Gå til innhold

Hva gjør jeg galt? (Polariseringsfilter)


Anbefalte innlegg

Fikk meg polariseringsfilter til min 18-70mm Nikon linse i går. Filteret er et "Hoya Super Pro1 Circular Polarizer". Problemet er at jeg ser veldig liten forskjell med og uten filteret på. Hvordan i all verden er det mulig? (Dette ble altså testet i går når det var sol, i dag er det gråvær her). Jeg tok noen bilder av områdene rundt der jeg bor, og for å få ting på bakkeplan godt nok eksponert måtte jeg nøye med en lys himmel der store deler var utbrent (altså samme resultat som uten filteret). Jeg har selvfølgelig prøvd å skru på den ytre filterringen og absolutt ingenting endrer seg når jeg gjør det, skal ikke det liksom være måten å forandre hvor stor effekt du vil ha av filteret?

 

Må være noe jeg overser her, noen som har noen tips? Kameraet er et D70s hvis det har noen relevans.

Endret av heier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne prøve å fotografere gjennom et vindu, og se om det blir forskjell på det endelige resultatet. Du vil også kunne fotografere gjennom vannoverflaten, så det er to områder hvor det skal være markante forskjeller og hvor pola filter ofte benyttes. Selvfølgelig kan du også ved å vri på filteret få det til å redusere lysgjennomgangen og optimalisere effekten gjennom vindu og vann og i vanlige landskap. Det medfører forskjellig lukkertid ved bruk av filteret og uten på samme blenderåpning. Det vil da kunne måles om filteret polariserer. Måling bør utføres under kontrollerte lysforhold.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Hmm...prøvde å ta noe bilder inn gjennom vinduet som du sa, og det funket. Da så jeg faktisk at effekten forandret seg mens jeg dreide på filteret. Med filteret var det ingen refleksjoner i vinduet, uten filteret var det masse av det. Merkelig at jeg ikke merket noe i går når jeg prøvde å få himmelen mørkere? Den var liksom like lys uansett hva jeg gjorde.

 

Får vel bare prøve meg fram litt mer når solen titter frem igjen? :hmm:

Lenke til kommentar
Vinkelen du har til sola påvirker resultatet, prøv å ha sola rett inn fra den ene siden. Hvis du har sola foran deg eller bak deg så blir effekten dårlig.

6736852[/snapback]

 

 

Ahh, skjønner. Når jeg testet det i går så hadde jeg jo sola foran meg på noen bilder og bak meg på andre (det passet sånn akkurat da i og med at jeg hadde en husvegg på den ene siden og et stort tre på den andre siden). Da må det jo være det som har gjort det. Takk for tipset! Håper det blir sol i morra da, så jeg får prøvd dette her.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...