Gå til innhold

Beste server Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg ville anbefale centos, av nøyaktig samme grunner som stigfjel, men det er mindre rart hvis du er vant til linux fra før, og er en blåkopi av redhat enterprise linux som har lang fartstid og er fjellstabilt.

 

hvis du har brukt mandrake/riva eller redhat eller fedora eller suse før, vil du kjenne deg godt igjen i denne.

Lenke til kommentar
Hva slags server er det snakk om? Personlig har jeg foretrukket Debian før, men har flyttet mine bokser over på Ubuntu. Så det anbefaler vel gjerne jeg.

6726743[/snapback]

www.distrowatch.com kastet ut Debian til fordel for FreeBSD. Også et tankekors.

6726747[/snapback]

Hvorfor er det relevant?

Lenke til kommentar

Det er faktisk forskjell på Debian og Ubuntu. Grunnen til at jeg foretrekker Ubuntu er den at Debian's stable fort blir gammel, og jeg tror ikke hverken testing eller unstable egner seg særlig for servere. Ubuntu derimot har stabile releaser hver 6. mnd, noe som medfører relativt ny programvare samt stabilitet (såvidt jeg vet driftes HW.no på Ubuntu-bokser, så størrelse skulle ikke se ut til å være noe problem).

 

Jeg kan ikke snakke ut ifra noe annet enn mine egne erfaringer, men Ubuntu har vist seg for min del å gjøre jobben like godt / bedre enn tidligere OS (debian, slack, redhat), også inkludert FreeBSD.

Lenke til kommentar

Du har rett der ang. Debians trege release-cycle. Kanskje litt for treg? Men dette har vel blitt endret, og neste versjon kommer om ikke så lenge (Etch er planlagt i desember), noe som hvis den er i rute blir ca. halvannet år etter Sarge kom ut. Jeg syns dette høres veldig fornuftig ut av Debian-prosjektet. Releasene vil jo uansett ikke komme altfor ofte, og de posisjonerer seg et godt stykke fra distroer som Fedora og Ubuntu med utgivelser ca 2 ganger i året. Ikke at det er noe galt med det heller, men hvert til sitt bruk :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg gjør som endel andre her jeg, å anbefaler Slackware. Det er en kjapp, real, stabil og god Linux. Både til Server og Desktop bruk. Ikke så alt for vanskelig å sette opp heller.

At Ubuntu blir brukt på HW sine servere er selvfølgelig ikke relevant her. Brukeren som skal sette opp denne serveren må velge en Linux etter sitt behov.

FreeBSD har jeg ikke erfaring med, men skal så absolutt ikke avskrive den nei.

 

Sant nok at Debian er litt gammel hvis du har den helt standard fra installasjon, men dette går det selvfølgelig an å gjøre noe med. Debian er da oppgraderbar den å såvidt jeg vet.

 

Er jo det som er så fint med Linux, den kan skreddersyes etter eget behov :)

 

En annen ting som skal sies: Hvis du skal sette opp Ubuntu Server så er jo den ganske så rett fram. Er ikke helt sikker på dette, men enten så kan du velge at det skal kjøres en Server installasjon av Ubuntu, eller så må du ta bort de pakkene du ikke vil ha selv.

 

 

Lykke til med Serveren.

 

Men kan vi ikke være enige om det da, at hipp som happ, så er det samme hvilken Linux man tar. Hvis man velger å kjøre uten X da, så går det jo for det samme, Terminalen er jo den samme uannsett hvilken Linux du kjører. Må bare huske på at både Slackware, Debian (Ubuntu kjører det samme som Debian), og FreeBSD har forskjellige pakkesystemer.

Lenke til kommentar

Ellers så er Solaris et godt alternativ. Det er verken GNU/Linux eller BSD, men UNIX System V. Her finnes et par muligheter som verken BSD eller GNU/Linux kan tilby, som f.eks. containers. Filsystemet i Solaris (ZFS) er også av en helt annen verken enn de som finnes i BSD og GNU/Linux (selv om det nå foregår eksperimentering på å porte ZFS til BSD og GNU/Linux. Selv har jeg tenkt å bruke Solaris den dagen jeg skal sette opp en filserver.

