Gå til innhold

Rekordhøye Strømpriser - post dine råd her!


Propofol

Anbefalte innlegg

varmepumpe er nok tingen og satse på. og disse burde vært sponsa av staten. så et regnestykke på dinside.no at man sparte 5000,- årlig. så ei god pumpe til 20K er inntjent på ca 4 år. mener Sverige subsidierer varmepumper. de gjorde ihvertfall det.

 

pengene som skal brukes på disse gasskraft verkene burde blitt omgjort til subsideier. 1mill hustander får 5000,- hver til varmepumpe. blir 5 milliard. som er en brøkdel av det som gasskraftverk koster. og for ikke nevne operahuset som vi i nord har så stor glede av(måtte ha med det) :D

 

det er påtide og tenke prevantivt. kjøre strømsparings kampanje på tv hjelper masse. lære folk at man kan slå av pc. tv lys osv.

 

problemet er litt at staten tjener for mye penger på at folk bruker strøm, så de er neppe så veldi interesert i at vi skal kutte forbruket. da hadde de gjort noe for lenge siden,

 

så med varmepumper i alle hjem, hadde vi bruk 1/3 til 1/4 av den strøm til oppvarming vi gjør i dag. det må bli et vanvitti tall i antall KW/t

 

 

bevega meg litt ot her. sorry for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Danmark har i hvertfall tidligere hatt store subsidier på varmepumper. Mener det var snakk om 8000kr eller noe sånt for en gjennomsnittlig varmepumpe.

 

Fint regnestykke. Det burde være enkelt å finansiere dette. Gevinsten vil nok ikke bare komme i form av mindre strømforbruk, men også i form av lavere priser på den strømmen man bruker. Den nasjonale gevinsten kan altså fort bli opphøyd i andre potens.

 

Operahuset ja.. Det som koster omlag 100 lokale kulturhus å bygge, eller ca 1 nytt kulturhus i hver fjerde kommune, samt bygges av en haug polakker i stedet for å gi et løft i norsk byggebransje over hele landet. Før det ble vedtatt mente jeg litt spøkefullt og litt alvorlig at det burde bli bygget et digert gasskraftveri Bjørvika i stedet for. Da kunne man utnyttet mer av energien siden omlag 50% av energien i et gasskraftverk ikke kan utnyttes til å lage elektrisistet, men går til spille i form av varmetap. Dette varmetapet kunne relativt enkelt blitt benyttet til oppvarming i store deler av sentrale oslo ved hjelp av eksisterende sentralfyrsystemer som finnes i svært mange bygårder.

 

Å skru av TVen, PCen, slå av lys etc hjelper fint lite hvis man må fyre med elektrisistet likevel. Noe de fleste norske husstander gjør. Selv de som fyrer med ved trenger ofte bidrag fra elektrisk oppvarming for å finjustere temperaturen, få raskere styring av temperaturen og slippe å passe på å fyre riktig hele tiden.

 

Et spare tips til på tampen:

- Ikke luft leiligheta med å ha vinduet på gløtt. Det kjøler ned bygningsmassen der du bor og krever mye energi for å varmes opp igjen. Luft heller ved å ha vinduene på vidt gap i veldig kort tid, f.eks ett minutt. "Hurtigutlufting" kaller jeg det. Da får man skiftet ut lufta i leiligheta med frisk luft uten å kjøle ned bygningsmassen nevneverdig. Siden det sitter veldig mye varme i vegger, møbler, gulv osv i forhold til varmeinnholdet i lufta i leilighata vil innetemperaturen raskt normalisere seg etter hurtigutluftinga. Altså ren og frisk inneluft med fin temperatur uten nevneverdige energitap ved bare ett minutts innsats.

Lenke til kommentar

jeg har i hvertfall blitt mye flinkere til å trykke på sleep-knappen på dataen. og skru av forsterker og slikt når jeg ikke hører på lyd.

grunnen til at jeg gjorde det var at jeg bodde alene i en enebolig i et halvt år og fikk strømregning på 3000kr gangen...

nå bor jeg i studentbolig som tilhører skipnaden og strøm er inkludert i leia, fyre for kråkene ftw... :p

Lenke til kommentar

Simen1's tips om å utnytte varmen i vann er gode. Tror en gjennomsnittsfamile "taper" mye energi i varmt vann som spyles rett ut av huset. Kunne det vært noe å tjene på en varmepumpe som utnyttet varmen i gråvannet? (vann ut av huset som ikke er kloakk, altså fra springen og dusjen, men ikke doen)

 

Evt latt vannet ta en runde i huset før det forsvant?

Lenke til kommentar
jeg har i hvertfall blitt mye flinkere til å trykke på sleep-knappen på dataen. og skru av forsterker og slikt når jeg ikke hører på lyd.

 

har en sånn skjøteledning med 6 kontakter og av/på bryter. data, stereo. mosem.skjerm skriver osv går inn i den. enkelt og effektivt.

