Gå til innhold

"Drit på linsa"- Sony A-100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener nå at et nytt kamera må være "støvfritt" ved levering.

Selgere bør informere hvordan man skifter linse slik at man ungår unødig støv.

Det er umulig å ikke få støv i kamera hvis man bytter linse. Det bør kun gjøres i omgivelser med lite støv (står i manual).

Prøv å gjøre det raskt.

Hold kamera loddrett, frigjør linsen du skal ta av uten og ta den helt av. Klargjør linse ved å løsne lokk.

Ta den av ved å føre den til siden samtidig som du fører den nye inn fra motsatt side. Da ungår man mest mulig at man skyver luft med støv inn i kamera huset.

Sett på lokk med engang på linsen du tar av. Støv som kommer på linsen kan flytte seg til sensor.

Sjekk derfor at det ikke er støv bak på linsen.

Lenke til kommentar

Skjønn poenget og faktum da, trådstarter!

 

Prøv eksemplet med sausflekken og brødsmulene! Det jeg prøver å si er at du ikke kan unngå å få pollen eller lignende inn på sensoren når du bytter objektiver og at de ikke blir fjernet når du prøver å riste dem. Det må vaskes med egnet utstyr og våtmiddel, akkurat som et gulv eller en tallerken som er skittent.

 

For meg høres du ut som en furten og sur kunde som ikke vet bedre og klager på noe selger har "glemt" å opplyse om. En selger (ja, jeg jobber selv innenfor yrket) kan IKKE opplyse alt til kundene. Det går bare ikke, tidsmessig og hensiktsmessig. Blir som å klage til bilselgeren når bilen din har flatt batteri og du sier "men bilen har vel batteri fordi at den skal kunne starte?!".

 

/R

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Desverre viser det seg at Alfaens støvrenser ikke er like god som Olympus SSWF, og rett og slett ikke fjerner alle former for støv :/

 

Har sett en del sammenligninger mellom disse, og desverre er det registrert at man, i alfaens tilfelle, ikke ser den minste effekt selv om man kjører dustbusteren 10-15 ganger etter hverandre :/

Lenke til kommentar

Tror det var i svenske Foto sin anmeldelse av A100 jeg leste at de tvilte på støvfjernerens dyktighet. De skrev at det virket som noe de raskt hadde implementert i kameraet for å ha et salgsargument ekstra, men at det virket som en halvveis løsning. Kan nok være rett at Olympus sin løsning fungerer en god del bedre.

 

Hvordan er Canon sin løsning på dette? Lik Olympus, eller lik Sony?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Tror det var i svenske Foto sin anmeldelse av A100 jeg leste at de tvilte på støvfjernerens dyktighet. De skrev at det virket som noe de raskt hadde implementert i kameraet for å ha et salgsargument ekstra, men at det virket som en halvveis løsning. Kan nok være rett at Olympus sin løsning fungerer en god del bedre.

 

Hvordan er Canon sin løsning på dette? Lik Olympus, eller lik Sony?

6736206[/snapback]

 

Canon sin løsning virker ganske lik Olympus'. Folk tviler dog på dennes effektivitet, da de har lagt inn "backupløsninger". Bl.a. skal det visstnok finnes en funksjon som registerer hvor støvet ligger, og dytter dette inn i ei metadatafil som følger .raw/.jpeg-saken. Med disse to kan du så prøve å fjerne støvet i PP med en egen funksjon I Canons programpakke...

 

Kanskje de er redde for å bli beskyldt for å selge "på gimmick", slik det ser ut som om Sony driver for tiden..

 

 

Kan forøvrig nevne at Olympussystemet fungerer helt fantastisk. Har bare hørt om ett-to tilfeller av brikkestøv i den toårs perioden jeg har befolker DPR-forumet. Har heller aldri selv hatt problemer med dette over hodet, og har tatt en del bilder på diverse strender og andre møkkete steder :)

 

Får dog håpe at Canon har klart å treffe spikern, hadde vært greit Canonkaskaden også ble tilbudt denne featuren; de utgjør jo tross alt nærmest 50% av DSLR-markedet (hvis man ser bort fra Japan hvor salget sank fra 52% til 30% i løpet av juni-juli måneden!). Denne markedsandelen ble stjålet av Alphaen (Sony gikk visstnok fra 2.8% -> over 20% i samme periode).