Lenke til kommentar
Det er faktisk forskjell på Debian og Ubuntu. Grunnen til at jeg foretrekker Ubuntu er den at Debian's stable fort blir gammel, og jeg tror ikke hverken testing eller unstable egner seg særlig for servere. Ubuntu derimot har stabile releaser hver 6. mnd, noe som medfører relativt ny programvare samt stabilitet (såvidt jeg vet driftes HW.no på Ubuntu-bokser, så størrelse skulle ikke se ut til å være noe problem).

6726794[/snapback]

Dessuten er det litt mer forutsigbart med oppdateringer. 6.06 server har oppdateringer til mai/juni 2011. Debian vet man rett og slett ikke, hvis jeg ikke har misforstått.

Lenke til kommentar

Oi, mange svar her. Vil takke alle for svarene, det er veldig bra. Har noen få krav til OS når jeg skal sette opp Linux server.

1. Det må være gratis (er student, så jeg kan ikke betale for noe OS akkurat nå)

2. Det må ikke være alt for vanskelig å sette opp

3. Det må være mulig å ha flere kontoer på serveren, siden jeg har familie og venner som også skal bruke serveren.

 

Utover dette er det vel helt fritt hvordan det ser ut, fungerer osv. Skal bare ha en plass å legge diverse filer. Så det skal være en privat server. Mulig jeg setter opp en spill server eller noe lignende.

Men siden det er så mange forskjellige forslag, så får jeg se litt rundt på nettet. Skal ikke hjem til mitt andre hjem før om en mnd eller to, så jeg har god tid.

Så hvis noen har forslag til hva jeg kan bruke, så er det bare å fortelle meg det.

Lenke til kommentar
Det er faktisk forskjell på Debian og Ubuntu. Grunnen til at jeg foretrekker Ubuntu er den at Debian's stable fort blir gammel, og jeg tror ikke hverken testing eller unstable egner seg særlig for servere. Ubuntu derimot har stabile releaser hver 6. mnd, noe som medfører relativt ny programvare samt stabilitet (såvidt jeg vet driftes HW.no på Ubuntu-bokser, så størrelse skulle ikke se ut til å være noe problem).

 

Jeg kan ikke snakke ut ifra noe annet enn mine egne erfaringer, men Ubuntu har vist seg for min del å gjøre jobben like godt / bedre enn tidligere OS (debian, slack, redhat), også inkludert FreeBSD.

6726794[/snapback]

 

jepp, for the record:

 

torbjorn@localhost(~)$ wget -S --spider www.diskusjon.no
--07:26:01--  http://www.diskusjon.no/
          => `index.html'
Resolving www.diskusjon.no... 194.24.252.209
Connecting to www.diskusjon.no|194.24.252.209|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response...
 HTTP/1.1 200 OK
 Date: Wed, 23 Aug 2006 11:28:27 GMT
 Server: Apache/2.0.54 (Ubuntu) PHP/4.4.0-3ubuntu2
 X-Powered-By: PHP/4.4.0-3ubuntu2
 Set-Cookie: PHPSESSID=eaaf271c408eb78589977c168270c152; path=/
 Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
 Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
 Pragma: no-cache
 Set-Cookie: HardwareNorgeForumetsession_id=4d6ece9c45e975fc8b16cece30bba1db; path=/
 Keep-Alive: timeout=5
 Connection: Keep-Alive
 Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Length: unspecified [text/html]
200 OK

Lenke til kommentar
At Ubuntu blir brukt på HW sine servere er selvfølgelig ikke relevant her. Brukeren som skal sette opp denne serveren må velge en Linux etter sitt behov.

6727062[/snapback]

Hvordan kan det ikke være relevant? Det var jo bare for å poengtere at Ubuntu ikke bare er en desktop-distro, men faktisk også brukes i størresammenhenger, som f.eks HW.no. Selvfølgelig er det opp til hver bruker og bestemme hvilken distro man vil bruke, men når man tar utgangspunkt i ingenting, trenger man andres meninger på veien. Enten det er min, din, eller HW.no sin.

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...