Gå til innhold

lydkort som funker på PC fra 94 med win95


Anbefalte innlegg

Nå som jeg har gått fra win98 til Xp på PC'en min så er det en del spill jeg spiller som ikke funker.

 

nei, er ikke intresert i DOS-box eller lignende. Jeg har nemlig en Compaq fra 94. Den har 75mhz pentium CPU og minne er oppgrader fra 8 til 74mb(overkill :w00t: ).

 

probleme mitt er:

 

Pc'en kom med win 3.11, og da det ble innstalert win 95 så sluttet lydkortet å funke skikkelig. Jeg får noe lyd i noen spill, men ikke altid. Noen ganger er det f.eks lyder som slåing med sverd osv, men ikke musikk.

 

Jeg regner det å finne en driver til det jeg har som umulig. De gamle win3.11 diskettene er borte...

 

Finnes det noen lydkort i dag som kan brukes på en så gammel PC med win95? Eller er det noen som har noe liggende, med driver cd/floppy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste for den maskinen er nok Windows 95 / 98. Har selv prøvd XP på 75 MHz, og det gikk ikke akkurat unna, selv med 256 MB minne. Nei, installer 98 igjen du. For å finne ut hvilket lydkort du har, kan du bruke DOS-programmer som f.eks. HWiNFO og AIDA16, som kan lastes ned fra linken under. Everest kan du evt. også bruke.

 

HWiNFO

Everest

AIDA16

Endret av Diverse
Lenke til kommentar

Er en ekstra pc ja :)

 

Må ha xp på den "nye"(seks år gammels den å), fordi søstra mi må bruke iTunes til mp3spillern sin...

 

Jeg kjører Windows spill. Daggerfall, Warcraft2, Dogfight, etc... men også DOS spill som LHX, Ishar3, Strike commander(om jeg får løst problemet med manglende dos memory)

 

I LHX og Ishar3 har jeg faktisk noe lyd... PC speakeri førstnevnte...

 

Må rydde vekk et sterioannlegg som står midlertidig på pulten min, så skal jeg få funnet ut hva slags lydkort det er. Vet at det er onboard i det miste...

Lenke til kommentar
Er en ekstra pc ja :)

 

Må ha xp på den "nye"(seks år gammels den å), fordi søstra mi må bruke iTunes til mp3spillern sin...

 

Jeg kjører Windows spill. Daggerfall, Warcraft2, Dogfight, etc... men også DOS spill som LHX, Ishar3, Strike commander(om jeg får løst problemet med manglende dos memory)

 

I LHX og Ishar3 har jeg faktisk noe lyd... PC speakeri førstnevnte...

 

Må rydde vekk et sterioannlegg som står midlertidig på pulten min, så skal jeg få funnet ut hva slags lydkort det er. Vet at det er onboard i det miste...

6739762[/snapback]

 

Jeg har over det siste halvåret gradvis bygget opp en dedikert PC til Win9x/DOS bruk. Vil si jeg har god kunnskap om slike gamle komponenter. Et meget godt lydkort som fungerer supert både i Win9x og i 'real mode' DOS er AWE64 Gold. Har også meget god lydkvalitet (RCA og SP-DIF lydutganger). Fant et splitter nytt, ubrukt eksemplar på eBay.

 

http://cgi.ebay.com/Creative-Sound-Blaster...1QQcmdZViewItem

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Hvordan ser dette ut?

http://cgi.ebay.com/Creative-Labs-Sound-Bl...1QQcmdZViewItem

 

Litt annet tall på modelnavnet... 20$ mindre i porto.. Venter på svar om det følger med drivere, et viktig del av greia...

 

edit:

mener å ha funnet win 95drivers hos creative, så da er det nok i boks!

6741174[/snapback]

 

Forskjellen mellom dette kortet og AWE64 Gold er mindre onboard minne (512KB vs 4MB), ikke RCA og S/PDIF utganger og dermed litt dårligere SNR. Tror alikevel det kortet skal duge helt fint til spillbruk. Billig var det også

 

"The difference is that one is an AWE 64 Value and the other is an AWE64 Gold.

Check out www.creativelabs.com for specifications. The Gold has 4Mb of RAM (vs

512K on the Value), slightly better s/n ratio, gold plated RCA connectors, and

S/PDIF output. "

http://groups.google.com/group/comp.music....69e4f07a4f91088

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...