knall maskinvare, men du bør skaffe mer ram. Vil si 256 MB er et minimum for effektiv operasjon.

 

Bruker den SDRAM eller DDR burde det gå greit, men mener å huske at en del p4'er på den frekvensen brukte "RDRAM". I så fall har du et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...