Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Jepp, føler det samme. :-(

 

Jeg kjenner nå etterhvert en del bachelor ingeniører med ca 5-8 års erfaring på vestlandet. De fleste har en grunnlønn på ca 580 og 600k i året, sett vek fra bonus, overtid etc. 

 

Mistenker at mange rapporterer inn lønn med overtid inkludert, da kan forskjellen være veldig stor. Men ja, jeg ville forhandlet eller byttet jobb hvis jeg hadde 570k etter 10 år i jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg kjenner nå etterhvert en del bachelor ingeniører med ca 5-8 års erfaring på vestlandet. De fleste har en grunnlønn på ca 580 og 600k i året, sett vek fra bonus, overtid etc. 

 

Jeg har 550 brutto og hadde den lønnen etter 1 års erfaring. Startet på 520. Sjefen foreslo 535 etter 1 år, men jeg forhandlet meg opp til 550. Ikke at jeg merker særlig forskjell på utbetalingen.

 

Synes 580/600 K ikke høres spesielt mye ut etter 5-8 år?

 

Jeg har i tillegg passert 30 (tok utdanning når jeg var "godt voksen" og hadde fagbrev/erfaring fra før av). En kvinnelig medstudent med null erfaring og et svært middelmådig vitnemål startet på 550 K.

Lenke til kommentar

Om man ser på RIF sin statistikk, så er det meldt inn av firma, ikke av enkeltansatte. Ligger man under nedre kvartil og jobber i en RIF-bedrift, bør det være en årsak til at man ligger bak snittet. 

Ledergrupper og ansatte med lønn over 1,85M er trukket ut av statistiken. Overtidsbetaling er heller ikke en del av statistikken.
2019-01-11-08-18-16.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjenner nå etterhvert en del bachelor ingeniører med ca 5-8 års erfaring på vestlandet. De fleste har en grunnlønn på ca 580 og 600k i året, sett vek fra bonus, overtid etc. 

 

Mistenker at mange rapporterer inn lønn med overtid inkludert, da kan forskjellen være veldig stor. Men ja, jeg ville forhandlet eller byttet jobb hvis jeg hadde 570k etter 10 år i jobb.

 

Har det noe å si at jeg gikk fra en prosjekterende jobb i mange år til en mer "spissa" jobb som designingeniør?

Kanskje det har noe å si om relevant arbeidserfaring og arbeidserfaring totalt? hm... 

Hvis ikke føler jeg kanskje blitt lurt.... (PS.)Jeg bytta jobb nylig med det lønna. 

Lenke til kommentar

Er 501.000 kr brutto + 50.000 kr i kjøregodtgjørelse bra for en hjelpearbeider i bygningsbransjen? Spør for en kompis

 

Kommer jo litt ann på hvor en kommer fra, men en slik lønn for en hjelpearbeider høres uansett geografisk plassering meget bra ut. Hvor jeg bor i en liten kystby på vestlandet er denne lønna langt mer en hva en fagarbeider innen samme bransjen får :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Er 501.000 kr brutto + 50.000 kr i kjøregodtgjørelse bra for en hjelpearbeider i bygningsbransjen? Spør for en kompis

 

Jeg tjener 550 000 som ingeniør med fagbrev (7 års erfaring), så synes det høres ganske bra ut ja. 

Lenke til kommentar

Har det noe å si at jeg gikk fra en prosjekterende jobb i mange år til en mer "spissa" jobb som designingeniør?

Kanskje det har noe å si om relevant arbeidserfaring og arbeidserfaring totalt? hm... 

Hvis ikke føler jeg kanskje blitt lurt.... (PS.)Jeg bytta jobb nylig med det lønna. 

 

Tror ikke det skal ha mye betydning, men hva vet jeg. Jeg tror uansett at den geografiske lokasjonen din har mye å si. Ville heller hatt 550k i Bergen enn 650k i Oslo, for eksempel. På samme så ert 500k på landet noe mer verdt enn 550k i en storby grunnet boligpriser. 

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal ha mye betydning, men hva vet jeg. Jeg tror uansett at den geografiske lokasjonen din har mye å si. Ville heller hatt 550k i Bergen enn 650k i Oslo, for eksempel. På samme så ert 500k på landet noe mer verdt enn 550k i en storby grunnet boligpriser. 

 

Er Bergen så mye billigere enn Oslo? Trodde Bergen var ganske ille å?

Lenke til kommentar

Trodde ikke Bergen kunne måle seg med Oslo hva angår boligprisene. Det er dyrt i Bergen, men jeg er rimelig sikker på at prisene i Oslo er vesentlig høyere.

 

Ser ut som kvadratmeterprisen i Oslo er nesten 2x dyrere enn Bergen:

https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk

70k kvm ? kan ikke fatte hvordan folk orker å bo i hovedstaden. Gjennomsnitt nordmannen har råd til 35kvm!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg vil tro vedkommende fungerer så bra at han jobber mot et fagbrev? 500 000 er jo litt over 255 kroner timen.

Hvis man tar utgangpunkt i at vedkommende har jobbet 1950 timer ja. Det er ikke sikkert. Mange i tråden som kun oppgir hva de har i årslønn. Uten info om overtid osv.

 

 

Da mister tråden poenget, mener jeg. Det er vel årslønn uten overtid, tillegg som er interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangpunkt i at vedkommende har jobbet 1950 timer ja. Det er ikke sikkert. Mange i tråden som kun oppgir hva de har i årslønn. Uten info om overtid osv.

 

 

Da mister tråden poenget, mener jeg. Det er vel årslønn uten overtid, tillegg som er interessant.

Tråden går på hva en tjener, ikke hva en har i kunstig årslønn.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Prosjektleder

Hvor gammel du er: pushing forty

Hva du tjener du i året: 70000 pr mnd (840000/år) + 500 for internett pr mnd + 6600 i bilgodtgjørelse pr mnd, deltagelse i kollektivt bonusprogram (max 70000/år)

Utdanning: Master elektrisk energiteknikk NTNU

Endret av chrishan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...