Gå til innhold

Blir vi alle elektronisk merket i fremtiden?


Anbefalte innlegg

Mange vil hevde at fremtidsvisjonen "1984" ikke var så langt unna sannheten som man gjerne skulle tro, men at den virkeligheten som der beskrives bare vil komme noen år senere enn antatt.

 

Vi ser i dag omfattende overvåkning, både av ting vi foretar oss på nettet, men også i det offentlige rom. Du må allerede i dag være ganske gjennomtenkt hvis du har planer om å være et sted, og du ikke vil at det skal være mulig å spore deg tilbake - i alle fall til et visst område.

 

I passene våre blir det RFID-brikker, og på flyene vil man ha biometrisk identifikasjon (ser ikke ut til at de får lov) for å bekrefte at du er du.

 

Det siste ser nå ut til å være et amerikanske selskap som jobber hardt for fysisk å operere inn en RFID-brikker i amerikanske soldater. Spørsmålet er da hvor lang tid det tar før man finner ut at det kan være praktisk på absolutt alle?

 

Nærmer vi oss en fremtid som i Minority Report der man til enhver tid fanges opp av Big Brother, og privatliv er noe vi husker vi hadde en gang i tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar: ja det gjør vi!

 

Noe lengre svar: De sammfunnsimpulsene som trekker mot et mer overvåket samfunn har hatt gode kår de siste årene; terrorfrykten vokser, og det blir brukt til å legitimere lovverk som fjerner / har potensiale for å fjerne personlig frihet. Spørsmålet blir da hvor lang dette vil gå før 'nok er nok', jeg frykter at om dette skjer gradvis nok ender vi med at 'storebror' ser hvor du er til enhver tid.

 

Her i Norge så har vi heldigvis Datatilsynet, som har som jobb (ikke bare da....) å sikre individets rett til ikke å bli overvåket. Problemet er at heller ikke her til lands er folk bevisste nok på problematikken. Vi går for eksempel 'alle' rundt med en sporingsenhet i lommen, helt frivillig, den har blitt brukt til å knekke alibiet til kriminelle, og du kan ta deg et stev på at politiet har lyst å bruke den mer i etterforskningen enn de har mulighet til pr dags dato. Hva jeg snakker om? Jo, taletuten.

 

Så har vi politiets ønsker om et sentralt DNA register, og det gjør jo ikke oss lovlydige borgere noe (?), men spør deg selv; hvor vanskelig er det egentlig å få tak i et av dine hårstrå?

Lenke til kommentar

Apropos Minority Report, her er min idé: Alle får implantert en brikke ved fødselen. Denne kan ikke fjernes uten at personen dør (tenker på "skitne" kirurger som ville hatt et stort marked om det var mulig). Brikken er så intelligent at den oppdager om en person er iferd med å begå en alvorlig forbrytelse, for eksempel drap, og kan da stanse personen før han får utført dette. Brikken er delvis biologisk og forstår hjernen så godt at den kan sette personen ut av spill og via en trådløs forbindelse kontakte politiet (forestiller man seg det enda mer bruttalt: Kan ta livet av personen, altså pre-crime dødsstraff).

 

Sier ikke at idéen er god. Men det blir spennende å se hvor langt vi til slutt er villige å gå for å "beskytte" oss.

Lenke til kommentar
Apropos Minority Report, her er min idé: Alle får implantert en brikke ved fødselen. Denne kan ikke fjernes uten at personen dør (tenker på "skitne" kirurger som ville hatt et stort marked om det var mulig). Brikken er så intelligent at den oppdager om en person er iferd med å begå en alvorlig forbrytelse, for eksempel drap, og kan da stanse personen før han får utført dette. Brikken er delvis biologisk og forstår hjernen så godt at den kan sette personen ut av spill og via en trådløs forbindelse kontakte politiet (forestiller man seg det enda mer bruttalt: Kan ta livet av personen, altså pre-crime dødsstraff).

 

Sier ikke at idéen er god. Men det blir spennende å se hvor langt vi til slutt er villige å gå for å "beskytte" oss.

