Gå til innhold

energioverskudd i norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Energi overskudd...?

 

Snakker du om strømproduksjon..?

Overskuddet er jo bare om sommeren, om vinteren kjøper vi strøm fra utlandet, russisk kull produsert strøm foreksempel...

6734032[/snapback]

oki skjønner hva du mener, men hva vil overskuddet vi selger til andre land gjøre med miljøet i norge?

Lenke til kommentar

Norge produserer mesteparten av strømmen i vannverk, og noen vinnmøller, men de er jo så ineffektive at vann er den største kilden...

 

Så det du må se etter er jo inngrepene som blir gjort i norske vann, hvordan de tapper ned innsjøer og måten dette påvirker fisk og naturen...

 

Etter vannet har gått forbi turbinen så er vannet blitt kanskje en halv grad eller noe varmere (husker ikke fakta, lenge siden skolebenken) og hvordan den varmen påvirker fiskerogn og laksetrapper og lignende tankeganger...

 

Men, norge har den mest miliøvennlige strømprodusjonen i ?Verden?, og overprodusjonen må til ellers blir reservoarene overfylte...

Solgt strøm = penger til norge as...

Og enda klarer vi ikke holde oss selv med strøm om vinteren, for da er det såklart overforbruk, og ola norman tror ikke hans lyspærer og ovner er noe stor del av forbruket... Om flere hadde tengt Enøk om vinteren... Norske fabrikker bruker jo strøm som små tettsteder... Kunne gjerne sett mere Enøk i bedriftene også..... ;)

 

Bare noen tanker du kan spinne videre på om det er noe skoleoppgave eller noe...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Jeg synes vi burde bygge mye mere vindmøller langs kysten. Ja, man ødelegger noen utsikter, men dæven så mye miljøvennlig kraft vi kunne fått inn.

6734233[/snapback]

Fakta : En moderne normal vindmølle klarer og holde snittelig 420 husstander med normalt forbruk med strøm gjennom et normalt år...

 

Derfor trenger man vindmølleparker på kanskje 80vindmøller for å få dekket ca 35000 hustander... Da begynner det å hjelpe... 80 moderne møller klarer ca 700 GWh i året..

 

Det finnes også noen få gårdsbruk som har egen vindmølle og produserer støm til seg selv og kan selge strøm...

Lenke til kommentar

Jeg syns man burde vurdere kjernekraft. For de som leser teknisk ukeblad var det en veldig interessant artikkel om kjernekraft i dag. Det ble nevnt teknologi som benytter thorium og som er veldig sikkert og genererer mye strøm. I tillegg har vi enorme lagre av thorium i norge og det sies at dette kunne vi brukt i flere tusen år uten å gå tom.

 

Det står et utdrag her: http://www.ukeavisen.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=180184

Lenke til kommentar

vindmøller er heller ikke BARE + med en eneste - i utsikten for oss mennesker...

 

noen flere - :

 

- rotorne bråker.

- rotorne kakker fugler i hodet, blant annet knertet havørn. (det ble jo ikke bra... :p )

- rotorne skremmer rein og andre husdyr om de blir bygd i beitefelt for disse... (sier de som driver reinsdrift)

- de produserer ganske lite strøm i forhold til andre metoder... Derfor vindmølleparker på ti / hundretalls møller... Forskjell på en enslig mølle og å dekke et stort område med hundre stykk.... & pris & vedlikehold...

 

Men til syvende & sist, MEGET miliøvennlig alikevell... :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg synes vi burde bygge mye mere vindmøller langs kysten.

Helst langs sørlandskysten og Oslofjorden, og gjerne nær byer og hyttefelt for å få maksimal uttelling.

6734382[/snapback]

Ja, korte ledninger gir minst tap, så vindmøllene bør ligge så nær forbruker som mulig. Og så er det mange som vil oppdage det dersom en vindmølle havarerer, slik at man kan få varslet rette vedkommende og igangsatt reparasjon umiddelbart.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi burde bygge mye mere vindmøller langs kysten.

