Gå til innhold

Boot trøbbel for maskin med windows og linux


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er fersk i linux, og har kommet litt skjevt ut.

 

Installerte Ubuntu på maskin med win xp fra før. Dette gikk greit og maskinen bootet med meny for valg av hvilket os en vil boote.

 

Problemene startet da jeg forsøkte å sette opp WLAN i Ubuntu. Jeg kjører USB WLAN fra 3com og prøvde å følge en litt for avansert oppskrift for min del for å få dette til å fungere (drivere til USB enhet). Oppskriften innebar blant annet å fjerne noen ting (beklager elendig forklaring på hva jeg har fjernet) som har med WLAN å gjøre. Da jeg ikke fikk fulgt resten av installasjonen av WLAN pga feilmeldinger ville jeg prøve å avinstallere ubuntu og legge inn på nytt.

 

Søkte på nett og fant denne oppskriften for avinstallasjon:

http://www.linmag.no/article/articleview/866/1/3/

 

Bootet på Ubuntu live-cd og forsøkte å re-formatere linux partisjonen, noe som førte med seg at maksinen "frøs". Prøvde på nytt med samme resultat. Prøvde også å sette i gang installasjon med reformatering av linux og swap partisjon. Dette førte også til "frysing".

 

Da jeg restartet maskinen for å starte windows stopper alt i boot sekvens av maskinen med feilmeldingen:

 

GRUB Loading stage1.5.

 

GRUB Loading, please wait...

Error 15

 

Og der står maskinen. Har noen tips til hva som kan gjøres?

 

Etter å ha lest litt rundt på nett angående USB WLAN ser det ut til at dette er litt problematisk på linux. Jeg er nesten avhengig av nettilgang på maskinen og lurer derfor på om det er andre versjoner enn Ubuntu som kan være lettere for totalt uerfarne å bruke med tanke på dette. Har ikke mulighet for kablet tilknytning til nett.

 

Med vennlig hilsen

André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...