Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia 3351 og Linksys WRT54G


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått bredbånd fra Nextgentel og med i pakken fulgte en Netopia 3351. Fra før av har jeg en Linksys WRT54G router som er konfigurert med portforwarding bl.a. til server og ip-telefon. Jeg ønsker derfor å bruke funksjonalitet i denne i stedet for Netopia'n som jeg finner ganske rotete.

 

Har først satt Netopia'n i "bridge mode" ved å følge denne guiden: http://www.ntavados.net/guide/ngt

 

Når jeg nå kobler min Linksys i Netopia (enten WAN eller LAN port) kommer jeg ikke ut på nett og Linkys'n får heller ikke den offentlige IP'n fra Netopia. Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal konfigurere min Linksys. Det kan også være et problem at den er satt til å gå i samme IP-range som Netopia (10.0.0.x).

 

Har lett rundt i mange innlegg her men ikke funnet noen enkel guide.

 

Noen som har en kjapp kokebokoppskrift på vellykket bruk av Netopia 3351 og Linksys WRT54G sammen (med Linksys som router)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fortsatt problemer med å få dette stabilt. Når jeg disablet DHCP på modemet (netopia'n) gikk alt skeis og jeg måtte reset'e og aktivere den på nytt. Hvordan skal min router (linksys) få IP hvis jeg disabler DHCP på netopia'n?

6735293[/snapback]

 

Disable i modemet ditt. Så ser bildet-vedlegget.

Skal vel se noe slik ut på linksysen din. Fyll inn dine opplysninger,så vil jeg tro det blir.

 

(Rett meg Dere andre som har NGT/annen adsl, om det ikke stemmer helt.)

post-58338-1156436101.jpg

Lenke til kommentar

Nextgentel bruker både PPPOE og PPPOA, sistnevnte på min linje. Det betyr vel at jeg ikke kan koble opp med min Linksys router, siden denne ikke støtter PPPOA? Jeg har derfor satt den i automatisk DHCP modus. Har nå DHCP enablet både i Netopia og Linksys, men gjorde om slik at de går på forskjellige IP-nett (Netopia på 10.0.0.x og Linksys på 192.168.1.x). Ser ut til å fungere da.

 

Jeg har imidlertid problemer med min VoIP løsning. Etter at jeg satte min Netopia i "IP Passthrough" modus, skulle det vel ikke være nødvendig med NAT-forwarding på denne? Jeg har forwardet portene som trengt på Linksys'en, og IP-telefonen ringer inn og ut, men det er ingen lyd i noen av endene.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd, men poster likevel et spørsmål her

Jeg har også kjørt gjennom guiden, og fått NGT IP direkte frem til min Linksys WRT54GL med firmware Tomato 1.4, men jeg kommer ikke på internett fra Linksys'en, verken fra LAN eller WLAN. Både Netopia og Linksys står på DHCP.

Hva er det jeg ikke har stilt inn riktig på Linksys'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...