Gå til innhold

Har en floppydisk noen hensikt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du ikke skal drive med "oc" av både cpu, skjermkort, samt raid som de sier. ikke noe fancy. så er en floppy uaktuelt. Hvis du skal noen gang komme til å få bruk. er det bare å stikke innom nærmiljøet og få kjøpt en floppy på dagen. så slipper du og å ha en floppy som har stått urørt i pcen og trekket strøm, blit varm, samlet støv. etc for så å brenne i sonnt den dagen du setter inn en floppy disc og det sier bang.

Lenke til kommentar
hvis du ikke skal drive med "oc" av både cpu, skjermkort, samt raid som de sier. ikke noe fancy. så er en floppy uaktuelt. Hvis du skal noen gang komme til å få bruk. er det bare å stikke innom nærmiljøet og få kjøpt en floppy på dagen. så slipper du og å ha en floppy som har stått urørt i pcen og trekket strøm, blit varm, samlet støv. etc for så å brenne i sonnt den dagen du setter inn en floppy disc og det sier bang.

6745392[/snapback]

 

Trekke strøm? er det en vits eller. Hvor mye tror du den lille saken trekker?

 

brenne og sier pang? En floppydisk har aldri vært farlig og kommer aldri til å bli det.

Lenke til kommentar
Trenger jeg floppy for å installere operativsystemet til en SATA disk?

6739316[/snapback]

Nei, ikke på moderne maskiner. (Hovedkort som er fra 2004 eller senere)

 

Kommer vel an på chipsettet på hovedkortet. Intel sine chipset finner Sata disker uten ekstra drivere. På en del andre må du vel forsatt ha floppy, men hvilke det fortsatt gjelder, må andre svare på.

6739947[/snapback]

Det er ikke sånn lengre. Floppy er unødvendig på alle dagens brikkesett. Man må helt tilbake til før de siste versjonene av nforce 2-brikkesettet og sokkel A for å finne hovedkort man "trengte" floppy for å innstallere på. Jeg skriver trengte i anførselstegn siden det er mulig å omgå det ved å bruke enten nlite til å lage en windows CD med driveren integrert eller en bios med støtte for emulering av floppy via USB minnepinne. Noen Via og SiS brikkesett som ble solgt til langt ut i 2004 "trengte" fortsatt floppy, men det er som sagt mulig å omgå og nyere brikkesett trenger det ikke.

 

Floppy`en koster 100 kr? Er så lite peng om å gjøre bare å ta med. Kjipt når du sitter med sjegget i postkassa en dag og maskinen din insisterer på at du må ha.

6741462[/snapback]

Folk kjøper grandis til 26 kroner i stedet for skikkelige pizzaer til 34 kroner for å smare hele 8 kroner. En hundrelapp betyr over 12 oppgraderte pizzaer, så ja, 100 kroner har faktisk en betydning. Å bruke hundre kroner på floppy er etter min mening å kaste hundre kroner ut av vinduet. Helt unødvendig.

 

Floppyer er også beheftet med noen ulemper for maskina som jeg ville forsøkt å unngå:

- Lange flatkabler som er i veien på grunn av ofte rare plasseringer av floppy-tilkoblinga på nye hovedkort.

- Stygt utseende på utsiden av PC-en.

- Stasjonen tar opp plass inni PCen og begrenser luftflyten i mange kabinetter.

- Gjør at det tar lengre tid å starte opp PC-en dersom man ikke slår av diskettstasjonen i bios ved daglig bruk.

Lenke til kommentar
Trenger jeg floppy for å installere operativsystemet til en SATA disk?

6739316[/snapback]

Nei, ikke på moderne maskiner. (Hovedkort som er fra 2004 eller senere)

 

Kommer vel an på chipsettet på hovedkortet. Intel sine chipset finner Sata disker uten ekstra drivere. På en del andre må du vel forsatt ha floppy, men hvilke det fortsatt gjelder, må andre svare på.

6739947[/snapback]

Det er ikke sånn lengre. Floppy er unødvendig på alle dagens brikkesett. Man må helt tilbake til før de siste versjonene av nforce 2-brikkesettet og sokkel A for å finne hovedkort man "trengte" floppy for å innstallere på. Jeg skriver trengte i anførselstegn siden det er mulig å omgå det ved å bruke enten nlite til å lage en windows CD med driveren integrert eller en bios med støtte for emulering av floppy via USB minnepinne. Noen Via og SiS brikkesett som ble solgt til langt ut i 2004 "trengte" fortsatt floppy, men det er som sagt mulig å omgå og nyere brikkesett trenger det ikke.

 

Floppy`en koster 100 kr? Er så lite peng om å gjøre bare å ta med. Kjipt når du sitter med sjegget i postkassa en dag og maskinen din insisterer på at du må ha.

6741462[/snapback]

Folk kjøper grandis til 26 kroner i stedet for skikkelige pizzaer til 34 kroner for å smare hele 8 kroner. En hundrelapp betyr over 12 oppgraderte pizzaer, så ja, 100 kroner har faktisk en betydning. Å bruke hundre kroner på floppy er etter min mening å kaste hundre kroner ut av vinduet. Helt unødvendig.

 

Floppyer er også beheftet med noen ulemper for maskina som jeg ville forsøkt å unngå:

- Lange flatkabler som er i veien på grunn av ofte rare plasseringer av floppy-tilkoblinga på nye hovedkort.

