Gå til innhold

Er dette en ok deal? (EOS350D)


Anbefalte innlegg

Samboeren min har vært på Fotovideo i møllergata og kjøpt EOS 350D. Men i stedet for å kjøpe kit'et kjøpte han med en Sigma linse 15-50mm f 3.5-5.6.

Dette betalte han 6500 for. Han i butikken sa denne linsa var et lite hakk bedre en den dårlige kit-linsa.

Hva tror dere som kan litt om dette? Er det en ok deal, eller kunne han like gjerne kjøpt standard kit??

Takker for svar! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå de siste dagene han har kjøpt 350D? Fikk han opplyst om at den ville gå ut og bli erstattet av et nytt og bedre kamera innen kort tid (i dag)? Riktig nok litt dyrere enn 350, men likevel.

Kjenner ikke til Sigmaen, men om den kun er et lite hakk bedre tviler jeg på jeg hadde anbefalt det samme. 15-50? Finnes noe sånt?

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Regner med at du mener Sigma 18-50 f3,5-5.6?

 

Det objektivet koster alene det samme som kit-objektivet, men siden den kit-løsningen selges dyrere betyr det mest sannsynlig at selgeren har klart å selge opp på noe som gir mer fortjeneste inn i kassa.

 

Tror ikke det vil være så stor forskjell på de to objektivene, er verre at pakken koster 600kr mer enn den originale. Om Sigma-objektivet er verdt den prisforskjellen vet jeg ikke da jeg ikke har brukt det. Kanskje noen andre på forumet har det...?

 

Sigmaen får blandede kritikker på fredmiranda.com, men det virker som den er i samme klasse som Canon 18-55..

Lenke til kommentar
Regner med at du mener Sigma 18-50 f3,5-5.6?

 

Det objektivet koster alene det samme som kit-objektivet, men siden den kit-løsningen selges dyrere betyr det mest sannsynlig at selgeren har klart å selge opp på noe som gir mer fortjeneste inn i kassa.

6735550[/snapback]

Ja objektivet koster alene det samme som kit objektivet, men nå er det vel heller ingen som kjøper kit objektivet uten kamera. Så denne prisen er bare en symbolsk pris som er satt på det, muligens for å få kitet til å virke som et bedre tilbud enn hva det er . Kit objektivet levert i kitet koster derimot bare et par hundre kroner mer enn kameraet levert uten kitobjektivet, denne prisen er nok nærmere objektivets egentlig verdi enn hva den blir solgt i butikken for alene.

 

Sigma objektivet er en nok god del bedre enn kitobjektivet, PMnormal er vel den eneste personen har eid begge to og han er i hvertfall ganske klar på at sigma 18-50mm er et langt bedre objektiv.

Lenke til kommentar

fotovideo er importør av sigma, så det kan jo være en grunn. Det de har absolutt best fortjeneste på er ihvertfall sigma. På en annen side betalte han ikke mye for linsa, den er uansett ikke veldig spennende eller bra så sikkert en helt grei deal og start, men ikke bedre enn det.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Jeg mente selvfølgelig 18-50mm.

Jeg er klar over at canon lanserte 400D i dag, men dette vil bli en god del dyrere, og i og med at jeg foreløpig er helt amatør, vil jeg tro at 350 er helt helt godt nok kamera for meg.

Ut i fra det de fleste skriver her regner jeg med at den dealen han fikk var helt grei. Verre var det at det var ripe på lcd-skjermen.... :thumbdown:

Skal byttes i morgen....

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen. Jeg mente selvfølgelig 18-50mm.

Jeg er klar over at canon lanserte 400D i dag, men dette vil bli en god del dyrere, og i og med at jeg foreløpig er helt amatør, vil jeg tro at 350 er helt helt godt nok kamera for meg.

6736822[/snapback]

 

Helt amatør? Enten er du amatør eller så er du profesjonell eller semiprofesjonell (henoldvis at du lever av å være fotograf (proff) eller tar noen fotoppdrag for å spe på inntekten (semipro). Om man er amatør eller proff har altså lite med ferdigheter eller utstyret (generelt har selvsagt proffer bedre utstyr og ferdigheter), men de fleste her altså 100% amatører uansett hvor flinke fotografer vi måtte være da det å være proff eller amatør ikke har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Helt amatør? Enten er du amatør eller så er du profesjonell eller semiprofesjonell (henoldvis at du lever av å være fotograf (proff) eller tar noen fotoppdrag for å spe på inntekten (semipro). Om man er amatør eller proff har altså lite med ferdigheter eller utstyret (generelt har selvsagt proffer bedre utstyr og ferdigheter), men de fleste her altså 100% amatører uansett hvor flinke fotografer vi måtte være da det å være proff eller amatør ikke har noe med dette å gjøre.

6737089[/snapback]

 

Hva menes med dette? Hadde dette noe med spørsmålet jeg stilte å gjøre?

Skjønner ikke helt poenget med slike svar.......

Lenke til kommentar

Støtter deg i din undring pictureperfect:). Hvor den tilbakemel kom fra eller hva hensikten var er litt vansklig å si. Kan noen har pirka og pest fælt på modin idag, og han fant ut han måtte sende det videre. Da er det isåfall greit å gjøre det fra en PC:)......eller kanskje han bare er wesserbisser....

