Gå til innhold

Rekordhøye Strømpriser - post dine råd her!


Propofol

Anbefalte innlegg

Som samtlige medier har informert om i Norge så går vi mot en vinter med strømpriser vi aldri har opplevd før. Strømmen kan komme opp i 3 Kr/Kw, noe som betyr at en gjennomsnittelig familie kan oppleve ekstrautgifter på ca. 20 000 kroner fremover gjennom vinteren og ut på våren forteller Nrk P4. Jeg er sikker på at mange familier vil oppleve en økonomisk krise. Det vil i alle fall min familie!

 

I denne tråden er det meningen at brukerne av Diskusjon.no kan poste sine råd for å forebygge dette. Alle råd og tips kan postes og jeg håper herved at jeg kan få dratt i gang en diskusjon.

 

Mine råd er følgende:

- Slå av alt unødvendig strømforbuk når det ikke brukes

- Etterisoler om det er nødvendig (f.eks. mørkeloft)

- Senk tempratur i hjemmet om natten

- Varm opp hjemmet med alternative varmekilder (for eksempel vedfyring)

 

Her er noen linker det kan lønne seg å ta en titt på:

Enøk

Sparenergi.no

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig godt tiltak, det må jeg si.

Det kan være nødvendig.

 

Et råd til brukerne her inne er jo å skru av/legge i dvale de maskinene man til en hver tid ikke trenger å ha på.

 

Et annet godt råd er å passe på å lese av strømmen litt oftere enn man ellers gjør, særlig hvis man har spotpris på strømmen, særlig hvis man reiser bort mens strømprisen er som høyest, slik at man faktisk betaler for det man bruker og når man bruker det.

 

...Nrk P4.

6740299[/snapback]

....vel...

Lenke til kommentar
Jeg har gått til anskaffelse av varmepumpe.... Nå gjenstår det og se hva jeg sparer på det...

6741913[/snapback]

 

Så fremt du kjøpte en av ok kvalitet, så blir du nok fornøyd! Jeg personlig gruer meg veldig, jeg er fersk student og det er uvant å leve på relativt lite penger. Jeg har kjøpt meg en oljeovn, som jeg skal bruke sammen med vedfyring. Satser på å fryse en god del, men som en eks-soldat skal nok det gå bra.

Lenke til kommentar

Flytt til Sverige og bruk de pengene du bare trenger i verdens rikeste land til noe du har lyst på.... Bare tenk på hva du sparer på Internett, bil, null bomringer og alt mulig annet.... For ikke å snakke om hvor billig norsk strøm er i Sverige ;)

 

 

Edit: Er deiligt at være Norsk i utlandet :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Flytt til Sverige og bruk de pengene du bare trenger i verdens rikeste land til noe du har lyst på.... Bare tenk på hva du sparer på Internett, bil, null bomringer og alt mulig annet.... For ikke å snakke om hvor billig norsk strøm er i Sverige ;)

6742428[/snapback]

Hmmm, jeg mente da å ha fått med meg at svensk strøm var dyrere i sverige enn i Norge? hehe

Lenke til kommentar
Flytt til Sverige og bruk de pengene du bare trenger i verdens rikeste land til noe du har lyst på.... Bare tenk på hva du sparer på Internett, bil, null bomringer og alt mulig annet.... For ikke å snakke om hvor billig norsk strøm er i Sverige ;)

6742428[/snapback]

Hmmm, jeg mente da å ha fått med meg at svensk strøm var dyrere i sverige enn i Norge? hehe

6742434[/snapback]

Jeg tror du har rett. De fleste land har dyrere strøm enn Norge.

Lenke til kommentar

Er nettoen som teller da.... Om man f.eks. ikke har bil i Norge og ikke jobber innenfor en bomring og på toppen av det hele hverken røyker eller drikker, er det nok mulig at Norge er best....

 

For ikke å snakke om hvis man ikke jobber og det går igjennom med 10.000,- netto pr. måned i sosialstønad.... :)

Lenke til kommentar
Er nettoen som teller da....

6742492[/snapback]

Det var ikke det du skrev...

6742502[/snapback]

 

Ok.... Tar muligens feil ang. norske strømpriser i utlandet... Men det andre står jeg for!

 

Elkem stenger ned produksjonen av hva de egentlig produserer, permiterer ansatte, og tjener mer på å viderselge sine strømkvoter enn å gjøre hva de egentlig burde....

