Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hva du jobber som: Konsulent/konstruktør innen byggeteknikk i Oslo. 2 års erfaring.
 

Hvor gammel du er: 33

Hva tjener du: 550 000

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk.

Utdanning: Økonomiutdanning 1 år. Høyskoleingeniør 3 år. Fagbrev som tømrer (8 års erfaring).

Annet: Bonus (15K i fjor) + overtidsbetalt. Betalt telefon.

 

 

Noen innspill?

 

Gitt alderen min synes jeg lønnen er lav, men mulig det er slik når man utdanner seg i voksen alder og starter på nytt omtrent? Hadde også håpet at min praktiske erfaring skulle lønne seg mer, men har dessverre sett lite til det utover at jeg selv mener det sørger for at jeg gjør en bedre jobb.

 

Litt frustrerende når en jente som er 7 år yngre enn meg og med null bransjerfaring fikk 10K mer i startlønn. 

 

Normalt er det lønnsforhandling i mai, så mulig jeg kunne gått opp til 600K eller noe da, men nå har jeg sagt opp så forsvinner nok herifra uansett. :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Den er nok litt lav, men det er ikke berre enn å søke ny jobb for å se hva de vil betale.

Lav i forhold til hva? Hvordan vurderer du dette? I lys av min alder og ansiennitet fra tidligere og fagbrev?

 

Har ikke tid til å bla opp RIF sine statistikker nå, men jeg ligger nok litt over snittet for en med 1 års erfaring. Nå 2 år og med lønnsforhandling vil jeg nok nærme meg 600.

 

Jeg fikk et jobbtilbud fra et annet firma. Forhandlet meg opp til 600. Oppstart i i august. Med andre ord omtrent samme lønn. Hadde håpet på litt mer her ettersom det er jobbytte, men det er en litt annen type stilling (fortsatt konsulent, men innen noe LITT annet). 

 

Nå har jeg som sagt uansett sagt opp, men kunne tenke meg å orientere meg litt mer om dette uansett, både for å vite hva jeg har hatt og eventuelt muligheter senere. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du burde bli kompensrt merfor bransjeerfaring eller ikke. I hvor stor grad dette gjøres vil nok variere fra bedrift til bedrift.

 

Edit: Du svarer forsåvidt på ditt eget spørsmål når du har byttet jobb. Forrige jobb 550 kNOK +4 - 5% = 575 NOk. Ny jobb 600 KNOK. Altså 25 kNOK opp.

 

Og jeg tviler på at arbeidsgiver ville satt deg opp 50 000 NOK i et lønnsoppgjør.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Oppdatering, starter i ny jobb snart.

 

Hva du jobber som: Sivilingeniør - vann- og miljøteknikk

 

Hvor gammel du er: 27

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 573000 kr i årslønn

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tipper det blir på ~34%

 

Utdanning: Sivilingeniør

 

Annet: God overtidsordning, forsikring, mobil + abonnement, ++

 

Er ganske fornøyd. 

 

Oppdatering: starter ny jobb snart

 

Hva jobber du som: Sivilingeniør vann- og miljøteknikk

Hvor gammel er du: 29 år

Hvor mye tjener du: 689.400 ,- i grunnlønn

Hvor mye betaler du i skatt: Anslår 240.000 ,-

Utdanning: Mastergrad i teknologi (sivilingeniør)

Annet: Går fra 40 timers arbeidsuke til 37,5 time med betalt lunsj. 2 timer i uken kan brukes til trening. Telefon får jeg gjennom jobben. + Forsikring.

 

Går fra konsulentselskap til kommunen. Hovedmotivasjonen for å skifte jobb er faktisk ikke lønn, jeg går ca. 100.000 opp i grunnlønn, men kommer sannsynligvis til å gå ned i utbetalt lønn på grunn av at jeg jobber mye overtid. Det er også hovedgrunnen til at jeg bytter jobb. Pga. jeg ikke ønsker å jobbe så mye overtid. Samtidig syns jeg det kan være beinhardt å være konsulent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Konsulent/konstruktør innen byggeteknikk i Oslo. 2 års erfaring.

 

Hvor gammel du er: 33

 

Hva tjener du: 550 000

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk.

 

Utdanning: Økonomiutdanning 1 år. Høyskoleingeniør 3 år. Fagbrev som tømrer (8 års erfaring).

 

Annet: Bonus (15K i fjor) + overtidsbetalt. Betalt telefon.

 

 

Du har uansett bedre enn enn min venn som har mastergrad og 4 års erfaring. Han har 500.000 i lønn og bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Spørsmålet er om du burde bli kompensrt merfor bransjeerfaring eller ikke. I hvor stor grad dette gjøres vil nok variere fra bedrift til bedrift.

 

Edit: Du svarer forsåvidt på ditt eget spørsmål når du har byttet jobb. Forrige jobb 550 kNOK +4 - 5% = 575 NOk. Ny jobb 600 KNOK. Altså 25 kNOK opp.

 

Og jeg tviler på at arbeidsgiver ville satt deg opp 50 000 NOK i et lønnsoppgjør.

 

Trolig ikke i et vanlig lønnsoppgjør, nei. Forøvrig fikk jeg ny lønn nå. 3% mer i året. Det til tross for at de angivelig er veldig fornøyde med meg. Satt igjen med et ganske dårlig inntrykk av fremtidsutsiktene etter jeg var ferdig, så det bekreftet egentlig bare at jeg har valgt rett ved å slutte.

 

En liten del av meg har holdt dørene åpne for å bli, men innser nå at det ikke er aktuelt.

 

 

Du har uansett bedre enn enn min venn som har mastergrad og 4 års erfaring. Han har 500.000 i lønn og bor i Oslo.

 

Høres lavt ut? Hvilken bransje?