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Kan det være at støvkornet har lagt seg mellom filteret og CCD'en og det er derfor ristinga ikke funker?
Både Nikon og Canon har av og til levert objektiver og kamera som har vært fulle av støv innvendig fra fabrikken så det er ikke helt umulig selv om det er sjeldent at sånt forekommer.

6736231[/snapback]

 

 

Ikke særlig sannsynlig hvis han ikke har oppdaget det på noen forrigående bilder før nå.

Lenke til kommentar

Bortsett fra den ene store flekken så vil ikke de andre flekkene være mulig å finne hvis ikke bildet var tatt mot himmelen. Ved stor blenderåpning så vil den største flekken også bli usynlig, spesielt mot en kontrastrik bakgrunn.

 

Det er en god ide å ta noen bilder på minste blenderåpning mot en jevn overflate når man har kjøpt et nytt kamera. Da vil man vite for sikkert om det er noe grums eller ikke.

Lenke til kommentar
Skjønn poenget og faktum da, trådstarter!

 

Prøv eksemplet med sausflekken og brødsmulene! Det jeg prøver å si er at du ikke kan unngå å få pollen eller lignende inn på sensoren når du bytter objektiver og at de ikke blir fjernet når du prøver å riste dem. Det må vaskes med egnet utstyr og våtmiddel, akkurat som et gulv eller en tallerken som er skittent.

 

For meg høres du ut som en furten og sur kunde som ikke vet bedre og klager på noe selger har "glemt" å opplyse om. En selger (ja, jeg jobber selv innenfor yrket) kan IKKE  opplyse alt til kundene. Det går bare ikke, tidsmessig og hensiktsmessig. Blir som å klage til bilselgeren når bilen din har flatt batteri og du sier "men bilen har vel batteri fordi at den skal kunne starte?!".

 

/R

6736091[/snapback]

 

Siden du er selger, så har du hørt om salgsloven. Sier ikke den noe slik som dette?

Har kjøper fått en vare, han ikke ønsker, har mangler, eller på noen som helst måte ikke oppfyller kravene selger har satt, har kjøper lov til reparasjon av varen, ny vare, eller pengene igjen. Har jeg rett fram til nå?

Hvis jeg da har kjøpt et kamera, som selger opplyser om at skal holde sensoren fri for støv, men som ikke gjør det. Er det da en feil på varen? Er det den varen jeg betalte for? Mitt syn; Nei. Jeg betalte for et kamera som klarte å holde sensoren fri for støv. Og ja, du kan mase om de sausflekkene dine, men kameraet ble kjøpt lørdag. Det er 5 dager siden. Det vil si, at i 5 dager klarte sensoren å holde seg fri for støv. Jeg har fulgt manualens råd, og prøvd mitt beste til å holde sensoren ren.

 

Ja, jeg er 16. Jeg er sikkert en liten drittunge, som sikkert ikke betyr så veldig mye. Hadde jeg klagd til deg, så hadde jeg vell blitt sendt på dør før jeg var kommet inn i butikken din. Og ja, jeg er og selger. Jeg har jobbet hele sommeren. Jeg har vell hatt en 10-15 (mer eller mindre) klager på produkter. Jeg har ikke sagt nei til en av de. Vet du hvorfor? Fordi kunden har alltid rett, og det viktigste innen salg. De 10-15 personene har faktisk kommet igjen. I motsetning til den servicen du klart har gitt uttrykk for at du yter, så tror jeg ikke at jeg ville handlet hos deg. Hvorfor? Fordi jeg vet at en vare med feil, kan selger bare levere tibake til produsenten og si; "Denne varen fyllte ikke mål. Gi meg en ny en". DERFOR har jeg veldig lyst å levere dette kameraet tilbake til en snill fyr, som er hjelpsom, og kan fjerne dette støvkornet, uten å bla ut om hvilken furten sur kunde jeg er, og hvor jævlig jeg gjør dagen hans. En slik selger kan knapt kalle seg en selger.

 

Kan vi nå sette punktum for diskusjonen om hvor godt folka her liker klagerett, og heller finne en løsning på problemet, som ikke involverer et skyldsspørsmål til kunden, og heller en løsning i forhold til selger?

Lenke til kommentar

Varen din har ingen feil eller mangler. Greit nok at selgeren i butikken ikke nevnte for deg at naturen kan sende inn fuktig pollenstøv som gjør at du MÅ ta en våtrens for å bli kvitt det som sitter på sensoren. Vanlig støv og rusk er med letthet fjernet av denne funksjonen eller kan blåses bort med trykkluft eller blåsebelg. Du må jo bare klage, kan jo godt hende selger bøyer seg i støvet for deg, men ikke tro de vil gi deg et nytt kamera bare fordi du står ovenfor et naturlig problem ved bruk av SLR.