 

Muligens bare jeg som ikke skjønner den type samfunnsøkonomi...

 

Edit: I Sverige har de veier som funker også? Er nok fordi vi her hjemme betaler for lite til samfunnet...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Man kan jo manipulere strømmåleren, slik at den går saktere. Et triks som ble mye brukt før i tiden var å legge måleren på siden, eller å feste en magnet på dekslet til måleren, slik at skiva gikk saktere, eller stoppet helt opp. Men i dag så er de fleste målerene utstyrt med en aluminiumskive, slik at den ikke lar seg påvirke av en magnet.

Men så var det jo dette med lovelighet. :roll:

 

Eventuelt, så kan man invistere i litt effektivt utstyr, som f.eks. en vaskemaskin med bedre virkningsgrad. Nyere vaskemaskiner utnytter den tilførte energien bedre enn gammle, det samme gjelder forsåvidt også for oppvasksmaskiner og tørketrommler.

Lenke til kommentar
Som samtlige medier har informert om i Norge så går vi mot en vinter med strømpriser vi aldri har opplevd før. Strømmen kan komme opp i 3 Kr/Kw, noe som betyr at en gjennomsnittelig familie kan oppleve ekstrautgifter på ca. 20 000 kroner fremover gjennom vinteren og ut på våren forteller Nrk P4. Jeg er sikker på at mange familier vil oppleve en økonomisk krise. Det vil i alle fall min familie!

 

Vel har du en standard enebolig på ca 95-100kvm som er normalt så bruker en familie ca 30 000 kw pr år i nordnoge iallefall.

I fjord var strømprisen ca 75 øre alt inklusivt og skal den da øke til 3 kr så er det bare å kutte strømmen for det vil si 30000 x3= 90 000 kr i strøm , eller 7500 pr mnd, :cry:

 

Viktige alternativer for å spare strøm er feks, varmepumpe,vedfyring, olje.

For om strømmen kommer opp i 3 kr kw så kan du faktisk betale 6-7000 kr for en favn ved og det vil lønne seg, vedprisen ligger vel mellom 2-3000 kr pr favn i dag.

 

Men det som bekymrer meg mere er at dette uansett vil føre til økonomisk rise for mang for selv da strømmen for 2 år siden var på sitt høyeste (ca 1 kr kw) så var det mange som fikk problemer,spesielt eldre minstepensjonister og barnefamilier.

Lenke til kommentar

Jeg støtter tipsene fra trådstarter siden det hovedsaklig er oppvarming som koster. Bruk av andre ting som belysning, komfyr til matlaging, PC, TV, etc. genererer akkurat like mye varme til leiligheta per kWh som om det var en varmeovn ment for det formålet. Å spare inn på disse tingene vil dermed ha null effekt om man likevel fyrer med strøm.

 

Trikset er altså å fyre med ved, olje og andre alternative varmekilder, samt å ha lavere innetemperatur. Etterisolering og varmepumpe er lurt, men også små tiltak som å utbedre slitte gummipakninger rundt dører og vinduer kan hjelpe godt på.

 

Det kan også være lurt å vaske mindre for hånd og mer i oppvaskmaskinen siden den gjenbruker det varme vannet flere ganger og dermed gir langt flere rene ting per liter varmt vann enn en vanlig oppvaskkum som man gjerne må skifte vann på et par ganger.

 

Andre triks er å redusere varmtvannsbruken ved å dusje med mindre trykk i strålen og litt kortere. Men ikke reduser temperaturen noe særlig. Bare 3-4'C lavere gjør at det føles kaldt og du vil føle deg kald etterpå. Det er mye bedre å holde temperaturen eller evt. heve den med 1-2'C for å gjøre det behagelig til tross for lite vanntrykk. Da vil du også føle deg varm etterpå og føle mindre behov for høy innetemperatur i leiligheta. Helst dusj i stedet for å bade, men hvis du velger å bade likevel, ikke tøm ut vannet med en gang du går ut av vannet. La vannet ligge en time eller to slik at det får avgitt varmen i vannet til baderommet før du tømmer det.

 

Vannkokere, kaffetraktere og kasseroller blir ofte stående med varmt vann. La disse få stå til de har avgitt varmen til leiligheta i stedet for å helle ut det varme vannet.

