Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G v1.1 originalfirmware


Anbefalte innlegg

Da jeg har hatt litt problemer med VoIP og mitt oppsett tenkte jeg å uploade siste original firmware til min Linksys WRT54G v1.1 router for å se om det er mer stabilt. På linksys sine supportsider kan man laste ned firmware versjon 4.20.8 på den norske supportsiden og versjon 4.30.5 på den amerikanske supportsiden. Hva bør man bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du får fra den amerikanske siden er firmware som er godkjent i forhold til det amerikanske lovverket. Den du får fra den norske er sannsynligvis godkjent etter EU- eller norske lover (tror ikke Norge har egne lover, rett på meg om jeg tar feil).

 

De amerikanske lovene er strengere enn de norske. Med amerikans firmware kan du kun bruke kanal 1-11, med europeisk kan du bruke 1-13. Tror også det er strengere restriksjoner på sendestyrken, men husker ikke hvilke lover som er strengest.

 

Det er forskjellene. Om 4.30.5 er mer eller mindre stabil og problemfri enn 4.20.8 aner jeg ikke, dessverre. Men det går vel å nedgradere den også, så kan du jo prøve deg frem med begge to.

Lenke til kommentar
Det du får fra den amerikanske siden er firmware som er godkjent i forhold til det amerikanske lovverket. Den du får fra den norske er sannsynligvis godkjent etter EU- eller norske lover (tror ikke Norge har egne lover, rett på meg om jeg tar feil).

 

De amerikanske lovene er strengere enn de norske. Med amerikans firmware kan du kun bruke kanal 1-11, med europeisk kan du bruke 1-13. Tror også det er strengere restriksjoner på sendestyrken, men husker ikke hvilke lover som er strengest.

 

Det er forskjellene. Om 4.30.5 er mer eller mindre stabil og problemfri enn 4.20.8 aner jeg ikke, dessverre. Men det går vel å nedgradere den også, så kan du jo prøve deg frem med begge to.

6740060[/snapback]

 

Amerikanerne har færre kanaler enn europa (med unntak av frankrike), men den lovlige sendestyrken er høyere i USA enn i europa. At man har to ekstra kanaler er ikke til så stor hjelp da det ikke gir nok kanaler for å komme deg unna eventuelle nett som bruker kanal 11. Som en god tommelfingerregel bruker man kanal 1, 6 og 11. Med kanal 13 kan man justere det noe og bruke 1, 5, 9 og 13, men siden det ikke er så mange som tenker over slikt i blokker og tettbygde strøk hjelper det deg ingen verdens ting.

Lenke til kommentar
Amerikanerne har færre kanaler enn europa (med unntak av frankrike), men den lovlige sendestyrken er høyere i USA enn i europa. At man har to ekstra kanaler er ikke til så stor hjelp da det ikke gir nok kanaler for å komme deg unna eventuelle nett som bruker kanal 11. Som en god tommelfingerregel bruker man kanal 1, 6 og 11. Med kanal 13 kan man justere det noe og bruke 1, 5, 9 og 13, men siden det ikke er så mange som tenker over slikt i blokker og tettbygde strøk hjelper det deg ingen verdens ting.

6740134[/snapback]

 

Da lærte jeg noe også.

 

Tror jeg kan anbefale trådstarter å bruke amerikansk firmware (4.30.5), siden de færreste har bruk for de to ekstra kanalene, men sendestyrke er et pluss.

Lenke til kommentar

Snakka med en på linksys support i norge i dag og han sa også at det var to færre kanaler på den amerikanske, utover det trodde han ikke det var noen vesentlig forskjell. Heller ikke greit å se noen merkbar forskjell ut fra changelog til de begge, så jeg får bare prøve meg litt fram :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...