 

....faen, sikkert ingen som kommer til å tro uttrykksfeilen er en felle i ettertid, så får vel røpe meg, pleier å funke bra ihvertfall:).

Lenke til kommentar
Støtter deg i din undring pictureperfect:). Hvor den tilbakemel kom fra eller hva hensikten var er litt vansklig å si. Kan noen har pirka og pest fælt på modin idag, og han fant ut han måtte sende det videre. Da er det isåfall greit å gjøre det fra en PC:)......eller kanskje han bare er wesserbisser....

 

....faen, sikkert ingen som kommer til å tro uttrykksfeilen er en felle i ettertid, så får vel røpe meg, pleier å funke bra ihvertfall:).

6737366[/snapback]

 

He he, det kan være ja. Lar meg sjelden provosere av slike svar, men Modin sitt fikk jeg ikke helt taket på.... :hmm:

...tok uttrykksfeilen din forresten :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror ikke det vil være så stor forskjell på de to objektivene, er verre at pakken koster 600kr mer enn den originale. Om Sigma-objektivet er verdt den prisforskjellen vet jeg ikke da jeg ikke har brukt det. Kanskje noen andre på forumet har det...?

 

Sigmaen får blandede kritikker på fredmiranda.com, men det virker som den er i samme klasse som Canon 18-55..

Det er en stor test av kitobjektiver og tilsvarende 3. partsobjektiver i siste nummer av 'Practical Photography' (september 2006).

 

Canon 18-55 får 2 av 5 stjerner på billedkvalitet, 3 av 5 totalt, og kommentaren 'A very disappointing result from Canon.'

 

Sigma 18-50 får 4 av 5 stjerner på billedkvalitet og totalt, og det nevnes at den føles mer solid enn sammenlignbare objektiver.

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen. Jeg mente selvfølgelig 18-50mm.

Jeg er klar over at canon lanserte 400D i dag, men dette vil bli en god del dyrere, og i og med at jeg foreløpig er helt amatør, vil jeg tro at 350 er helt helt godt nok kamera for meg.

6736822[/snapback]

 

Helt amatør? Enten er du amatør eller så er du profesjonell eller semiprofesjonell (henoldvis at du lever av å være fotograf (proff) eller tar noen fotoppdrag for å spe på inntekten (semipro). Om man er amatør eller proff har altså lite med ferdigheter eller utstyret (generelt har selvsagt proffer bedre utstyr og ferdigheter), men de fleste her altså 100% amatører uansett hvor flinke fotografer vi måtte være da det å være proff eller amatør ikke har noe med dette å gjøre.

6737089[/snapback]

 

"Helt amatør" er en talemåte! Et knallfriskt innlegg, Modin!

Lenke til kommentar

"Helt amatør" er en talemåte! Et knallfriskt innlegg, Modin!

6737860[/snapback]

 

Jepp, mange knallfriske innlegg her, som har mye med det jeg spurte om å gjøre.

Talemåte eller skriftmåte, dette er da et uformelt forum, ikke en norskeksamen....

eller?

6737979[/snapback]

 

Nei, helt enig med deg:) . Men jeg har inntrykk av at det er en del pedanter i dette forumet.

Lenke til kommentar

Må bare beklage, var ikke meningen å krangle er klar over at ordet amatør er alment brukt for det å være uerfaren. Men det har egentlig ingen verdens ting med å være uerfaren, bare det faktum at man ikke har det som yrke. Derfor er det slik at en fyr som har drevet aktivt med foto 40 år og kanskje til og med har hatt det som yrke tidligere, men nå har blitt pensjonist og har det som hobby ikke er noe mindre fotoamatør enn en person som kjøpte sitt første kamera i går. Amatørfotograf betyr bare at foto er hobbyen din og ikke yrket ditt. Derfor blir det helt feil når nybegynnere kommer å sier jeg er helt amatør fordi de har lite greie på foto, det er bedre å si man er en uerfaren amatør (for amatør er du jo uansett hvor flink du måtte være så lenge foto ikke er yrket ditt).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kittet med Canon 18-55 for en stund siden, og er ganske overbevist om at du har gjort et meget bra kjøp. Sigmaen er sikkert ikke noen racer den heller, og Fotovideo har helt sikkert veldig bra avanse på den. Men bare det å slippe det utrolig lusne objektivet fra Canon er verdt de ekstra pengene alene.

 

Jeg tror du (samboeren din) har gjort et godt kjøp. Fotovideo er ikke lurefanter, de liker heller at kundene er fornøyde og kommer tilbake (det er i alle fall min erfaring).

Lenke til kommentar

Når det gjelder et kit-objektiv, uansett kamerapakke, så selges denne billig fordi det er et tilbud fra produsenten (nikon, canon, etc.). Når en butikk selger en pakkeløsning med et annet objektiv, så er dette butikkens tilbud, og de vil tjene mer på dette enn å selge med kit-objektiv.

 

Hva angår objektivet du spør om, har jeg ingen ting jeg skulle ha sagt, da jeg ikke har benyttet meg av noen av de nevnte objektivene.

 

Lykke til med fotograferingen!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...