 

Hold dører til rom med lavere temperatur lukket. F.eks døra til vindfanget og soverommet.

 

Ha tepper på gulvene så de ikke blir så kalde å gå på.

 

Hvis du fyrer med strøm, styr temperaturen aktivt med termostatene. Sett ned temperaturen når du ikke skal være til stede eller sove.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å senke tempen på tanken helt ned til 60'C. Jeg tror det er 65-70'C som er den anbefalte temperaturen. Blir det noe lavere enn dette er det risiko for at det kan utvikle seg legionella i rørene (som er litt kaldere enn tanken) og kanskje selve tanken også. Det var et dødsfall i Trondheim på grunn av dette for noen år siden, samt evakuering av en hel boligblokk i over en uke før de fant synderen.

 

Så lenge man har varmtvannstanken i et rom der varmen utnyttes, f.eks på badet, og man likevel ville fyrt med strøm der (termostatstyrte varmekabler etc) så gjør det ikke noe om varmtvannstanken avgir litt ekstra varme og dermed får varmekablene til å være på tilsvarende kortere tid og dermed bruke mindrer strøm.

 

Strømforbruket forblir det samme om du tapper 1 liter vann fra springen der alt er varmet fra 5 til 40'C eller om du tapper 1 liter vann fra springen som er blandet fra 50% 5'C vann og 50% 75'C vann. Å varme 1 liter vann fra 5 til 40'C krever akkurat like mye energi som å varme en halv liter vann fra 5 til 75'C.

 

Ellers vil jeg komme med to nye tips:

- Bruk sparepærer i alle rom som ikke trenger yttligere oppvarming (boder, utendørs etc)

- Bruk et moderne og bra sparedusjhode. (Gamle modeller og de billigste modellene er ofte så ubehagelige at det bare blir en plage og man slutter og bruke det.)

Lenke til kommentar
Simen1 når du nevner varmtvann er det lurt å skjekke hva termostaten på tanken står på,denne kan glatt senkes til ca 60 grader. For hva er vitsen med først å varme vannet til 75-85 grader for så å spe det ut med kaldt vann. :)

6749219[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke anbefale å senke tempen på tanken helt ned til 60'C. Jeg tror det er 65-70'C som er den anbefalte temperaturen. Blir det noe lavere enn dette er det risiko for at det kan utvikle seg legionella i rørene (som er litt kaldere enn tanken) og kanskje selve tanken også. Det var et dødsfall i Trondheim på grunn av dette for noen år siden, samt evakuering av en hel boligblokk i over en uke før de fant synderen.

6749336[/snapback]

Du har rett i dette, anbefalt nedre grense er 65celcius.

Ved 60 er det stor fare for legionella

Lenke til kommentar
Simen1 når du nevner varmtvann er det lurt å skjekke hva termostaten på tanken står på,denne kan glatt senkes til ca 60 grader. For hva er vitsen med først å varme vannet til 75-85 grader for så å spe det ut med kaldt vann. :)

6749219[/snapback]

 

Tror ikke det er mye og hente på det.

Det du sparer i å holde en lav temperatur på tanken taper du på mindre kapasitet på varmtvann.

Så ved å ha en høy temperatur på tanken tømmer du ikke tanken for vamt vann så fort fordi du blander det ut med kaldt.

Ved lavere temp på tanken tømmes den fortere og det er mere vann som skal varmes etterpå så tror det regnestykket vil gå i null hva energiforbruk anngår, men det vil gå i minus om du trenger kapasiteten på tanken fordi den er liten.

 

Som andre skriver her så er jo oppvarming den store synderen så vedfyring og varmepumpe er gode alternativer til ren el-oppvarming.

Enda billigere er det om man fyrer på paller om man har gratis tillgang.

 

Men vil regjeringen ha oss til å spare strøm så introduser flere småabonemang.

Nå er det bare ett abonemang for boliger og på det abonemanget kan man ha 25KW kontinuerlig strømmtrekk om man har 63A sikringer og 3~.

Holder til oppvarming av både gårdsplassen og garasjen.

Å ha et f.eks. 10KW abbonemang som var en del billigere en dagens hadde nok mange tenkt seg om flere ganger før de ødslet med strømmen.

Surt når sikringene rykler i ett under julebaksten mens all varme står på full hamping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...