Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ting og tang ved min Audi 80


ViVentis

Anbefalte innlegg

Hepp Hepp!

 

Ute i hagan her nå står det en smågammel litt sliten kvinne. Hun er født i 1989 og heter Audi 80. Under toppen er det ikke så mye å skryte av heller. En 1.8 liters motor som fores via forgasser.

 

Denne dama, har noen problemer som jeg vil forhøre meg med dere om.

 

For det første så har varmeregisteret røket. Temperaturmåleren viste 115 grader da jeg merket at kabinen begynte å bli fyllt opp med damp, under køkjøring i sommer. (Merkelig nok falt det ikke noen oksygenmasker ned fra taket, som jeg kunne trekke hardt til meg og plassere over nese og munn).

 

Som de fleste da kan tenke seg så fikk jeg vannmangel ganske kjapt. Jeg fiklet litt borti det og fant på en MacGyver-løsning inntil videre, jeg tok å koblet slangene fra registeret og koblet sammen uten registeret i kretsen. Så var det å kjøpe seg Haynes-bok og operere litt. Fulgte boken til punkt og prikke uten å få ut den helvettes radiatordingsen som sitter bak dash'n og i luftkanaler og gud vet hva. Så nå lurer jeg på om jeg skal få jobben gjort av et verksted, type snapdrive el. Men hva vil prisen sannsynligvis komme på, inkl. deler?

 

En annen ting er at jeg her om dagen kjørte fra Trondheim til Stavanger, turen gikk over valdresfløya og hardangervidda osv, ikke misforstå å tro at jeg råkjørte når jeg sier dette, men jeg lå relativt fort på de dårlige fjellveiene, så jeg bremset kraftig før svinger ol. Men bremsene på bilen er ikke de beste så av og til lå jeg på brems og gass samtidig for å varme opp bremsene litt... Så ankommer jeg Stavanger etter en hel dag på veien, under nedbremsing i lavere hastighet merket jeg at jeg ikke hadde bremseklosser igjen foran, det skrapte og hakket på pedalen.. Nå har jeg selvsagt byttet klosser, men jeg ble litt skeptisk når det kom noen dråper bremsevæske fra den ene sylindern når jeg presset den inn for å få plass til nye klosser. Betyr dette garantert lekkasje?

 

En siste ting er et hjullager bak, er det noe man lett kan bytte selv, eller kreves det spesialverktøy?

 

Beklager lang tekst til korte spm, men er ganske rastlaus akkurat nå.

 

Lykke til med livet folkens! Blikke bedre enn hva du gjør det til sjøl! Heh... Ok ferdig nå, lover!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...