 

En ting er at selger sier at funksjonen skal gi mindre støv på brikken, en annen ting er hva manualen og Sony lover. Du får halshugge Sony for at den ikke holder kameraet ditt helt rent.

 

Enda en annen ting, hva i fanden vet du om meg som selger? Måten du uttrykte deg på i starten av tråden får meg til å reagere med en mer negativ tone enn vanlig. Jeg gir meg blanke i hvordan du behandler folk på jobben din og du trenger ikke bruke det i mot meg.

 

Din egen uvitenhet trenger ikke gå utover andre. Spesielt ikke hvis du allerede har fått flere gode råd om hva du bør gjøre.

 

 

Edit: Leif.

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar

Hvis selgeren feilaktig har sagt at man aldri vil ha problemer med støv på linsa, så er det helt og holdent selgers feil. Det er mer enn god nok grunn til å heve kjøpet om jeg ikke tar helt feil.

 

Hvis det er fakta at selger har solgt kamera med denne påstanden...tja...da vil jeg si at selgeren trenger en real oppstramming i forhold til produktkunnskap og salgsteknikk... man bør vel aldri love mer enn produktet klarer å prestere, nettopp for å ikke komme i slike situasjoner.

 

Er jo derfor Leger aldri lover pasienten eller pasientens familie noe som helst men sier at de "skal gjøre sitt beste" ;)

 

edit: sDerimot håper jeg at trådstarter innser at han aldri vil få ett kamera som her helt resistant mot støv på sensor, selv om han muligens har retten på sin side i akkurat denne saken (forutsatt at selger virkelig lovet ham at han aldri ville få problemer med støv) :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Varen din har ingen feil eller mangler. Greit nok at selgeren i butikken ikke nevnte for deg at naturen kan sende inn fuktig pollenstøv som gjør at du MÅ ta en våtrens for å bli kvitt det som sitter på sensoren. Vanlig støv og rusk er med letthet fjernet av denne funksjonen eller kan blåses bort med trykkluft eller blåsebelg. Du må jo bare klage, kan jo godt hende selger bøyer seg i støvet for deg, men ikke tro de vil gi deg et nytt kamera bare fordi du står ovenfor et naturlig problem ved bruk av SLR.

 

En ting er at selger sier at funksjonen skal gi mindre støv på brikken, en annen ting er hva manualen og Sony lover. Du får halshugge Sony for at den ikke holder kameraet ditt helt rent.

 

Enda en annen ting, hva i fanden vet du om meg som selger? Måten du uttrykte deg på i starten av tråden får meg til å reagere med en mer negativ tone enn vanlig. Jeg gir meg blanke i hvordan du behandler folk på jobben din og du trenger ikke bruke det i mot meg.

 

Din egen uvitenhet trenger ikke gå utover andre. Spesielt ikke hvis du allerede har fått flere gode råd om hva du bør gjøre.

 

 

Edit: Leif.

6737431[/snapback]

 

For meg høres du ut som en furten og sur kunde som ikke vet bedre og klager på noe selger har "glemt" å opplyse om. En selger (ja, jeg jobber selv innenfor yrket) kan IKKE  opplyse alt til kundene. Det går bare ikke, tidsmessig og hensiktsmessig. Blir som å klage til bilselgeren når bilen din har flatt batteri og du sier "men bilen har vel batteri fordi at den skal kunne starte?!"

 

Jeg trakk egentlig konklusjonen her. Du omtaler meg som en furten kunde. Utifra dette kan jeg si at du er drit lei kunder som klager. Selger har ikke "glemt å opplyse". Selger har opplyst, og opplysningen passer ikke. Å trekke fram bileksempelet blir egentlig helt tåpelig her. Jeg vil helle trekke linken mellom å gi en pris på 10 000 for et kamera, med linse, og så ende opp med et kamera uten linse. For det er det som har skjedd her. Jeg har betalt for en vare med en funksjon, jeg ikke har fått, eller er defekt.

