Gå til innhold

"Drit på linsa"- Sony A-100


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte forrige helg A-100, som har fungert kjempebra fram til nå. MEN for 10 minutter siden skulle jeg ta et bilde bare for å teste noe. Endte da opp med en sort flekk på bildet. Jeg har sjekket linsen, som ikke har noen sort "merke", og kameraet har jo også anti-dust. Jeg har ingen anelse om hva dette kan være. Skal jeg bare levere kameraet og si at det var sånn, eller hva gjør jeg?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endte da opp med en sort flekk på bildet. Jeg har sjekket linsen, som ikke har noen sort "merke", og kameraet har jo også anti-dust.

Ser ut som en støv, gitt.

Er redd for at antidust ikke er noen garanti mot støv, men kun en liten ekstrahjelp.

 

Dersom støvet er litt fuktig for eksempel, tro jeg det skal mer til enn litt risting for å få det vekk.

Lenke til kommentar
Endte da opp med en sort flekk på bildet. Jeg har sjekket linsen, som ikke har noen sort "merke", og kameraet har jo også anti-dust.

Ser ut som en støv, gitt.

Er redd for at antidust ikke er noen garanti mot støv, men kun en liten ekstrahjelp.

 

Dersom støvet er litt fuktig for eksempel, tro jeg det skal mer til enn litt risting for å få det vekk.

6735498[/snapback]

 

Da ringer jeg å ber om nytt. Her er jeg lovet noe, jeg ikke fikk :)

Lenke til kommentar
Da ringer jeg å ber om nytt. Her er jeg lovet noe, jeg ikke fikk :)

Litt nysgjerrig nå... Hva lovet de?

Dersom de har lovet 'aldri støv på sensoren' så kan det bli mye bytting :ermm:

6735568[/snapback]

¨

Ja, ikke sant? :p

Hehe, nei, fikk beskjed om at ødelagte bilder pga støv på sensoren ville ikke oppstå. Det er det jeg har fått beskjed om, og hvis det ikke er sånn, så står ikke jeg for rensingen av sensoren...

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant? :p

Hehe, nei, fikk beskjed om at ødelagte bilder pga støv på sensoren ville ikke oppstå. Det er det jeg har fått beskjed om, og hvis det ikke er sånn, så står ikke jeg for rensingen av sensoren...

Oi oi oi...

Tror noen har lovt noe de kan få problemer med å holde :roll:

6735719[/snapback]

Japp. Forbrukeren har alltid rett...

 

Slå av og på kameraet, kanskje brikken klarer å riste av seg støvet ved påfølgende forsøk. Såvidt jeg har forstått slås anti støv mekanismen seg på i det man slår av kameraet.

6735807[/snapback]

 

Done Done Done Done....

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har hatt av objektivet etter at du satte det på så synes jeg det var voldsomt mye støv. Hvis ikke støvrensesystemet greier å kvitte seg med det så kan man lure litt siden det er unormalt med så mye støv på et helt nytt kamera selv uten rensesystem. Les igjennom bruksanvisningen og se hva det står om støv og rensing der.

post-13911-1156433316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har hatt av objektivet etter at du satte det på så synes jeg det var voldsomt mye støv. Hvis ikke støvrensesystemet greier å kvitte seg med det så kan man lure litt siden det er unormalt med så mye støv på et helt nytt kamera selv uten rensesystem. Les igjennom bruksanvisningen og se hva det står om støv og rensing der.

6735831[/snapback]

 

Jeg vet egentlig ikke hva problemet er, men som du ser, så er det jo ikke rent lite det er snakk om...

 

Prøvde nå med standard objektivet, og ikke 70-300 linsen, og da så jeg det bare enda bedre...

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å riste stivnete sausflekker av et middagsfat og så kan du prøve å riste brødsmulene av et annet middagsfat så finner du ut hva du står igjen med. Fuktige støvobjekter som pollen er noe du får leve med, det GÅR IKKE å riste bort og er naturlig på dette årstiden.

 

Du trenger en våtrens med swabs og heptan.

 

 

/R

Lenke til kommentar
Kort sagt - JA!

 

Sensor Swab nr 2 (JP, fotovideo m.fl) og en flaske Heptan på apoteket fikser saken. Du har ingenting å klage på ovenfor selgeren når det gjelder fuktige støvobjekter. Sånt må man bare ta som en følge av å bruke speilrefleks.  :yes:

6735986[/snapback]

 

Ikke når du er blitt lovet et kamera uten dete problemet. Jeg ringte nettopp til Oslo, og der sa de at det var selgers feil. Kort sagt; det skal ikke skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...