Gå til innhold

Finner ikke ny harddisk >.<


Anbefalte innlegg

Hei, har et problem jeg gjerne skulle ha fikset som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

 

-Jeg har nettopp mottatt en splitter ny Samsumg sata250g HD og var glad og fornøyd til jeg satte den i maskinen.

Jeg starter maskinen igjen - Den finner Samsung250 (eller noe sånt) på den svarte listen over drives når jeg starter, men etter en liten stund så kommer det opp en beskjed om at windows ikke kan starte fordi det "ikke finnes" en harddisk og dermed slås maskinen av igjen og jeg er like langt :(

-Samme problemet (og meldingene) får jeg når jeg f.eks prøver å boote/reinstalere windows home xp når jeg restarter. Da begynner den å sjekke filer (mye rart) helt til den stopper opp og jeg får samme melding om at den ikke finner HD`n :(

 

Kan noen hjelpe meg eller er det hardware feil?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en IDE eller SATA disk?

Hvis det er IDE disk og du deler samme kabel til 2 disker så er det viktig å sette jumpere riktig for master / slave.

6728386[/snapback]

 

Er en sata disk sånn som jeg forstår det.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913

 

Er kun den ene hardisken jeg har atm, de 2 andre jeg hadde fra før er såpåss sletne at jeg rett og slett trengte en ny en :hmm:

-Når jeg var inne på Standard cmos i bios ang master/slave så får jeg kun opp brenner og dvd-rom`n og tar jeg HD detect finner den ingenting :hrm:

Hva er en jumper egentlig? :)

Lenke til kommentar

En "jumper" er en liten "kortslutningsplugg" som du setter inn/på for å koble sammen to pinner elektrisk. Brukes for å fortelle en IDE-harddisk om den skal være Master eller Slave, blant annet.

 

Men du, skal du bruke den nye SATA-disken i tillegg til de to andre (IDE-)diskene, eller prøver du å installere den istedet for de gamle?

 

Hvis du får startet opp systemet ditt uten den nye disken tilkoblet, så kan du jo koble den til når Windows er oppe og går. Kanskje du kan få formattert den på den måten. (SATA-disker er "HotSwappable"; du kan koble dem til selv om strømmen er slått på i PC'en.)

 

Jeg er litt usikker på hvor den feilmeldingen din egentlig kommer fra, om det er fra Windows eller fra BIOS ...

Lenke til kommentar
Når du installerer windows så må du trykke på F6 for å velge SCSI drivere.

Her legger du inn SATA driverene så finner windows installeringen hardisken din.

  - Hvis du kopierer SATA driverene dine til en floppy disk så kan du lett hente de derfra

 

Hjalp dette?

 

mvh itjohansen.no

6728518[/snapback]

 

Spammer f6 knappen når det kommer mld om "instalere tredje parts scsi/Raid driver" men ingenting skjer og den bare fortsetter videre :(

Får heller ikke instalert windows, klikker bare hver gang og restarter...

Endret av Bergenser83
Lenke til kommentar
Spammer f6 knappen når det kommer mld om "instalere tredje parts scsi/Raid driver" men ingenting skjer og den bare fortsetter videre :(

Får heller ikke instalert windows, klikker bare hver gang og restarter...

6728588[/snapback]

Det er helt normalt at "ingenting skjer og den bare fortsetter videre". Det er et dårlig eksempel på brukergrensesnitt, men det er slik det er ment å skulle være.

 

Cluet er å ha litt tålmodighet. Hvis du trykker F6, så vil du før eller siden komme til et punkt der Setup-programmet ber deg om å bekrefte at du har noen drivere du skulle ha lagt inn. Men det tar vel noen minutter å komme dit. (?)

 

Hvis du aldri kommer så langt, da har du andre problemer ...

Kanskje noe med SATA-oppsettet i BIOS?

Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis et tastatur med en "F-lock"-tast? Da hjelper det lite å bare trykke F6. Trykk F-lock og så F6 for å få muligheten til å installere sata-driverne.

IP

6728755[/snapback]

 

Har en F6 lås ja, - har prøvd med den på og den av, samme resultatet...

Når jeg var i bios, så fant jeg ingen combinded knapp eller noe sånt som ble nevnt.

Ser heller ingen Sata-knapp / meny/ alternativer, kun 4x IDE master/slave.

men jeg VET at maskinen støtter sata disker, var slike som stod i fra før.

 

Føler meg skikkelig lur her jeg sitter og blir hjulpet av hygglige folk, men er for klumsete til å bruke forslagene riktig eller finne knappene :blush:

Lenke til kommentar
Hva med å gjengi ordrett de feilmeldingene du får?

 

Når du skriver at "det ikke virker", da har vi liksom litt lite å gå på ...

6728951[/snapback]

 

 

Her er feilmeldingen jeg får HVER gang:

 

"Instalere Windows Xp home edit

Instalasjonsprogrammet fant ingen harddisker på datamaskinen.

Kontroler at at harddsiken(e) er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig

Du må kanskje kjøre et diagnose program eller instalasjonsprogramm fra leverandøren.

_

Instalsjonsprogrammet kan ikke fortsette, trykk F3 for å avslutte".

Lenke til kommentar

Jeg vakler mellom to teorier her:

1. Setup-programmet ser ikke disken i det hele tatt

2. Du får ikke installert SATA-driveren, og installasjonen kan ikke fortsette

 

For å eventuelt eliminere punkt 1 kan du jo forsøke å boote en test-CD av typen The Ultimate Boot CD. Kjør Ranish Partition Manager for eksempel, og se om den finner SATA-disken. Hvis den ikke gjør det, så er det nok et eller annet med BIOS-oppsettet, eller at du har brukt feil SATA-kontakt på hovedkortet eller noe.

 

For hvis jeg forstår deg riktig, så kommer den feilmeldingen din FØR du blir bedt om å legge inn en floppy med SATA-drivere, right? I så fall er det å fokusere på "F6" et villspor. Da ligger problemet dypere. (BIOS, kabler, etc.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...