6738161[/snapback]

 

Mange tenker vel på hvordan det ville vært å begå en forbrytelse, faktisk så mange som 100% i løpet av en livstid.

 

Konklusjonen da ville vært at alle ble drept av denne brikken din :!:

Lenke til kommentar

Sånn sikkerhet/legitimasjons-messig kunne det vært greit hvis alle gikk med en brikke inni seg som har alle relevante personlige opplysninger inni seg (fødselsnummer, navn, osv...). Men jeg syns det blir for drøyt å plante brikker inn i alle som fødes, i tillegg til at personlige data blir ganske dårligt beskyttet... enhver person har rett til i Norge å gå rundt uten legitimasjon.

 

En brikke som sporer alt av bevegelser og alt du gjør og hvor du er til enhver tid? NEI! Tenk deg purken som sitter og ser på et kart med gule prikker for hvert eneste menneske og kan se hvem som er hvor til enhver tid. I en sånn verden kunne jeg aldri tenke meg å leve i.... håper ikke det blir sånn...

Lenke til kommentar
Apropos Minority Report, her er min idé: Alle får implantert en brikke ved fødselen. Denne kan ikke fjernes uten at personen dør (tenker på "skitne" kirurger som ville hatt et stort marked om det var mulig). Brikken er så intelligent at den oppdager om en person er iferd med å begå en alvorlig forbrytelse, for eksempel drap, og kan da stanse personen før han får utført dette. Brikken er delvis biologisk og forstår hjernen så godt at den kan sette personen ut av spill og via en trådløs forbindelse kontakte politiet (forestiller man seg det enda mer bruttalt: Kan ta livet av personen, altså pre-crime dødsstraff).

 

Sier ikke at idéen er god. Men det blir spennende å se hvor langt vi til slutt er villige å gå for å "beskytte" oss.

6738161[/snapback]

 

Mange tenker vel på hvordan det ville vært å begå en forbrytelse, faktisk så mange som 100% i løpet av en livstid.

 

Konklusjonen da ville vært at alle ble drept av denne brikken din :!:

6738187[/snapback]

Jammen... den er jo intelligent :tease:

 

Hvis jeg skal kverulere, så er det forskjell på å "tenke på hvordan det ville vært å begå en forbrytelse" og å "være iferd med å begå en alvorlig forbrytelse". Men for å si det pretensiøst, så bare fabulerte jeg litt.

Lenke til kommentar
Så har vi politiets ønsker om et sentralt DNA register, og det gjør jo ikke oss lovlydige borgere noe (?), men spør deg selv; hvor vanskelig er det egentlig å få tak i et av dine hårstrå?

6736878[/snapback]

Jeg ser nødvendigheten av dette registeret, jeg liker det ikke, men jeg ser nødvendigheten av det.

Jeg liker tanken på at man raskere og enklere vil kunne finne ut hvem som har begått forbrytelser.

 

Men dette åpner da et marked for utenlandske leiemordere, og det er vel ikke så positivt

 

Jeg er også veldig glad for at vi i Norge har Datatilsynet som jeg stoler på til å håndtere spørsmålene rundt overvåkning, faktisk vil jeg nesten si de er litt for flinke til å passe på oss, jamfør overvåkningen på busser som de ønsker fjernet.

 

En brikke som sporer alt av bevegelser og alt du gjør og hvor du er til enhver tid? NEI! Tenk deg purken som sitter og ser på et kart med gule prikker for hvert eneste menneske og kan se hvem som er hvor til enhver tid. I en sånn verden kunne jeg aldri tenke meg å leve i.... håper ikke det blir sånn...

6738304[/snapback]

Jeg vil heller ikke kunne tenke meg å leve slik, og derfor ønsker og håper jeg at datatilsynet består i sin nåværende form ut min levetid

Lenke til kommentar
Jeg ser nødvendigheten av dette registeret, jeg liker det ikke, men jeg ser nødvendigheten av det.

Jeg liker tanken på at man raskere og enklere vil kunne finne ut hvem som har begått forbrytelser.

