Gå til innhold

Digitalkamera vs Mobilkamera


Anbefalte innlegg

Hei dere. Føler dette er det best egnede stedet å poste dette.

 

I går kjøpte jeg en SE W810i, med 2mpx kamera.

 

Har i flere år hatt et Canon Ixus V på med 2.1 mpx.

 

Saken er at jeg ble skuffet over bildekvaliteten på mobilen, når det vises på dataen.

Ser at bildet fra mobilen blir lagret som jpeg, på noe over 400kb.

Kamerabildene blir lagret som IMG på over en MB.

 

Er det lnsa eller bildeformatet som gjør bildene fra mobilen så grøtete i forhold?

Kan jeg gjøre noe med dette?

 

Samme bildestørrelse og best kvalitet er valgt på både mobilen kameraet.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvfølgelig LANGT dårligere kvalitet på bildene som mobilen din knipser, i forhold til kameraet ditt. -Selv om bildene inneholder like mange pixler.

Objektivet på mobilen er av langt dårligere kvalitet enn kameraet, det samme er sensoren og alt mulig annet rart.

Dette beviser bare at megapixel-hysteriet var/er noe stort tull!

Du kan ikke forvente spesiellt gode bilder fra et mobilkamera etter min mening...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Nei, for dette var ordentlig skuffende.

 

Jeg så derimot en test hvor bildene der er mye klarere enn de jeg får til.

 

Skulle tro linsa på mobilen ikke er så mye verre enn den på det gamle kameraet mitt. Det er jo tross alt fem år gammelt.

 

Så denne linja i testen:

Det er imidlertid viktig å merke seg at bildekvaliteten ikke overgår selv billige digitalkameraer. Likevel leverer W810i bildekvalitet som overgår alle mobiltelefoner du får kjøpt i norske butikker i dag.

 

Jeg får vel være fornøyd :p

Endret av Normand
Lenke til kommentar

Hehe, de lagde gode objektiver i 1960 også!

Så at linsa på kameraet ditt er 5år spiller ingen som helst rolle...

Det er utrolig mye som skiller disse tingestene du har kjøpt deg.

Gjennom media og reklame får vi inntrykk av at enkelte mobiler har kameraer som kan måle seg med kompaktkameraer. Dette er feil!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skulle tro linsa på mobilen ikke er så mye verre enn den på det gamle kameraet mitt. Det er jo tross alt fem år gammelt.
Objektiver laget for fem år siden var ikke noe dårligere enn objektiver i dag, om de er like store. Det er dette punktet det skjer minst i utvikling pga. fysiske lover. Et lite objektiv på en mobil kan aldri bli like bra som et litt større objektiv på et digitalkamera, uansett hvor lenge vi venter, med mindre man utvikler en helt ny teknikk som er totalt forskjellig fra dagens system.

 

Altså er det lite trolig at du noen gang vil få et mobilkamera som slår eller blir like bra som dagens digitalkamera, med mindre de blir minst like store.

Lenke til kommentar

Pluss at bildebrikkene og programvaren som etterbehandlar bileta på eit digitalkamera - nytt eller gammalt - vil vere betre enn det du finn i ein mobiltelefon. Det er heilt sikkert mogleg å lage ein mobiltelefon med god optikk og ellers tilnærma eit digitalkamera, men vil truleg ikkje bli laga fordi det ikkje er noko marked for det. Hugs på at ein mobiltelefon gjerne blir behandla litt tøffare enn eit digitalkamera, og at finoptikk ikkje har særlig godt av risting og slag heile tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...