 

Mr.lee

edit: sDerimot håper jeg at trådstarter innser at han aldri vil få ett kamera som her helt resistant mot støv på sensor, selv om han muligens har retten på sin side i akkurat denne saken (forutsatt at selger virkelig lovet ham at han aldri ville få problemer med støv) smile.gif

Ja, har jo skjønt det, men 5 dager er vell litt i minste laget?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Gir Sony garanti på at CCD'en aldri vil bli belemmet med støvproblem?? Hvis de ikke gir en slik garanti, men beskriver mekanismen som en alternativ måte for støvfjerning, tror jeg nok ikke garantien dekker dette. Men det burde være en grei sak å fjerne det manuelt hos forhandler.

6737518[/snapback]

 

Ja, nemlig.

Og prisen på dette renseutstyret er?

Kan jeg derfor få lov å si at når jeg betaler 10 000 kroner for et kamera, som skal forhindre dette problemet, ikke holder de målene selger har gitt, at 500kroner + er en pris jeg ikke har lyst å betale etter 5 dagers bruk?

Lenke til kommentar

Nei, 5dager med bruk er absolutt ikke uvanlig. Det hele kommer ann på miljøet du skifter linser i. Om du skifter i ett nært sagt støvfritt rom er det selvsagt mye mindre sannsynlighet for at du får støv på sensor enn hvis du skifter objektiv i nærheten av en blomstereng midt i pollensesongen. Det hele koker ned til tilfeldighet. I dette tilfellet har du vært uheldig (forutsetter at det ER støv på sensor og ikke en produksjonsfeil da... argumentet mitt står uansett)

Lenke til kommentar
Gir Sony garanti på at CCD'en aldri vil bli belemmet med støvproblem?? Hvis de ikke gir en slik garanti, men beskriver mekanismen som en alternativ måte for støvfjerning, tror jeg nok ikke garantien dekker dette. Men det burde være en grei sak å fjerne det manuelt hos forhandler.

6737518[/snapback]

 

Ja, nemlig.

Og prisen på dette renseutstyret er?

Kan jeg derfor få lov å si at når jeg betaler 10 000 kroner for et kamera, som skal forhindre dette problemet, ikke holder de målene selger har gitt, at 500kroner + er en pris jeg ikke har lyst å betale etter 5 dagers bruk?

6737553[/snapback]

 

Jeg stoler aldri på selgere, spes ikke på de store kjedene (Elkjøp, Lefdal etc) og er også forsiktig med å stole for mye på selgere i fotobutikker. Jeg kjøpte min D50 på i et av de store fotokjedene i Norge, selgeren der kunne opplyse at D70s var det samme kameraet som D50, men med et annet kitobjektiv. Selgeren som du hadde med å gjøre har nok formulert seg litt klumsete vedr lovnader om støvfri CCD, men uansett burde du, etter min mening, få fjernet støvet hos forhandler GRATIS.

Lenke til kommentar
Gir Sony garanti på at CCD'en aldri vil bli belemmet med støvproblem?? Hvis de ikke gir en slik garanti, men beskriver mekanismen som en alternativ måte for støvfjerning, tror jeg nok ikke garantien dekker dette. Men det burde være en grei sak å fjerne det manuelt hos forhandler.

6737518[/snapback]

 

Dette har ingenting med hva Sony lover i sine produktmanualer eller garantier. De har nok dekket seg 110% på slike punkt. Dette har med den norske forbrukerkjøpsloven og en selger uten peiling som lover mer enn produktet i utgangspunktet klarer å levere. Da er det selger som har ansvaret for å rette opp, fordi forbrukeren tar utgangspunkt i at selger ikke lyver til ham og kjøper kamera i god tro på at det aldri vil ha problemer med støv fordi selgeren lovet det.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gir Sony garanti på at CCD'en aldri vil bli belemmet med støvproblem?? Hvis de ikke gir en slik garanti, men beskriver mekanismen som en alternativ måte for støvfjerning, tror jeg nok ikke garantien dekker dette. Men det burde være en grei sak å fjerne det manuelt hos forhandler.

6737518[/snapback]

 

Dette har ingenting med hva Sony lover i sine produktmanualer eller garantier. De har nok dekket seg 110% på slike punkt. Dette har med den norske forbrukerkjøpsloven og en selger uten peiling som lover mer enn produktet i utgangspunktet klarer å levere. Da er det selger som har ansvaret for å rette opp.

6737750[/snapback]

 

Jeg mener dette handler om uheldige formuleringer fra selgers side, rettere sagt manglende presisjon i budskapet. Kan ikke et slikt tilfelle lett utvikle seg til å bli påstand mot påstand? Eller har kunden alltid rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...