Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll og ABS bremser


Beinet1

Anbefalte innlegg

ABS lyset står og lyser på bilen min, men ellers så er bremsene 100% bortsett fra at ABS systemet er koblet ut. Vil bilverkstedene slippe denne bilen igjennom EU kontrollen? ABS er jo ikke påbudt å ha. Lurte eventuelt på å bare plukke ut varsellampa og håpe på at de ikke tester ABS-en :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ABS lyset står og lyser på bilen min, men ellers så er bremsene 100% bortsett fra at ABS systemet er koblet ut. Vil bilverkstedene slippe denne bilen igjennom EU kontrollen? ABS er jo ikke påbudt å ha. Lurte eventuelt på å bare plukke ut varsellampa og håpe på at de ikke tester ABS-en :)

6726971[/snapback]

Hvis bilen er utstyrt med ABS så er det en mangel hvis ikke ABS`n fungerer.

Du kan også få store problemer forsikringsmessig hvis du skulle komme utfor en ulykke.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så er det en av følerene som streiker ja.. tips: de er ofte svindyre hos forhandler, men kan fås relativt billig i ytlandet (ebay.de f.eks.). Alt etter hvilken bil du har selvfølgelig. Til min Lancia kostet en enkelt ABS føler 1680,- mens jeg hadde fått tak i den for under 200 kroner på ebay.de...

Lenke til kommentar

Det kan være verre enn som så. Jeg har samme problemet.

 

- "Vi må pusse kontaktene" sa de. Så jeg lot de pusse kontaktene - 400 kroner. Etter to dager kom lampa på igjen.

- "Du må bytte ABS styre-enhet" sa de - feilsøk kostet 250 kroner. En ny ABS styreenhet koster 11000 inklusive arbeid. I og med at min bil er verdt rundt 40, så var dette lite fristende.

- "Du kan kjøpe en brukt" sa de. "Hvordan skal jeg vite hvilken som er rett type" spurte jeg. "Bare si at du skal ha til en -95 mod. Golf" sa de. Ordnet meg en brukt ABS styreenhet. Tok den med tilbake til verkstedet, der jeg fikk vite at den ikke passet. Den jeg hadde kjøpt var til en annen -95 Golf. Nye 1000 rett i dass

- Noen måneder senere, bilen skal til service. Da var de så snille at de ville spare meg for det vanskelige valget om jeg ville kaste penger ut av vinduet: Kontaktene ble pusset uten at jeg ble spurt om det, nye 300 spenn i dass. Jeg godtok i midlertid dette og orket ikke å krangle på 300 kroner når totalregningen kom på 3500. Dessuten hadde jeg jo et håp om at ABS bremsene nå ville virke.

- 3 timer senere, undertegnede er fortsatt litt morgentrøtt og må bråbremse. Hjulene låser seg, og ABS lampen begynner å lyse igjen.

"Du må skifte ABS-føler" sa de da jeg kom tilbake. 1600 kroner inklusive arbeid.

 

Denne gangen gikk det to måneder. Jeg vet aldri om ABS bremsene virket etter dette, for jeg hadde aldri behov for dem. Men en dag jeg skulle parkere begynte ABS lampen da jeg dro opp håndbrekket (av alle ting). Dro ut for å teste bremsene, og jovisst, hjulene låste seg.

 

Nå var jeg så dritlei at jeg la hele reparasjonsprosjektet på is en stund. Ved en senere anledning var jeg innom et annet verksted i et annet ærend. Der trodde de at det var de som hadde ødelagt noe, så de tok med bilen min til merkeverksted og kjørte full test av ABS systemet der :p . Konklusjonen de kom med da var at ABS styreenheten var gåen, og at den i tillegg kan sende ut urealistiske siglaner, det vil si at dersom man kun kjører en standard diagnose på bilen så kan styreenheten gi beskjed om at andre ABS-komponenter er i uorden (selv om de fungerer fint).

 

Bilen min er en -95 mod Golf GL stv. Ikke noe utstyr i den som skal avvike fra standarden med andre ord. Skal forresten selv på EU kontroll snart. Har jeg forstått det rett dersom jeg nå antar at bilen ikke blir godkjent før jeg retter opp dette ?

 

P.S. det verkstedet jeg har pleid å oppsøke med ABS problemer er merkeverksted (møller bil), da de andre verkstedene jeg har snakket med om dette vegrer seg for å røre de elektroniske systemene i bilen. Dersom noen har tips om verksted ( fortrinnsvis M&R fylke) utenom merkeverksteder som kan gjøre slike jobber, mottas de med takk.

Endret av oskaremil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...