 

bor i ungarn, her er det dobbel pris av hjemme. de er veldi flinke og slå av lys. hvis jeg har vært ute en kveld og kommer hjem, er hele kvartalet HELT mørkt, bortsett fra huset mitt. har alltid glemt et lys eller 2 :innocent:

 

spare pærer.kjøpte sparepærer for 2,5 år siden. ingen har røket enda. har 6 stk. tilsammen 50W for og lyse opp hele leiligheta.(nei det er ikke mørkt inne, er murhus. allt er hvit malt tak og vegger)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Ennå et sparetips: Tørk klær på tørkestativ eller snor utendørs. F.eks på verandaen. Det er faktisk ganske mye varmeenergi som "tappes" fra innelufta når vannet i klærne fordamper.

 

Hvis jeg har regnet rett så vil en normal sentrifugert vask med 2kg vanninnhold stjele 1,36 kWh med varme fra innelufta for å fordampe vannet.

Lenke til kommentar

Når det kommer til oppvarming med vedfyring har jeg bygd meg et lite ventilasjonsanlegg slik at jeg får benyttet varmlufta fra vedovnen i resten av leiligheta også.

Har ikke brukt el-varme i leiligheta enda men det var litt kaldt på soverommet og i gangen i fjorvinter.

Er veldig spent på hvordan det vil fungere til vinteren.

Dette kan man jo også gjøre i hus slik at man slipper tilleggoppvarming med panelovner.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så er det ingen vits i å sette på sentralfyren 5 minutter før jeg dusjer. Tror ikke at vannet får tid til å bli skikkelig oppvarmet på 5 minutter med tanke på at det er en 60 l. tank.

 

Enda en ting man kan spare strøm på er å la fukt fra badet, etter man har dusjet, strømme ut i huset istedet for å ventilere rett ut gjennom vindu eller ventil.

Lenke til kommentar

Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

Lenke til kommentar
Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

6751774[/snapback]

Man vil jo gjerne ha dette miljøvennlig også.

Og skal det være miljøvennlig lønner det seg ikke å bygge gasskraft og lignende hvis prisen er under 40øre per khw.

Tror det var aftenposten som har trukket frem dette tallet

Lenke til kommentar
Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

6751774[/snapback]

Man vil jo gjerne ha dette miljøvennlig også.

Og skal det være miljøvennlig lønner det seg ikke å bygge gasskraft og lignende hvis prisen er under 40øre per khw.

Tror det var aftenposten som har trukket frem dette tallet

6751812[/snapback]

Ok, kjernekraft da. Norge er fullt av Thorium.
Lenke til kommentar
Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

6751774[/snapback]

Jeg anbefaler deg å lese avisutklippet til Pels. ;)

6751906[/snapback]

Når det er mer etterspørsel etter strøm enn det er tilbud, stiger prisen. Motsatt når det er mer tilbud enn etterspørsel. Når staten sperrer for tilbud, samtidig som etterspørselen stiger, stiger prisen og folk fryser.
Lenke til kommentar

Gasskraftverk hadde alikavel ikke blitt bygd før kraftprisen var tilstrekkelig høy fordi det med prisene som har vært har det rett og slett ikke lønt seg økonomisk.

Man må også ta gassprisen med i beregninga.

Vet ikke hvordan regnestykket er med kjernekraft men vannkraft lønner det seg og bygge.

Lenke til kommentar
Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

6751774[/snapback]

Jeg anbefaler deg å lese avisutklippet til Pels. ;)

6751906[/snapback]

Når det er mer etterspørsel etter strøm enn det er tilbud, stiger prisen. Motsatt når det er mer tilbud enn etterspørsel. Når staten sperrer for tilbud, samtidig som etterspørselen stiger, stiger prisen og folk fryser.

6752182[/snapback]

Om kraftmarkedet har eller ikke har gasskraft eller kjernekraft endrer ikke det faktum at kraftmarkedet ikke egner seg for selvregulering. Jo mer kraftprodusentene klarer å presse opp prisene jo bedre for dem. Hvis de samtidig får oss til å redusere strømforbruket så vil de tjene ennå mer på grunn av mindre utgifter med å lage og transportere strømmen.

 

Når det gjelder statens regulering så er ikke det nødvendigvis noe onde. De frie markedskreftene tar ikke miljøhensyn eller hensyn for kundene uten videre. Det ligger i bedrifters natur at de kun skal ta hensyn til sin egen økonomi dersom de ikke blir regulert på noe vis. Jeg er altså ikke i mot regulering, men jeg er uenig i regjeringens nåværende standpunkt på gasskraft (og forsåvidt kjernekraft selv om det er gasskraft som er mest aktuellt og tar mesteparten av oppmerksomheten). Gasskraft er miljøvennlig men det finnes ennå mer miljøvennlige alternativer: f.eks varmepumper og bedre isolasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har det beste tipset som finnes for å få lavere strømpris: stem på partier som ønsker fritt marked! Hadde ikke staten blandet seg inn i fredelige borgeres private saker og latt private bygge kjernekraft, atomkraft og gasskraft ville ikke bestemødre ha fryst ihjel i fjor fordi strømmen var dyr.

6751774[/snapback]

 

Det var da nettop da kraftselskapene ble selvstendige for noen år siden at prisene føyk i været, før den tid hadde vi rimelig strøm og stabile priser.Etter at dette ble lagt på børs,med argumenter fra kraftselskapene om hvor mye bedre dette ville bli så har det jo ikke vært annet en kraftmangel og stigende priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...