Gå til innhold

Hvilken oppgradering til s478 3.0Ghz Prescott?


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har en OEm maskin med s478 HK og 3.0Ghz Prescott. Finnes det noen oppgradering jeg kan gjøre av CPU her? Eller er alt bortkastet?

 

Biosen er ikke en OC bios, men finnes det program som kan overklokke noe via OS?

 

I CPU-Z ser jeg følgende:

Intel Pentium 4, Prescott, Socket 478mPGA (F,4,1,F,4,E0)

90nm, vcore 1.440, 1MB L2

15x200(800fsb)

Intel D865GKD, i865P, ICH5

 

Ellers sitter det 2*1024MB PC3200 Kingston minne i maskinen med, 3-3-3-8(By SPD). Husk at ingen instillinger kan stilles fra Bios. Jeg må gjøre alt fra software(hvis det finnes).

 

Jeg har sørget for tilstrekkelig kjøling for noe klokking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes jo Prescott 3.2 men er neppe verdt å oppgradere..

Den greieste løsningen er nok å klokke den cpuen du allerede har, men vær klar over at du bør/må finne en måte å 'låse' AGP/PCI bussen ellers blir det fort ustabilt.

 

Kan du ikke klokke fra bios må du gjøre det fra windows med et lite program som heter

'Clockgen' - http://www.cpuid.com/.

 

Problemet er at dette programmet ikke støtter alle klokkegeneratorene, her må du undersøke litt og prøve deg frem. (Klokkegenratoren finnes som regel mellom cpu og northbridge og er en liten chip på ca 5 x 15mm.) Oppe på denne står et nummer ala ICS 952607 eller noe lignende. Sjekk så at Clockgen støtter denne.

 

Happy OC.

 

 

mvh r.-

 

Edit: timingene på RAM gjøres med et lite prog. som kalles '865 tweaker' (samme nettsted).

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Som roger_h99 sier vil det være svært lite å hente på å oppgradere til f.eks. en 3.2 Ghz CPU.

 

Det du derimot kan gjøre er å være på utkikk etter et brukt / demobrukt 478 hovedkort med bedre muligheter for klokking.

 

Kommer du f.eks. over et ASUS P4P800E-Deluxe hovedkort til en rimelig penge har du plutselig store muligheter til å leke litt.

 

Selv fikk jeg tak i et demobrukt slikt kort hos komplett for kr. 295,- i forrige uke.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...