 

Men dette åpner da et marked for utenlandske leiemordere, og det er vel ikke så positivt

6738481[/snapback]

 

Jeg er som jeg antydet mer bekymret for hvor enkelt/vanskelig det er å plante DNA på et åsted.

Og om folk begynner med 'turismedrap' vil det vel bare føre til en sammenslåing av de nasjonale arkivene?

Lenke til kommentar

En ting jeg hadde vært for var å ta en DNA-test av alle nyfødte. På den måten kunne man etterhvert ha ett komplett register og med en gang man fant DNA-spor på ett åsted kunne man knytte det opp mot enperson uten å måtte teste mange uskyldige personer for DNA først.

 

Dette vil selvsagt datatilsynet være imot men hadde dette kunne oppklart flere forbrytelser og kanskje i stor grad kunne redde livet til folk som trengte blod, benmarg osv hadde jeg gjerne avgitt en DNA-test.

 

Man vil enkelt å greit oppklare flere forbytelser og redde liv. De som ikke har matchende DNA i de situasjoner som gjelder hører jo ingenting fra hverken politi eller sykehus.

 

Tror det har vært en meget god ide :thumbup:

Lenke til kommentar

NEI til videoovervåking, NEI til dna testing, NEI til alt som innskrenker min personlige frihet.

Snuten og staten kan ikke stoles på. Å gi staten mer makt over våre individuelle liv er meget uheldig. I tillegg til å ivareta sine nattvekterstatoppgaver så har staten en viktig rolle i å omfordele goder.

Men å overvåke og kontrollere borgere er ikke bare uønskelig, men det krenker individets suverenitet.

Og til dere som er for overvåking. Dere kan jo henge opp overvåkingskamera på dasset deres, eller gi ifra dere dna og fingeravtrykk.

 

Så hvis eg noen gang gjør en forbrytelse så trenger eg bare å få tak i litt hårstrå eller annen dna fra deg + fingeravtrykk + sørge for at du ikke har alibi så er det ingen heksekunst å få deg dømt. Du fins jo allerede i snuten sine registre. Og vi vet alle at en ikke trenger entydige beviser for å få en dømt. fingeravtrykk og dna på åstedet plasserer deg der og det er nok til å få deg dømt.

 

Vær skeptisk og kritisk til alt du får servert, spesielt ifra staten.

Lenke til kommentar
NEI til videoovervåking, NEI til dna testing, NEI til alt som innskrenker min personlige frihet.

Snuten og staten kan ikke stoles på. Å gi staten mer makt over våre individuelle liv er meget uheldig. I tillegg til å ivareta sine nattvekterstatoppgaver så har staten en viktig rolle i å omfordele goder.

Men å overvåke og kontrollere borgere er ikke bare uønskelig, men det krenker individets suverenitet.

Og til dere som er for overvåking. Dere kan jo henge opp overvåkingskamera på dasset deres, eller gi ifra dere dna og fingeravtrykk.

 

Så hvis eg noen gang gjør en forbrytelse så trenger eg bare å få tak i litt hårstrå eller annen dna fra deg + fingeravtrykk + sørge for at du ikke har alibi så er det ingen heksekunst å få deg dømt. Du fins jo allerede i snuten sine registre. Og vi vet alle at en ikke trenger entydige beviser for å få en dømt. fingeravtrykk og dna på åstedet plasserer deg der og det er nok til å få deg dømt.

 

Vær skeptisk og kritisk til alt du får servert, spesielt ifra staten.

6738993[/snapback]

 

Useriøst innlegg, gidder ikke engang å kommentere dette :innocent:

Lenke til kommentar
Vi får sikkert en slik strekkode i nakken :p

6739262[/snapback]

 

Neiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!! Vi kommer til å få ekstremt mange "wannabe"-Hitmens som sniker seg rundt og kveler folk med Nylon-tråd! :!:

 

 

Når det gjelder brikken håper jeg ikke at de blir plantet inn i meg ihvertfall det hadde vært jævlig kjipt hvis politiet og andre begynte og overvåke meg 24/7 :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...