Gå til innhold

Hvordan skrive av mva i firma?


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er selvsagt en del av mva - regnskapet.

 

 

Husk at garantiordningen ikke er de samme ved firmakjøp som ved forbrukskjøp.

 

Ikke sikkert du sparer stort allikevel mener jeg.........

 

jeg skal ha en SE P990 og sparer 1500 kroner på prisen på den i tilleg til at jeg har overført mobilabonementet på firmaet.. så blir iallefall noe å spare.

Lenke til kommentar
Dette er selvsagt en del av mva - regnskapet.

 

 

Husk at garantiordningen ikke er de samme ved firmakjøp som ved forbrukskjøp.

 

Ikke sikkert du sparer stort allikevel mener jeg.........

 

jeg skal ha en SE P990 og sparer 1500 kroner på prisen på den i tilleg til at jeg har overført mobilabonementet på firmaet.. så blir iallefall noe å spare.

6735704[/snapback]

 

Dersom den ikke ryker etter 3 måneder er det noe å spare ja ;) hehe .....

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Jeg har nettop startet firma hvor jeg blandt annet skal kjøpe mobil gjennom. Jeg har hørt at en kan få skrevet av/levert tilbake mva når en gjør dette. noen som vet om det er spesielle skjema for dette eller om dette skjer automatisk når en leverer regnskapet?

6735229[/snapback]

For å få utlingnet merverdiavgiften er du avhengig av å være registrert i merverdiregisteret. Du har momsplikt dersom du i løpet av de siste 12 månedene har til sammen har hatt en omsetning på over kr. 50.000.

 

Sånn praktisk får fimaet ikke tilbakebetalt noe merverdiavgift, men slipper å betale alt de har krevd inn (Inngående mva - Utgående mva). Selger du ikke varer for en større sum enn hva du kjøper for vil du derfor ikke få "tilbakebetalt" merverdiavgiften.

Lenke til kommentar
Husk at garantiordningen ikke er de samme ved firmakjøp som ved forbrukskjøp.

6735399[/snapback]

Du mister også 30-dagers angrerett ved firmakjøp.

6750725[/snapback]

Angrefristen er 14 dager. Se forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonstid etc er svært mye kortere ved firmakjøp (avhenger av salgsstedets vilkår ettersom vilkårene kan avtales fritt ved salg til bedrifter).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Husk at garantiordningen ikke er de samme ved firmakjøp som ved forbrukskjøp.

6735399[/snapback]

Du mister også 30-dagers angrerett ved firmakjøp.

6750725[/snapback]

Angrefristen er 14 dager. Se forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonstid etc er svært mye kortere ved firmakjøp (avhenger av salgsstedets vilkår ettersom vilkårene kan avtales fritt ved salg til bedrifter).

6751663[/snapback]

 

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder IKKE ved bedriftskjøp :)

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Jeg har nettop startet firma hvor jeg blandt annet skal kjøpe mobil gjennom. Jeg har hørt at en kan få skrevet av/levert tilbake mva når en gjør dette. noen som vet om det er spesielle skjema for dette eller om dette skjer automatisk når en leverer regnskapet?

6735229[/snapback]

Ser du har fått endel svar allerede, men kan kanskje komme med litt flere detaljer.

 

For å kunne få fradrag for mva i innkjøp må du være med i mva-manntallet. For å bli registrert der kreves det normalt en omsetning på 50.000,- først. Du kan også søke om forhåndsregistrering. Endel info finner du her: http://www.spor-oss.no/kap2/spm232.html

 

Normalt leverer du en egen MVA-oppgave hver annen måned, der du oppgir hvor mye du har solgt for (omsetning), og hvor mye MVA du har betalt på innkjøp. Deretter får du enten refundert differansen til konto, eller du må betale differansen, avhengig av om MVA på omsetning eller innkjøp er det største beløpet. Har du omsetning under en million pr år kan du også søke om å få MVA-oppgjør en gang årlig. Det "normale" vil være å måtte betale inn litt MVA hver gang, siden det vanligvis er meningen at man faktisk skal tjene penger.. :)

 

Innrapporteringen gjør du via ALTINN (www.altinn.no). Dersom du er med i MVA manntallet skal du oppgi MVA etter organisasjonsnummeret; "NO 987 654 321 MVA".

 

Et problem er i starten, når omsetningen er lav. Selger du da til bedrifter vil ikke disse ha mulighet for å trekke fra MVA fra innkjøp fra deg, siden du ikke er MVA registrert. Mulig dette kan ordnes med forhåndsregistrering.

 

Noe som også kan være verdt å huske på er at bedriftsinnkjøp stiller vesentlig dårligere når det kommer til rettigheter. Maks 2 års reklamasjon (om jeg ikke husker feil), f.eks. På den annen side kan det godt hende det er verdt det, om du får igjen mva'en, som jo tross alt utgjør 20% av totalprisen og innebærer et kurant "prisavslag" i forhold til privatkjøp.

 

Vær også obs på at det er "meningen" at du etter hvert skal gå med overskudd. År etter år med underskudd og mva-utbetalinger kan få skattemyndighetene til å reagere. Detter du under omsetning på 50.000,-/år vil du etter noen år bli "sparket ut" av mva-registeret.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...