Gå til innhold

Rense speil for støv med klut?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått så mye støv på speilet, at d meste av etterbehandling i PS består i å fjerne "støvflekkene". Jeg kjøpte meg en ørepumpe, og foretok en sensor-rens, men det løste ikke problemet. Jeg kikket nermere på speilet, og ser da at det er masse støv her. Jeg fikk ikke fjernet det ved å bruke pumpa, så jeg lurte på om det er å anbefale å bruke en fiberklut, eventuellt en q-tip, for å forsøke å fjerne det verste? (gjelder en Canon 350D)

Mvh Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støv på speilet påvirker ikke bildet, så jeg ville latt det være...

Jeg ville ihvertfall ikke berørt det med såpass grov redskap som klut eller Q-tips.

6734329[/snapback]

 

Så det er mest sannsynlig mer støv på sensoren? Hva kan jeg gjøre med dette? Kjørte som sagt sensor-rens programmet, men slik jeg forstår det, er alt som skjer at speilet løftes opp slik at man kan bruke luft til å blåse den ren..?

 

Thomas

Lenke til kommentar

Ville antakelig levert det inn til "Serviceproffen" for rens.

Det er fast pris og ganske dyrt, men de har en spesiell rigg som trekker ut alt støvet, deretter renses bildebrikken.

Du kan høres ut som du har veldig mye støv inne i kamerahuset. Selve rensen bør også utføres i mest mulig støvfritt miljø, paradoksalt nok kan en rens av bildebrikken medføre at det kommer masse støv inn i kamerahuset.

Det er også best å være forsiktig med objektivene man putter på også, å blåse dem rene for støv. Holder man kamerahuset vannrett eller vendt nedover kan en videre hjelpe litt på dette.

Lenke til kommentar
Har lest et sted at en slik "ørepumpe" ikke er noe særlig å bruke for å blåse bort støv
Å blåse bort støv har vært gjort med hell i mange tusen år så det er ikke noe å frykte der. Hvis man skal ha det 100% rent så er det klart at det ikke nytter. Men da nytter det heller ikke å bytte objektiv eller å ta bilder bortsett på inne i fabrikken der de lager bildebrikken.
Lenke til kommentar

Har fått løsning på problemet:) Jeg tok med kameraet til Preus her i Tromsø, og forklatre problemet. De tok kameraet ogblåste brikken ren med trykkluft. Tok bilider for å sjekke om støvet var bort, og så vidt jeg kan se, er alt borte:) De tok ikke et rødt øre for dette, så det var jo trivelig

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...