Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Små rustflekker på ny bil, snart 2 år.. Garanti?


_Daniel_

Anbefalte innlegg

Hei, Muttern har en Skoda Superb, og på den ene hjulbuen har noen lagd en litt dyp ripe.. så en dag før jeg vasken den så jeg at det var noe små rustflekken der..

Også ca 20 cm unna der den skaden med rustflekken var var det også noe små rustflekker, det er ikke noe møkk eller noe. Så etter noen uker igjen når jeg vasket bilen så jeg plutselig de samme flekkene på buen over bakdøra oppover mot taket på andre siden av bilen der hvor de andre flekkene er.. Så lurer på om dette er lakkpest eller noe?? Noen som har erfaring?

 

Har sendt mail til Skoda om dette, de sa det var bare og kjøre bilen til verksted til VW på Ryen i Oslo også kunne noen fagfolk se på det, har enna ikke gjort det.. Men lurer på om dette går på garanti.. Er jo noe sånt 10 eller 12 års garanti på rust, men så hørte jeg naboen sa dette gjalt bare gjennomrustning. Så ble usikker..

Men så er det noe 3 års nybilgaranti.. Men fant ikke noe med rust under der..

 

Noen som veit om dette kan være lakkpest, og om dette da vil gå på garanti siden bilen er under 2 år gammel?

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare lakkflekkene heller... vasket bilen istad.. merket små nupper også enkelte steder.. og dette er vel bobler under lakken??

Og de rustflekken sitter i lakken, det er ikke no sånne dumper på dem lissom så det ser ut som om det er kommet på senere...

Men som du sier at det kan være steinsprut, det tror jeg ikke...

Har aldri sett noe stein sprut som har kommet på buen fra taket neddover til bagasjelokket lissom.. Det går jo neddover og hva er sjangsene for og få steinsprut flere steder i lakken flere steder rundt på samme sted?

 

Men PerB sa: "Tilvarende ved andre ytre lakkskader og stensprutskader." Hva vil det si? Vil det si at det ikke går på garantien selvom det er lakkpest pga det er rust inne i en ripe på bilen? Dette er jo latterlig såfall hvis det er det.. Hvis det er lakkpest, da vil jo lakken flasse av ettervært..?

 

Som sagt, det kan umulig være steinsprut, umulig være jernbiter som har rustet seg fast og det er i tillegg til det er det også smånupper... Dette gikk ikke bort etter polering heller..

Så hva kan det være??

Lenke til kommentar

Du nevner "smånupper"... Gjelder dette ved skjermer og under list på sidene? Isåfall er det bare en kombinasjon av asfalttjære og piggdekkstøv det er snakk om, som lar seg lett rubbe vekk.

 

Selv om du kanskje ikke har pikkdekk selv, så er det mange andre som har det. Jernpigger som treffer tørr asfalt i stor hastighet spruter små varme metallpartikler som fester seg på utsiden av lakken din. Kast på salt, snø, slaps og vann så korroderer dette.

 

*edit: lære seg å lese kanskje? Du skrev "på buen fra taket neddover til bagasjelokket"

My bad...

 

Alikevel, har bilen vært i nærheten av noen som har jobba med vinkelsliper, sveiseapparat eller tilsvarende? Det kan være sånn sprut som har kommet på den. Litt vanskelig å si uten å ha sett åssen det ser ut.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Du nevnte en dyp ripe. Rust i denne ligger klart utenfor rustgarantier.  Tilvarende ved andre ytre lakkskader og stensprutskader.

6734621[/snapback]

 

Skal vel ikke ruste fordet!

Jeg har høl i bagasjelokket, igjennom lakken.

Ruster faen ikke.

Nye biler skal ikke ruster!

6739966[/snapback]

Så lenge det er skader ned til bart metall (jern) vil det ruste. Dette selv om hullet er mikroskopisk. Blandingen vann/salt kommer til overalt. Du sier du har hull gjennom bagasjelokket. Et hull gjennom en bagasjelokket vil nødvendigvis også gå gjennom lakklaget på bagasjelokket. Selve hullet ruster ikke (er ingenting som kan ruste) men kantene mot åpent jern vil ruste. Husk, Alt jern ruster. Det finnes imidlertid stållegeringer (rustfritt stål) som ikke ruster.

Lenke til kommentar
... vasket bilen istad.. merket små nupper også enkelte steder..

6737077[/snapback]

Små "nupper" i lakken på steder det normalt ikke kommer stensprut/asfaltsprut e.l. kan være forårsaket av partikler fra trær du har parkert under. Disse kan være seie og feste seg godt til lakken.

Lenke til kommentar
OKey.. Men bilen har ikke stått inærheten av noe vinkelslpinig osv.. Men det med nuppene.. Det er ikke asfaltkjære eller hva det heter.. Jeg har prøvd med sånn avfettnings greie som fjerner asfaltkjæra der, men det fungerte ikke.. Så vet ikke hva det kan være..

6744038[/snapback]

 

Ikke at jeg betviler at du har prøvd, men hva og hvordan har alt og si. Jeg driver et bilpleiefirma og er borti sånne ting til daglig. Har stadig folk komme innom etter å ha prøvd bensinstasjonens "superavfetting" rope fortvilet "ingenting virker", hvorpå jeg spyler sånt rett av i vaskehallen min.

 

Jeg vil virkelig råde deg til å la en fagmann ta en titt på det, han (eller henne i frykt for på få OTTAR på nakken) kan garantert fortelle deg hva det er og hvordan det skal fåes vekk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...