Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger førstehjelp & hurtiopplæring!


Nasse87

Anbefalte innlegg

Arva en gammel bil etter bestefar, en space wagon 87-modell faktisk :p full av rust og kjørt både skakk og bulkete. Tenkte derfor at bilen ikke kan bli verre enn det den er nå, og går derfor med "stylingplaner". Problemet er at jeg, jente på 19, har null peilign på bil! Jeg kan kjøre, jeg kan fylle bensin, peile olje og fylle på med spylevæske, og så stopper det. Med andre ord: HJELP!

 

Min første tanke var i hvert fall å male bilen svart. Har da forstått det sånn at det må pusses, grunnes og deretter males. Pussing, betyr det bare helt vanlig pussepapir og kan jeg i så fall bruke vanlig pussemaskin (snakker masse rust lissom)?? Hvordan grunning er det lurest å bruke, og er det mulig å bare bruke vanlig maling?? Som dere skjønner, vi satser på BILLIGE løsninger :p At det ikke blir speilglatt er heller ikke så farlig, da alt er bedre enn sånn som den er nå...

 

Så har jeg lurt litt sånn i forhold til motor og sånn (ikke få angst, skal ikke rote rundt i blinde, prøve å finne noen med erfaring som kan assistere..). Nå kommer sikkert alle de dumme spørsmålene på rekke og rad her, så dere får bare ha meg unnskyldt. Jeg prøver i hvert fall! Jo altså, bør man vaske dvs tørke støv ned i der sånn at man kan se hva som er var?? Ja, bilen går, så det er ikke det, men jeg er jente da så jeg liker at ting er rent og pent, noe som kanskje er litt mye å be om fra en bilmotor :p

 

Bilen har elektriske vinduer og mange fancy knapper til å være så gammel, men sluker til gjengjeld strøm. Har hatt noen batteriskift for å si det sånn. Spørsmål er derfor om det bilen fremdeles vil gå selv om jeg skulle finne på å kjøpe meg en CD-spiller og kaste ut den kassettspilleren der INGEN TING virker?? Litt lei av å høre meg selv gaule og rope som en gærning mens jeg kjører (og det er sikkert mine passasjerer også ;) ).

 

Er det noe regelverk for hva man har lov/ikke lov til å gjøre med en bil?? Skulle ikke forundre meg hvis det er avgift på detta også... *blunke* Og en siste ting, alle gode råd og kreative løsninger taes i mot med takk, spesielt de som er litt rimelige. Bilen går forover nemlig, men den hoster og harker så det er nå bare så er vel bare et tidsspørsmål før den sier takk for seg for godt... Men er god bil altså! :)

 

- Space wagon, how cool is that lissom! ;P

 

Takk for all hjelp til en trengende, uvitende som har lyst til å lære litt om bil! Morsommere å "fikse sjøl" enn å lese fra bok eller no, men har ikke høyere mål enn at bilen skal gå også når jeg er ferdig (og om den skulle stå, skal ikke det være min feil :p )!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det beste for din del ville vært å malt med rulle og bengalakk, har aldri gjort det selv, men det blir den absolutt enkleste og billigste løsningen om finishen ikke er alfa og omega.

 

Å bytte til en cdspiller skal gå uten nevneverdige problemer (spørs litt hvordan kablingen er i bilen fra før av, da).

 

Er ikke noen avgifter på noe av det du nevner, enda, ihvertfall :p

 

www.mitsubishi-klubben.no

 

Legg inn samme tråden der, og du vil forhåpentligvis få noen gode svar ;)

Endret av razer
Lenke til kommentar

For og få det rent og pent i motorrommet kan d fylle en sprayflaske med kaldavfetting eller kjøpe en avfettingsspray på bensinstasjonen. Motoren bør være kald når du sprayer på for kaldavfettning er brennbart. Spray et jent lag over hele motorrommet, spray under panseret i samme slengen slik at det blir fint der også. La det virke ca 10min og da tar du f.eks en oppvaskbørste (gjerne en tannbørste hvist du er skikkelig pirkete)og skrubber hele motorrommet.

Når du føler at du har skrubbet nok spyler du av med kaldt rent vann, dusj det av og ikke ha en hard stråle for den kan ødelegge ting og tang hvist du treffer på feil sted....

Hva sier du, starter ikke motoren etter at du vasket den?

Det hendte vertfall med meg en gang, vent over natten og da er mesteparten av vannet kondensert bort og bilen skal gå pent gjen.

 

Forresten, at du monterer en cd spiller skal ikke ha noe spes og si for det elektriske sytemet ditt bare så det er sagt :yes:

Endret av kadett
Lenke til kommentar

Tusen takk, folkens, for særedeles opplysende tilbakemeldinger! :D

I påvente av neste lønning legges stylingplanene på hylla inntil videre, men rengjøringa av bilen tar jeg alt i morra. Vi snakker skikkelig "høstrengjøring" ja ;) - Men som det ble sagt, forsiktig, forsiktig, vil jo ikke at søte bilen skal svikte meg nå! Ennå en gang, tusen takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...