Gå til innhold

Sportsfotografering - hvilke innstillinger?


Anbefalte innlegg

Skal ta bilder av noen som skal sykle birken i helgen.

 

Hvilke innstillinger bør jeg ha på kameraet mitt hvis jeg ikke skal bruke sportsprogrammet? Er ganske fersk i gamet, men forbi "all auto" stadiet.

 

Bør jeg bruke "Tv" valget, og stille inn riktig lukkerhastighet? Hvilken lukkerhastighet anbefales?

 

Ser for meg at jeg kommer til å stå et sted der farten er lav, i forbindelse med en sving så farten kanskje er 10-20 km/t og syklisten kommer rett mot kameraet. Tror avstanden vil være mellom 5 og 10 meter.

 

Trenger alle tips jeg kan for hvordan jeg kan få de beste bildene og oppnå de beste effektene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv liker jeg best bilder med fin bokeh dvs. at bakgrunnen er ute av fokus, finheten i bokeh er mest et resultat av at de forskjellige lamellene i blenderen danner best mulig sirkelform. Sportfotografering er derfor i sin ytterste form spesialisert og utstyrsrelatert. For å få fokus på personen eller objektet brukes også en god og hurtig autofokus. Optikken skal ha stor blenderåpning for å få bakgrunnen ut av fokus.

Når man allikevel bruker det man har av utstyr betyr det ikke at bildene blir dårlige. Jeg ville nok tatt mange av bildene fra siden, og kanskje brukt en monopod til panorering (å følge motivet). Det krever litt trening, men skiller også motivet godt fra omgivelsene, og gir fart i bildet. Blenderåpningen ville være maks et trinn nedblendet (eller fullt åpent) eks f 2.8, men ikke all optikk klarer så store blenderåpninger! Tiden blir ikke så viktig å forholde seg til under panorering, og stor blenderåpning medvirker til at tiden blir hurtig nok.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Liten oppklaring her er kanskje nødvendig:

 

Det er snakk om å ta bilde av noen som gjør årets fysiske prestasjon ved å sykle over fjellet her. Det viktigste blir å formidle noe av følelsen og slitet som utrykkes i ansiktet, og samtidig få med litt av utstyret, dvs sykkelen, så man ser hva det er snakk om. Panorering blir derfor ikke aktuelt.

 

Har utstyret som nevnt i signaturen, altså et Tamron 28-75mm F/2,8. Det jeg er på jakt etter er hvilke innstillinger som jeg kan velge og hvilket resultat det kan gi meg.

 

Hvilken lukkerhastighet trenger jeg for å fryse bildet, hvilke andre parametere bør jeg justere på for at det skal bli bra og hvordan?

Lenke til kommentar

For moro skyld så kan vi ta verste tilfellet: Sykkelen beveger seg i 20 km/t på tvers foran kameraet. Det er 5,5 meter pr sekund. Hvis du har et utsnitt på 5,5 meter så vil sykkelen passere 3300 piksler på et sekund. På 1/3300 sekund så vil sykkelen bevege seg en piksel. Bildet vil kunne bli godt brukbart men ikke knivskarpt.

 

Hvis sykkelen beveger seg i hovedsak mot kameraet så slipper du kansje unna med ti ganger så lang lukkertid så 1/500-/1000 sekund burde gi skarpe bilder.

 

Objektivet har en blenderåpning på f/2.8 noe som kan gi ganske kort dybdeskarphet, du må tenke om det er effekten du vil ha. Hvis ikke så kan det være en fordel å bruke Av instillingen med den dybdeskarpheten du vil ha og heller bruke en høyere ISO for å få nødvendig lukkertid.

 

Det er stort sett bare en ting som teller og det er øvelse. Det er alltid lurt å prøve noen bilder på forhånd sånn at man har en viss ide av hva man er ute etter.

Lenke til kommentar
Skal ta bilder av noen som skal sykle birken i helgen.

 

Hvilke innstillinger bør jeg ha på kameraet mitt hvis jeg ikke skal bruke sportsprogrammet? Er ganske fersk i gamet, men forbi "all auto" stadiet.

 

Bør jeg bruke "Tv" valget, og stille inn riktig lukkerhastighet? Hvilken lukkerhastighet anbefales?

 

Ser for meg at jeg kommer til å stå et sted der farten er lav, i forbindelse med en sving så farten kanskje er 10-20 km/t og syklisten kommer rett mot kameraet. Tror avstanden vil være mellom 5 og 10 meter.

 

Trenger alle tips jeg kan for hvordan jeg kan få de beste bildene og oppnå de beste effektene.

6735936[/snapback]

 

For sportsfotografering lønner det seg å bruke følgefokus (på Nikon heter det AF-C).

 

Hvis du har flere sjanser enn en bør du eksprimentere litt med hvilken blender og lukkertid som fungerer best.

 

Hvis ikke (det er en spesiell syklist du skal ta bilde av), så ville jeg stilt meg opp på stedet du skal ta bildet og prøvd å ta noen av de som kommer forbi før. Prøv i utgangspunktet lukkerprioritet (Tv) 1/500s eller mindre (1/1000s f.eks). Se om du får bilder som blir rimelig skarpe (sjekk på skjermen, zoom inn om nødvendig).

 

Ser at du vil bruke Tamron objektivet til dette. Jeg har det selv og har gjort meg noen erfaringer med dette objektivet i sportssammenheng (innendørs håndball).

 

Objektivet er sylskarpt, selv på f2.8 (ihvertfall er mitt det). Men, fokushastigheten er

det langt værre med. Tamronobjektivet blir rett og slett for langsomt i autofokusen for å følge et bevegelig mål (i min erfaring). Et objektiv med motor i objektivet hjelper veldig her (USM på Canon, HSM på Sigma eller AF-S på Nikon, Tamron og Tokina har ikke sånt så vidt jeg vet). Det er mulig Canon kameraet ditt kan fokusere dette objektivet raskere (jeg har en Nikon D200), men jeg er litt i tvil.

 

Nå er jo Birken i morgen så det blir vel litt sent å få lånt seg et annet objektiv, men det hadde nok lønt seg i dette tilfellet. Canon og Sigma har hver sine 70-200mm (f2.8 eller f4) som burde være ideelt her.

 

Hvis det er sol i morgen så kan du jo prøve å skru opp blenderen noen hakk slik at mer blir i fokus og du likevel har kort nok lukkertid.

 

Jeg ville nok valgt en stor blender (f2.8) eller større og skutt mange bilder, men jeg har som sagt tatt noen før ( http://www.sonderland.com/photofolio ).

 

Det er ikke så lett å få det til med en gang, øving hjelper.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Hei sportsfotografering er vanskelig. Hvis du er ute etter raskest mulig lukker til enhver til stiller du kamera på Av på full åpning. Å prøve å presse opp hastigheten med Tv instillingen kan medføre undereksponering på noen eller alle bildene.

 

På canon heter følgefokus AI SERVO

Endret av sNx
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Skal ta bilder av noen som skal sykle birken i helgen.

 

haakon. veldig mye fine bilder, og god inspirasjon på siden din. du har jaggu tatt mye håndball bilder. Jeg lurer på en ting. Greit nok at jeg bruker AF-c som du skriver. men i nikon menyen kan jeg stille på singel, eller dynamic under focus. hva bør jeg velge der?

 

takk for svar :-) ellers må eg stille ISO ganske høyt, men hvitbalansen rører jeg ikkje. Er det en tabbe? Har dessverre ikkje veldig gode zoom objektiv, men bruker en 50mm mye, der jeg kan komme nærmt nok, og det er mange steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...