Helst langs sørlandskysten og Oslofjorden, og gjerne nær byer og hyttefelt for å få maksimal uttelling.

6734382[/snapback]

Ja, korte ledninger gir minst tap, så vindmøllene bør ligge så nær forbruker som mulig. Og så er det mange som vil oppdage det dersom en vindmølle havarerer, slik at man kan få varslet rette vedkommende og igangsatt reparasjon umiddelbart.

6734405[/snapback]

Er usikker på om det er best, i og med at jeg tror det er mye mere vind fra vest-landet og nodover. Signaltap kan neppe være noe stort problem, tenk bare på hvor mye strøm som handles i dag, over landegrensene og over lange avstander.

 

Når det gjelder møllenes skjemming av utsikt, ser jeg for meg at man tenker på det estetiske også, i oppsettet. En rekke gigantiske vindmøller, i bevegelse, er faktisk ganske tøft og se på. Lei inn noen landskapsarkitekter og få det pent :)

Lenke til kommentar
Er usikker på om det er best, i og med at jeg tror det er mye mere vind fra vest-landet og nodover. Signaltap kan neppe være noe stort problem, tenk bare på hvor mye strøm som handles i dag, over landegrensene og over lange avstander.

 

Når det gjelder møllenes skjemming av utsikt, ser jeg for meg at man tenker på det estetiske også, i oppsettet. En rekke gigantiske vindmøller, i bevegelse, er faktisk ganske tøft og se på. Lei inn noen landskapsarkitekter og få det pent :)

6734560[/snapback]

De sier jo det at det er tap på opptil 30% i strømnettet om vinteren, men jeg tror at mengden vind på vestlandet og nord-norge vil fortsatt veie opp for ulempen med lang fraktvei

Lenke til kommentar
Tror nok at det er nok vind på Sørlandskysten og ved Oslofjorden. Viss ikke, så er det jo bare å bygge flere vindmøller.

6734641[/snapback]

 

Må bare nevne at du skal ha en bra skog med vindmøller for å dekke strømbehovet til et land som norge.. Kjernekraft derimot..

6734678[/snapback]

Klar over det. Er bare "litt" irritert over folk som tror at vindmøller er miljøvennlige. Og de er ikke vakre heller. Men om østlenfingene vil ha vindkraft får de ha det på østlandskysten/fjellet og se hvor "vakkert" det er.

Endret av Superior
Lenke til kommentar
Jeg syns man burde vurdere kjernekraft.

6734347[/snapback]

Absolutt et godt alternativ, men kjernekraft har et fryktelig dårlig rykte etter Tsjernobyl. Forhåpentligvis klarer ekspertene å overbevise politikerne at det går an å drive et kjernekraftverk på en forsvarlig måte.

 

Et problem vil jo være lagring, men vi i Norge er jo så heldige at vi har Svalbard, Bjørnøya, Dronning Mauds Land m.m. ;)

Lenke til kommentar
Energi overskudd...?

 

Snakker du om strømproduksjon..?

Overskuddet er jo bare om sommeren, om vinteren kjøper vi strøm fra utlandet, russisk kull produsert strøm foreksempel...

6734032[/snapback]

oki skjønner hva du mener, men hva vil overskuddet vi selger til andre land gjøre med miljøet i norge?

6734036[/snapback]

Norge tapper alt for mye vann og når etterspørselen stiger må Norge importere strøm fra utlandet = prisen stiger.

Lenke til kommentar
Klar over det. Er bare "litt" irritert over folk som tror at vindmøller er miljøvennlige. Og de er ikke vakre heller. Men om østlenfingene vil ha vindkraft får de ha det på østlandskysten/fjellet og se hvor "vakkert" det er.

6734699[/snapback]

Har du flere eksempler på hvofor de IKKE er milijøvennlige.?

 

Edit : + 1 k i ikke... :blush:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...