Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremserør skal skiftes - HJELP....!


Anbefalte innlegg

Hallo ja. Har nettopp hatt bilen min til syn her i DK. Slapp ganske billig unna syns jeg, men fikk beskjed om å skifte ut bremserør bak. Børsa er en Toyota Carina II 1988 1,6.

 

Spørsmålet lyder som følger:

 

KLARER JEG Å SKIFTE DETTA SJØL??

 

Jeg har snust litt på skiftenøkkelen et par ganger før, og kan låne meg en saftig jekk.

 

mini-IMG_0096.jpg

 

Delene kosta 289,- hos Høyer Bildeler her i Næstved. Det syns jeg var en trivelig pris.

 

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Takk for svar. Jeg er nok egentlig ikke så hjelpesløs som det hørtes ut i tittelen. Har mekka noen slanger og noe greier før, og har noen mekanikerkompiser som sikkert kan låne meg litt utstyr og kompetanse.

 

Jeg tror røra er kutta til, det er ihvertfall muttere og labels på alle sammen:

 

bremseroer_kuttet.jpg

 

Men hva er koningsverktøy? Er det sånt som gjør at rørene blir butte i endene? :roll:

Lenke til kommentar
Men hva er koningsverktøy? Er det sånt som gjør at rørene blir butte i endene?  :roll:

6740556[/snapback]

Det er et verktøy til å lage flens i enden av røret slik at koblingen har sjangse på å bli tette. Ut fra bildene ser det ut som du har kjøpt et ferdig tilpasset sett. Da skal det være enkelt å montere. Du bør vurdere om også de fleksible slangen mot hjulene også bør skiftes samtidig. Etter montering må bremseveske etterfylles og bremsesystemet luftes (all luft ut).

Lenke til kommentar

Når du har ferdig kappa sett er det enkelt å bytte bremserør så sant de ikke sitter bom fast.

 

Problemet er at det er nettopp det de gjør, sånn ca hver enda gang. Et tips mot gjenstridige bremserør er ei blåselampe så du får litt varme der det sitter som verst, det pleier å hjelpe. Ellers bør du ha ei vannpumpetang tilgjengelig til bruk etter at du har dratt niplene runde, for tro meg, det kommer til å skje med minst en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...