Gå til innhold

"Hjemmestudio" - Diverse ting jeg lurer på :)


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Som Topic sier så er dette her om et slags "hjemmestudio" Det jeg trenger å vite er:

 

Hvilken slags mikrofon trenger jeg for å ta opp Bass/gitar gjennom forsterker, og akkustisk gitar.

Hvilken slags mikrofon trenger jeg for å ta opp vokal.

Hvilket lydkort er å anbefale?

Er det noe krav til pc?

 

Tingen her er at jeg skal kjøpe lydkort, og helst bare en mikrofon, men til nød 2.

Har Sonar som redigeringsprogram så det er ikke noe problem. Vil ha det billigst mulig, uten å få støy og pess når jeg tar opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært litt lettere å skrive noen forslag hvis du skriver litt mer om "budsjettet" ditt. Hva er maksprisen du vil gi for en mikrofon, og hvor mye for et lydkort?

Og hva med rommet du bruker til innspilling? Slipper det inn mye lyd utenfra?

Har du tenkt noe på om du vil ha en kondensatormikrofon eller dynamisk?

 

Hvis du vil ha en kondensatormic i prisklassen under 2000 kroner kan jeg anbefale Studio Projects B1. Jeg har hatt en slik ganske lenge. Har hovedsaklig brukt den til vokal og akustisk gitar (hvor den funker bra), men har også lest i anmeldelser at den fungerer godt til det aller meste.

 

SP B1 hos Procom

 

Ellers kan jeg vel også gjøre som alle andre og anbefale en Røde mikrofon, helst NT-1a eller NT-2a til ditt bruk.

 

Skal du ha dynamisk mikrofon kan det være greit med Shure SM57 som allround, eventuelt også med SM58 til vokal.

 

Forsterkeren burde du jo bare kunne koble til som line, istedenfor å sende den ut i rommet og inn igjen gjennom mikken?

 

Til lydkort ville jeg kanskje gått for M-Audio hvis du er ute etter en økonomiløsning med forholdsvis bra kvalitet. Har du litt mer å rutte med ville jeg kanskje kjøpt RME.

 

Du burde også investere i micpreamp (mikrofon-forforsterker). Skal du ha en så billig som mulig ville jeg gått for ART Tube MP, som jeg tror skal levere rimelig greit.

 

PS: Ta imot meninger fra flere enn meg før du går til innkjøp, jeg har ikke prøvd allverdens mye, så det finnes helt sikkert mange her inne med mer peil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...