- Stygt utseende på utsiden av PC-en.

- Stasjonen tar opp plass inni PCen og begrenser luftflyten i mange kabinetter.

- Gjør at det tar lengre tid å starte opp PC-en dersom man ikke slår av diskettstasjonen i bios ved daglig bruk.

6750044[/snapback]

 

Er du en avansert PC bruker trenger du en diskett stasjon , en slik som deg burde skjønne det . En masse ulike ting som blir lettere med en slik til 99 kroner .

Btw . det finns runde kabler .

Lenke til kommentar

Nei , tuller ikke og enhver som driver med troubleshooting av PC systemer

kopler til en floppy (hvis maskinen ikke har det) .

 

6 Gode grunner til å beholde Floppy Drive

 

1)ERD - Emergency Repair Disks

 

2)Boot til DOS floppier

BIOS oppdatering , bootblock recovery etc.

Kan lage Boot til DOS CDR men du trenger en floppy for å lage egendefinert boot.ima

Bios bootblock recovery virker kun med floppy.

 

3)Nettverks boot floppier (imaging etc)

 

4)Antivirus boot floppier

 

5)Andre diagnose/util verktøy (Partition Magic 8 boot disketter ,memtest,diskdiag fra Harddisk produsenter etc)

 

6)Installere RAID kontrollere vha F6 når du er windows bruker.

Mye enklere enn å pese med nlite , spesiellt nforce3/4/5xx

Lenke til kommentar

1) Funker lite bra med CD og minnepinne

2) Godt poeng det med bios bootblock recovery, men biosflash kan gjøres på andre og sikrere måter.

3) Funker like bra med CD og minnepinne

4) Funker like bra med CD og minnepinne

5) Funker like bra å kjøre alle disse tingene fra CD og minnepinne

6) Tja, det er en smakssak om folk synes det er enklere å bestille en floppystasjon til 100 kroner og ha den, en diger kabel osv i kabinettet eller om de synes det er enklere å bruke nlite. Personlig foretrekker jeg det siste. En annen ting er at dette med F6 og drivere hovedsaklig er et windowsproblem og ikke et floppyproblem. Men det blir stadig bedre. Drivere til flere raid-kontrollere integreres i Windows for hver sørvisepakke (SP) som kommer. Jeg er ikke sikker men tror ikke Vista blir befengt med krav om floppy slik XP er.

 

Redigert: Blir og ikke er.

Lenke til kommentar

Vista er et ikke produkt , ikke lansert enda .

Vista jeg testet funket det ikke med nforce raid driverene på usb pen.

Endte opp med vista install på non-raid disk . :thumbdown:

 

 

1) XP's ERD (ASR) bruker floppy ( A:) , samme gjør eldre/andre ERD (gratis versjoner)

2) Bios oppdatering fra realtime DOS protected mode er sikrest (ikke via windows)

CD må brennes som bootbar , og man kan ikke lage sin egen boot image uten en floppy , samme gjelder minnepinne .

F.eks slik jeg gjorde her to to minutter å lage klar CD ISO for bios flash

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6643994

 

3) Samme gjelder her .

4) Samme gjelder her - Ta AVG free edition f.eks - for AVG skal lage bootdisker

må du selv gjøre det til floppy . Senere kan du jo konvertere de til cd/minnepinne

men du må føsrt via floppy drive for å få de laget .

5) Partition Magic , lar deg lage recovery floppier , disse må ført lages

til ekte floppy , deretter kan de gjøres om hvis man vil .

Samme gjelder for en god del applikasjoners laging av recovery disks.

6)Windows problem eller ikke . Floppyen må brukes uansett hvis du ikke vil pese med slipstreame av RAID drivere til textsetup mode i cd'n.

Var ikke windows som var diskusjon her , men behov for floppy eller ei.

 

 

Alt i alt har du rett i mye du sier , men du gjør alle disse tingene 50 ganger raskere ved å ha tilgang til en floppy stasjon.

Driver du med feilsøking/troubleshooting for andre har man ikke tid til å drive med

å lage bootbare minnepenner og cd'er for ulike type maskiner/situasjoner , og knote med dette.

Lenke til kommentar

Har ikke trengt floppy de siste årene, og kommer heller ikke til å trenge det.

Bios flash gjør jeg med programmvaren til den som lagde hovedkortet.

Recovery/diagnose kjører jeg fra cd.

Som nevn over fyller cd og usb-stick de fuksjonene som jeg tidligere brukte diskett til.

De siste 3-4 årene har jeg ikke hatt bruk for diskett en eneste gang, og jeg har en følelse av at jeg ikke kommer til å trenge disketter de neste 3-4 årene heller.

Lenke til kommentar
Alt i alt har du rett i mye du sier , men du gjør alle disse tingene 50 ganger raskere ved å ha tilgang til en floppy stasjon.

Driver du med feilsøking/troubleshooting for andre har man ikke tid til å drive med

å lage bootbare minnepenner og cd'er for ulike type maskiner/situasjoner , og knote med dette.

6750797[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Jeg har altid en xtra diskettestasjon og diverse oppdaterte boot-disketter med i reperatør-kofferten - når jeg er på 'housecall'.

Føler selv at jeg kan løse diverse hard/software problemer mye fortere med et par boot-disketter.

 

PS. Rigtig gættet - jeg ble født i midten av forrige århundred! :blush:

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...