Lenke til kommentar

Trolig ikke i et vanlig lønnsoppgjør, nei. Forøvrig fikk jeg ny lønn nå. 3% mer i året. Det til tross for at de angivelig er veldig fornøyde med meg. Satt igjen med et ganske dårlig inntrykk av fremtidsutsiktene etter jeg var ferdig, så det bekreftet egentlig bare at jeg har valgt rett ved å slutte.

 

En liten del av meg har holdt dørene åpne for å bli, men innser nå at det ikke er aktuelt.

 

 

 

Høres lavt ut? Hvilken bransje?

 

It-bransjen.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Daglig leder i en liten bedrift.

 

Hvor gammel du er: 29

Hva tjener du: 670 000,-

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk, ca 20k i måneden.

Utdanning: Grunnskolelærer

Annet: Telefon, trening, gunstig pensjon- og forsikringsordning. 7 uker fastsatt ferie, samt 10 valgfrie dager utover dette.

 

Jobber mindre enn jeg gjorde som lærer, til bedre lønn. Forstå det den som kan :ph34r:

Lenke til kommentar

Jobbtittel: Serviceavtalesjef i Norge for et større globalt konsern

Utdanning: Bedriftsøkonom 1 år

Erfaring: Bilsalg, kvalitet, miljø, e-commerce

Alder: 41

Brutto årslønn uten tillegg: 590.000

Tillegg: Bonus på 200-250.000, bruk av egen bil 72.000, statens satser for all kjøring i tillegg

Andre goder: Fri internett, fri trening på treningssenter, fri mobilbruk (ny mobil annethvert år), fri bompenger, svært høy pensjonssparing (10% av grunnlaget - vanlig er vel 2%), reiser mye i Norge og til hovedkontor i Sverige, kan styre hverdagen min fritt

Skatt: Tabell - ca 22.000

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva jobber du som: Butikkmedarbeider, mobil/pc service. Reparerer mobiler osv og selger tilbehør i butikk på ett kjøpe senter.


 


Hvor gammel er du: 25 år


 


Hvor mye tjener du: 110kr t  40%tillegg på lørdager.


 


Står 30 prosent stilling på kontrakten, men må jobbe minst 4-5t hver dag nesten. Jobber noen dager 8-10t også. 


Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Butikkmedarbeider, mobil/pc service. Reparerer mobiler osv og selger tilbehør i butikk på ett kjøpe senter.

Hvor gammel er du: 25 år

Hvor mye tjener du: 110kr t 40%tillegg på lørdager.

Står 30 prosent stilling på kontrakten, men må jobbe minst 4-5t hver dag nesten. Jobber noen dager 8-10t også.

Du er nok underbetalt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Grovt underbetalt. Aldri hørt om noen av myndig alder som tjener under ~140 på slik jobb.

 

Du burde finne deg et annet sted å arbeide asap. 

Under er timelønnsatser for en middels stor norsk faghandel fra 2017: 

 

Edit: Har du ikke tillegg for ubekvem arbeidstid osv? Kun lørdager? Hvor jobber du? Denne kjeden burde det advares mot! 

post-324909-0-53798000-1563017251_thumb.jpg

Endret av Fjellrapp
Lenke til kommentar

Hva du jobber som:Helsefagarbeider

 

Hvor gammel du er: 28

Hva tjener du: Spørs hvor mye jeg jobber, alt fra 32-38k i mnd brutto

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk.

Utdanning: 4 års medisinutdanning (klarte å droppe ut :/)

Annet: +50kr kveldstillegg og +40% i helgene, skal bytte jobb så fort jeg får livet mitt i orden

Endret av GaymerGRILL
Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Jurist i politiet

 

Utdanning: Master i rettsvitenskap (høst 2018)

 

Erfaring: 0

 

Alder: 29

 

Brutto årslønn uten tillegg: 450.000

Hva jobber du som: Jurist/byggesaksbehandler i kommunen.

 

Erfaring: 4 mnd. i politiet.

 

Alder: 29

 

Brutto årslønn: 510.000

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering da jeg har gått ca ett år i "ny" jobb.

 

Hva du jobber som: Serviceingeniør automasjon innenfor robotikk

 

Hvor gammel du er: 29

 

Hva du tjener du i årslønn: Ca 700 000 i år, alle tillegg inkludert.(mer eller mindre samme som sist år)

 

Hvor mye betaler du i skatt? etter tabell, 7113

 

Utdanning:  Automatiker + forkurs til ing. + 100 sp bachelor i elektro/automasjon(under utdanning) Gått tregt siden sist oppdatering.. 

 

Goder:  Ekstremt med bonuspoeng og andre fordeler ift reising, mobil/pc, forsikringer(reise,skade,gruppeliv,behandling osv),hytter/leiligheter til latterlig lave priser, gode fasiliteter på jobb til trening/svømming. Reise verden rundt på god og vondt, mest godt da jeg trives med det. 

 

 

Går over i ny stilling så da er det vell påtide med oppdatering. 

 

Hva du jobber som: Teamleader service and support(Robotics)

 

Hvor gammel du er: 30

 

Hva du tjener du i årslønn: 551 000 i fastlønn, pleier å havne på 700+/- med tillegg og overtid. Muligens 800 fremover. 

 

Hvor mye betaler du i skatt? etter tabell, 7114

 

Utdanning:  Automatiker + forkurs til ing. + Halvferdig bachelor i elektro/automasjon(under utdanning) 

 

Goder:  Ekstremt med bonuspoeng og andre fordeler ift reising, mobil/pc, forsikringer(reise,skade,gruppeliv,behandling osv),hytter/leiligheter til latterlig lave priser, gode fasiliteter på jobb til trening/svømming. Reise verden rundt på god og vondt, mest godt da jeg trives med det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...