Gå til innhold

Ny PC/nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Har nå:

Abit: NF7-S V2.0

Barton 2500+

512MB Ram (512 til er på vei)

Sapphire 9600 Pro

 

Dette er egentlig en ok PC men merker den er litt i minste laget for å spille de nyere spillene. Oblivion f.eks må jeg senke detaljnivået noe skrekkelig for å få en fin flyt i spillet og selv da kan det hakke litt når det skjer en del.

 

Det jeg lurer på er om det holder å oppgradere skjermkortet for så å slippe å oppgradere systemet.

 

Eller om jeg faktisk bør gå til innkjøp av en helt ny pc?

 

Det nyeste spillet jeg spiller for tiden er Oblovion, utenom dette går det ikke så mye i grafikk-krevende spill.

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå:

Abit: NF7-S V2.0

Barton 2500+

512MB Ram (512 til er på vei)

Sapphire 9600 Pro

 

Dette er egentlig en ok PC men merker den er litt i minste laget for å spille de nyere spillene. Oblivion f.eks må jeg senke detaljnivået noe skrekkelig for å få en fin flyt i spillet og selv da kan det hakke litt når det skjer en del.

 

Det jeg lurer på er om det holder å oppgradere skjermkortet for så å slippe å oppgradere systemet.

 

Eller om jeg faktisk bør gå til innkjøp av en helt ny pc?

 

Det nyeste spillet jeg spiller for tiden er Oblovion, utenom dette går det ikke så mye i grafikk-krevende spill.

 

Hva syns dere?

6737075[/snapback]

 

Hmm, egentlig kan du gå for et Geforce 7600GS til 995kr. Prosessoren kan du fint klokke opp til 2,2GHz og det blir en ganske grei maskin. Du kan fint vente med å oppgradere hele pc`en til dx10 skjermkort kommer ut mot slutten av året.

Lenke til kommentar
Oblivion er svært CPU-krevende. Dvs. at CPU'en trolig vil holde flyten nede på uspillbare hastigehter uansett hvor bra skjermkort du putter inn i den.

 

For oblivion er nok eneste veien å gå, ny PC. Men for de fleste andre spill vil nok en oppgradering av skjermkort hjelpe mye.

6737250[/snapback]

 

 

Klokket opp CPU'en til 3200+ og merket liten (tilnærmet null) forandring i lasting og spillbarhet. SÅ jeg dro den konklusjon at skjermkortet(+evt RAM) var flaskehalsen i systemet mitt. Men så sprøs d og hvor mye forskjell en merker fra 2500+ til 3200+

Lenke til kommentar

Du har vist rett. Oblivion er vist ganske krevende på grafikkortet også. Se her:

http://www.firingsquad.com/hardware/oblivi...mance/page9.asp

 

Men det virker som den er CPU-begrenset også:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2795&p=16

http://firingsquad.com/hardware/intel_core...ance/page12.asp

 

Altså godt balansert ytelse og veldig krevende for både skjermkort og prosessoren og dermed et spill du bør oppgradere hele systemet for. Jeg vet ikke hvor mye den nye PCen kommer til å koste, men du kan spørre deg om det spillet alene er verd så mye.

Lenke til kommentar

Må jo oppgradere før eller senere, skaffer da en ny gamer-PC og bruker denne til skole/arbeid evt setter den opp som "server". Hadde egentlig håpt å sluppe å oppgradere hele systemet på en god stund til. Men får se litt, kommer nok flere spill som krever oppgradering.

 

Takk for all hjelp :)

 

Om du har flere råd eller tips så bare kom med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...